tisdag 21 oktober 2008

Mäklarbarometern

Artikel HD

Flera tidningar tar i dag upp Mäklarbarometern från SBAB. Jag förstår inte hur man kan lägga någon vikt vid denna enkätundersökning. Jag tittade på deras rapport, och kunde bara höja på ögonbrynen: Vem har genomfört undersökningen? Är SCB inblandat? Vem står för det statistiska innehållet?
Eller är det rent amatörmässigt? Deras rapport ger inga svar..

Jag vill inte kalla mig statistiker. Jag har bara ett betyg( det hette så, på den tiden. Sen ändrades det till att vara 20 poäng) i statistik. Från 1964...Det var på den tiden man tog Studentexamen, som inte länge finns. O tempora, o mores!
Sen lärde jag mig ännu en gång statistik på en doktorandkurs för företagsekonomer.
Och en tredje gång, när jag utvecklade ett programpaket för variansanalys.
Men jag begriper lite grand, och jag önskar att en riktig statistiker ville uttala sig om Mäklarbarometern.

Vad jag ställer mig frågande till är att villapriserna sjunkit mindre än priserna på bostadsrätter.
Uppnådda priser på villor redovisas oftast vid köpebrevets inregistrering, inte vid köpekontraktets undertecknande. Det leder till ca tre månaders eftersläpning.
Lagarna på detta område verkar ha stått stilla sen 1800-talet, men det är en annan historia...


Inga kommentarer: