fredag 17 oktober 2008

Att skapa en Blogger-blogg

Namnet "Blogger" är dåligt, det förväxlas gärna med en bloggare. Det är därför svårt att hitta.
Här ser du logotypen för Blogger


För att jag ska komma åt mitt Blogger-utrymme går jag först in på webbläsaren GoogleCrome.

Sen ska jag komma åt Google´s sökmotor.
Så här gjorde jag: Jag klickar på Googles sökmotor, den första rutan till vänster







När jag väl kommit in Googles sökmotor  klickar jag på "mitt konto".
Då dyker Blogger upp.
Besvärlig inloggning!
Klickar jag här kommer jag till en möjlighet att hantera min"Blogger".
Så besvärligt! Detta skrev jag kl 20:26 CET Central European Time, där Stockholm ingår. Varför anges tiden till 11:26? Det är den då aktuella tiden i Los Angeles...
Det var lätt att ändra i Inställningar!

Hoppla! det här kom på indiska. Men inte allför svårt att rätta till...
हर जग कोम्मेर åटी मं blogg
Nu har jag lärt mig hur en användare kan komma åt min blogg. Man använder 
Jag som trodde att alla webbadresser innehöll ordet "web"

Samtidigt ändrade jag namnet från Joensson´s Diary till Jönssons dagbok.
Jag trodde att man måste avstå från tecknen å, ä, ö

Google Chrome
Google Chrome är en webbläsare, som lanserades av Google ungefär 2008-08, eller kanske 2008-09. Den är i Beta-version.  Så fort jag såg den, installerade jag den. Jag fann snabbt att den var fenomenal på att läsa in tidningar snabbt. Tidigare kunde det ta en minut att läsa in Helsingborgs dagblads hemsida,  med Google Chrome 10-15 sekunder.
Fortfarande 2008-11-03 är Internet Explorer outhärdligt långsam

Jag fann dokumentationen usel. Den är ganska omfattande, men är osystematisk, ja, tom sämre än Microsofts tidiga dokumentation från 1990-talet.

Tidigt fann jag ett problem med hantering av så kallade Bokmärken. Bokmärken hette inte ursprungligen "Bokmärken", men jag har glömt vad de  ursprungligen kallades för. Dock vill jag minnas att Netscape hade ett  vettigare namn. Det är i alla fall en möjlighet att systematiskt spara URL:er till webbplatser.

Detta är dåligt understött i Google Chrome. Det är inte bara min uppfattning, utan en ganska universiell uppfattning. Jag kan tyvärr inte ge några referenser...
Det första problemet är att bokmärken tar upp en hel rad den övre delen av verktygsfälten, och så vill vi absolut inte ha det. Det andra problemet är att det är svårt att lägga in bokmärkena i mappar.
2008-11-03 Det är hög tid att Google förbättrat sin bokmärkeshantering. Här är Internet Explorer skyhögt överlägsen!

Google Chrome och pdf-filer
Här finns ett fel, som fler än jag observerat. Det tar en fruktansvärd tid att få pdf-filen läsbar!
Här måste man använda MSIE. Här blir pdf-filen omedelbart tillgänglig.
2008-11-03 Det verkar som om pdf nu fungerar i Google Chrome.

Google har visserligen skapat en manual,  men missat att beskriva delarna av den vy, man ser som användare . Det kan man kalla en dålig manual...

Om Blogger. Artikel av Marziah Karch

Blogger ägs av Google
Blogger LogoScreen Capture by Marziah Karch
Blogger is Google’s free tool for creating blogs. It can be found on the web athttp://www.blogger.com.

Blogs, short for web-logs, are a form of online journal.

Getting Started With Blogger

You can use blogs for everything from updating your friends and family about your life, giving your own advice column, discussing your political views, or relating your experience in a topic of interest. You can host blogs with multiple contributors, or you can run your own solo show. 

Although there are fancier blog tools out there, the mixture of cost (free) and flexibility makes Blogger one of the best deals around.

Setting Up Your Blog

Setting up a Blogger account takes three easy steps. Create an account, name your blog, and choose a template. You can host that is you can have multiple many blogs with the same account name, so you only need to do that part once. This way you could separate your professional blog about your business from your personal blog about dogs, for instance.

Hosting Your Blog


Blogger will host ( detta betyder att härbergera, dvs att ta hand om)  your blog for free on blogspot.com. Detta betyder att Blogger kommer att lägga upp din blog-sida på en webbsida, vars namn slutar på blogspot.com. Det verkliga namnet kan vara http://larsjoensson.blogspot.com.
Författarinnan är inte särskilt noga med detaljerna...  

Inga kommentarer: