måndag 24 november 2008

Somaliska pirater - del 2

Artikel

SvD

Jag har tidigare skrivit två inlägg om Somaliska pirater, det senaste och mest väsentliga var detta.

Här ställde jag några frågor

  • Får dessa flottstyrkor gå in på t.ex Somalias territorialvatten?
  • Vad säger den internationella sjörätten?
  • Vad gör FN?

Jag har nu blivit något klokare, men dock inte helt klok!
När blir man helt klok? När man tas in för psykiatrisk behandling?

Vad gör FN? Och får dessa flottstyrkor gå in på Somalias territorialvatten?


Svaret finner du här nedan, och det lite dunkelt. Nå,  jag är ingen stor vän av FN. I Sverige är det  á la modé att i tid och otid luta sig mot FN. Ingen aktion utan en FN-resolution! Men kanske kan FN ibland komma till skott, och något har FN gjort

Rätt att gå in på Somaliskt territorialvatten

MONDAY 02 JUNE 2008

The UN Security Council's 15 members adopted Resolution 1816 on Monday, allowing international warships to enter Somalia's territorial waters to combat piracy at sea. The policy has the consent of the Somali government.

http://www.france24.com/en/20080602-un-backs-piracy-fight-somalia-un-somalia

Originaldokumentet, men inte officiell version

http://www.un.org/News/Press/docs/2008/sc9344.doc.htm

Problemet med resolutionen är att inga flottstyrkor sökt tillstånd från Somalia att få ingripa på Somalias territorialvatten. Kanske kommer den nya EU-styrkan att ha ett sådant mandat.

Vad säger den Internationella Sjörätten?

Det har jag inte undersökt. Jag har visserligen rudimentär juridisk utbildning, men att ge mig i kast med Internationell Sjörätt... Brr!

Jag hade ett förslag i mitt väsentliga inlägg. och det var att försöka gå in i Puntland

Till min förvåning och glädje har kanske klokare människor än jag nu vädrat samma åsikt, och de verkar se samma svårigheter, men även möjligheter som jag såg. Så min amatörmässiga strategiska fundering var nog inte helt fel...

I övrigt har jag funnit en blogg, som jag starkt kan rekommendera:

http://vanderheeg.blogspot.com/2008/10/sjrveri-8-det-handlar-om-kultur.html
Det är en mycket välskriven blogg, och jag tycker att du ska gå in under författarens etikett "sjöröveri". Han är mycket mera påläst än vad jag är, men kanske har han inte min fantasi vad gäller "Vad ska göras", för att plagiera V.I Lenin!

 

 




 


 

 

 

 

 

     

     

    Upplagd av Lars Jönsson kl. 16:55

    Etiketter: Somaliska pirater

    0 kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Länkar till det här inlägget

    Skapa en länk

    Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida

    Prenumerera på: Kommentarer till inlägget (Atom)

    Om mig

    Min bilder

    Lars Jönsson
    Född 1942 i Malmö av skånska föräldrar. Student 1961. Fil Kandidat i Lund 1972. Jobbat med fler saker än jag vill komma ihåg. Jag arbetade som ekonom (kamrer)under 1978-1986. Sedan datahandledare på Arbetscentrum i Bjuv, till slut som kansliassistent på kommunkontoret, främst med valen 2006 samt ett EU-projekt
    Visa hela min profil

    Översikt - etiketter

    Bloggarkiv

    Inga kommentarer: