lördag 11 oktober 2008

Massmedias ansvar för finanskrisen

En något egendomlig artikel! Den är undertecknad av Olle Rossander. Trots det inleds den med något som kan betecknas som en redaktionell presentation. Är detta en ny form av ledare?

Rossander menar inledningvis att ingen journalist presterat en analys av Swedbank. i fortsättningen går han in på alla möjliga brister som den journalistiska bevakningen uppvisar.

Ansvaret gäller att ge allmänheten korrekt och relevant information, säger Rossander.
Inte ens denna minimala uppgift har media lyckats uppnå.
Normalt verkar man anlita TT på morgonen, som konstaterar att börsen i början sjönk med cirka 7 procent.

Denna uppgift får sen ligga kvar, kanske modifierad av att börsen återhämtade sig lite vid 13-tiden, men fortsatte sedan nedåt igen.

Jag syftar på rapporteringen onsdagen den 8 oktober 2008.
Alla ledande svenska tidningar var lika bedrövliga.
Vill du se vad som hände, så titta på nedanstående länk
http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_770877.e24

Mycket få artiklar under denna kris har varit vettiga.
Här instämmer jag till stor del med Rossanders kritik.

Men jag håller inte med om att det är den vanliga pressens uppgift att orientera alla medborgare om utvecklingen på finansmarknaderna. Folk är föga intresserade...
Rossander skriver, att inte ens specialtidningarna levererat en enda rejäl företagsanalys. Detta är naturligtvis mera allvarligt.
Jag vill minnas att ett av Lindbeck-kommissionens förslag var att förbättra juornalistutbildningen, men jag hittar inte någon källa
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=116902&previousRenderType=2




Inga kommentarer: