onsdag 12 november 2008

SuperYatchs - lyxbåtar

Nedan ser du hur en båt går i mål i "Volvo Ocean Race":

Volvo Ocean Race-båt

 

Det är "Pirates of the Carribean" som går i mål 2006-06-17  i Göteborg. Tidigare (från 1973) hette dennna kappsegling runt Jorden "Withbread Round the World Race", men Volvo tog över år 2001. Ska vi vara noga, så är det inte Volvo, utan Volvo AB  (Volvo "Lastvagnstillverkaren") och Volvo Car Company( Volvo "Personvagntillverkaren". som gemensamt tagit över.

Även om bara Volvo AB, dvs Volvo "Lastvagnstillverkaren" fortfarande är  svenskt, så ger det nog Sverige en en del PR.

Båtarna i Volvo Ocean Race är inte några SuperYatchs eller lyxbåtar. De är säkert dyra, men besättningen lever inte ett lyxliv. Båtarna är tävlingsmaskiner.

Men det finns en helt annan typ av båtar, de oceangående privata fartygen.

Dessa ska inte alls jämföras med tävlingbåtarna i Volvo Ocean Race.
Enligt engelska Wikipedia gäller: (min översättning och förkortning)

En yatch är en nöjesbåt. De skiljer sig från "arbetande fartyg" i det att de i grunden är lyxutrustade husbåtar (fancy houseboats). Jag håller inte med engelska Wikipedia här. Jag ogillar begreppet "Husbåt", men erkänner att en yatch är byggd för bekvämlighet. Detta utesluter naturligtvis inte att bygget kan ha haft andra målsättningar. Den högsta graden av bekvämlighet når man nog i en hamn ( Monaco), men vill man segla på öppna haven krävs nog annat än bara bekvämlighet.
Det finns två typer av yatcher, motor och segel-fartyg.
För att kallas SuperYatch bör längden på fartyget vara över 200 engelska fot, eller ca 70 meter. Det verkar som om kraven på SuperYatch minskat under senare år. Tex Adele, som presenteras nedan, räknas nu 2008-11 som en SuperYatch, trots sin längd på 180 engelska fot.

Två kända "svenska" oceangående privata fartyg

Det första är Yaghan, som är ute på världsomsegling, Det är ett 66-fots Hallberg-Rassy(ett svenskt skeppbyggnadsföretag i Göteborgs trakten) fartyg, särskilt inrett för att kunna segla till Antarktis. Det ägs av Arne Mårtensson med fru, såvitt jag förstår.

Peter von Danzig

Dett är inte Yaghan, men är ganska likt. Jag har tagit bilden från Wikipedia. Yagans hemsida finner du här

Enligt vad jag kunnat utröna har detta fartyg på ca 19 meter kostat ca 15 miljoner SEK.  Eftersom Arne Mårtensson har ett tidigare förflytet i Handelsbanken, har han förhoppningsvis råd med fartyget. Han ägde dock tidigare en mindre Hallberg-Rassy, som kanske gick i dellikvid. Jag har sett redogörelser köpet i - tror jag - Di och kanske Aftonbladet. Jag är inte alls  intresserad av hur köpet finansierades, men jag är nyfiken på värdet. Och det är tydligen 15 miljoner SEK.

Det andra fartyget är Adèle, som inte längre är i svensk ägo.
Det ägdes av Jan-Eric and Jennifer Österlund, och jag har inte försökt få reda på detaljer om den tidigare ägaren.
Detta var emellertid en verkig SuperYatch!. 180 fot lång, kapacitet för 20 personer, varav 10 besättningsmän.
Förmodad kostnad 150 miljoner SEK. Adele var 3 gånger så lång som Yagan, men kostade 10 gånger så mycket...
Men vilket underbart vackert fartyg! Se bild här!

Ketch Atlantis

Återigen är detta inte Adèle. Bilden, från Wikipedia, visar bara hur en ketch ser ut


 



2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Lars,

Jag sökte på Hallberg Rassy och din blogg kom upp. Jag har för mig att Arne seglar en HR 62, alltså 62 fot och inte 66. Det är hallberg Rassys flaggskepp och kostar 16milj kronor i grund utförande. Sen kan man lätt utrusta den för många fler miljoner vilket Arne och hans fru har gjort. Har du själv någon båt?

Lars Jönsson sa...

Tack för din kommentar. Naturligtvis har du rätt, förvisso är båten på 62 fot och inte på 66. Det var ett slarvfel av mig. Angående kostnaden: jag visste inte vad båten kostade, så jag kollade likvärdiga båtar, och kom fram till 15 miljoner. Det var, om jag får säga det själv, inte så dåligt gissat... Men jag missade det där med grundutförande. Yaghan är definitivt tilläggs-utrustad,enligt vad deras hemsida säger...
Nej, jag har ingen båt. Men jag är mycket förtjust i segling av alla sorter. Den största båt jag seglat är en Piratjolle, som tillhörde min bror. Men jag hade tillfälle i Skanör att komma ombord på två riktiga segelbåtar(med minst fyra kojplatser), och sen dess är jag "såld" på segling.