söndag 26 oktober 2008

Det rika Sverige


Källa är Ekonomifakta.
Angående begriplig förklaring av begreppet köpkraftsjustering, se Wikipedia.
Artikel i SvD

Förvisso är Sverige ett rikt land, i jämförelse Jordens alla andra länder. Men vi kan inte jämföra oss med alla dessa länder, det är vår omvärld vi måste jämföra oss med. Det betyder OECD.

Sverige halkar efter i OECD, det visar ovanstående statistik från Ekonomifakta, som baseras på OECD:s statistik.
Nu hör jag nästan hur många fnyser åt Ekonomifakta, som egentligen heter Näringslivets Ekonomifakta AB och ägs av Svenskt Näringsliv.
Och jag hör nästan hur många fnyser åt statistik! Har inte Mark Twain sagt: Lögn, förbannad lögn och statistik?

Men från någonstans måste vi hämta fakta, och det betyder statistik. Vilhelm Moberg i all ära om utvandringen från Sverige till USA, men det var inte typiskt en torpare som utvandrade.
Och Case studies i all ära, men även om du djupintervjuar 10 personer så bevisar det ingenting.
Det är bara statistik som ger fakta. Och statistik är svårt. Ekonomifakta har gjort det till sin grej, att presentera statistik relativt lättfattligt. Kanske borde arbetarrörelsen producera något likartat, mera acceptabelt för sina sympatisörer?
skapat en minidebatt. I många av kommentarerna finns otrevliga personangrepp och nedsvärtning av facket. I min värld är facket något som ska bemötas med respekt.
I en av kommentarerna finner jag det ständiga argumentet, att Sverige är ett rikt land.

Och det är därför jag skrivit detta inlägg.
Jag tror att många, utan att reflektera, verkligen tror att Sverige är ett rikt land.
Det tror inte jag. Jag tror att Sverige är ett före detta rikt land, på väg utför.





Inga kommentarer: