måndag 24 november 2008

Brudparets superyatch "Skat"

Artikel SvD,

Aftonbladet

Se nedanstående länk om du är nyfiken på deras M/Y Skat!

http://www.superyachttimes.com/yachts/details/523/

Är du nyfiken på seglande, svenska superyatcher, så titta på min etikett Segling.
"Skat" är ju inget segelfartyg, och normalt bryr jag mig inte om Ålandsfärjor i miniatyr.
Men i mitt tycke är "Skat" ett rasande vackert fartyg.

"Skat" är 70, 7 meter lång, och inte någon stor motordriven superyatch. Dess enda lyx är en helikopter. Men Charles Simonyi beröms för sin design, som är mycket genomtänkt.
Här ser du både båtens exteriör och delar av interiören. Att hitta bilder på interiören var inte lätt. Du ser att Lisa får en del att göra...


Brudgummen arbetade i sin grönare ungdom på Regnecentralen i Köpenhamn, man tror att han där hade en käresta. I vilket fall som helst heter båten "Skat" efter det danska uttrycket "min skat", fritt översatt min älskling, eller kanske bättre "min skatt".

Detta ska helst inte förväxlas med "My Tax", dvs i betydelsen skatter, att erlägga till stat och kommun. Men den i danska språket lätt okunniga engelskspråkiga världen, tror att "Skat" är en taxeringsbörda, som seglar jorden junt...

Inga kommentarer: