lördag 1 november 2008

Avfallshantering

Artikel i HD 08-11-01
Detta är inget inlägg för att klandra Helsingborgs Dagblad, och inte heller för att klandra avfallssortering i sig. Inte heller har jag trott att sophämtarna i efterhand förfuskar det arbete jag lagt ner på att sortera.

I den allra första delen av avfallshanteringskedjan, dvs hushållets arbetsinsats finns dock märkligt stora brister.
  1. Hur ska man i ett hushåll kunna sortera i olika fraktioner?
  2. Var finns hämtningsscheman?
Självfallet är det ganska enkelt att sortera resterna från en dag eller vecka i olika fraktioner.
Men var ska man lägga de olika fraktionerna? På golvet?
Våra hus eller bostäder är inte byggda för denna typ av sortering.
Om detta problem finns inte ett ord i officiella handledningar. Där finns bara anvisningar om vad som ingår i en viss fraktion.
Om vi nu ska sortera, så säg oss var vi ska mellanlagra fraktionerna!
Och på sikt bör man naturligtvis ändra köksstandarden.

Jag bor i Ekeby, Bjuvs kommun och saknar på kommunens hemsida ett hämtningsschema.
Det beror naturligtvis på att kommunen anlitar entreprenörer, och att det anses vara deras skyldighet att informera sina kunder om hämtningschema.
Detta är byråkrati när den är som värst! Denna information ska naturligtvis finnas på kommunens hemsida!
I Bjuvs kommun finns tre möjliga avfallsavnämare:
  • Återvinningsgården
  • NSR
  • SITA
Jag blir således tvungen att lägga upp en databas...Allt detta arbete vill jag att min kommun utför, jag ska bara behöva gå in på kommunens hemsida för att få fullständig information.
NSR informerar om Tömningsdagar:

Här kan du se dina tömningsdagar om du vet vilket område du tillhör. Vet du inte vilket område du tillhör får du hjälp av NSR:s kundrådgivning, tel 042-400 13 40.

NSR kräver att man utnyttar något så tidskrävande som en telefonkontakt!


All denna information ska finnas på kommunens hemsida.


Helsingborgs stad är inte bättre.








Inga kommentarer: