tisdag 29 december 2009

Afganer - Sävsjö nästa!

När jag ser på bilden av påstådda fem asylsökande afganska pojkar slår det mig, att flera ser asiatiska ut...

Den första versionen - avkastade i skogen - har uppenbarligen den baptistiska församlingen - en kyrka!!! - som upphovsman. Varken de eller de asylsökande behärskade engelska: det är som upplagt för missförstånd eller värre!

I den andra versionen avhyses de asylsökande av SJ i Sävsjö. Sävsjö i all ära, men nog var det självklart att de borde förts till en mer resursstark plats.

Tänk om tidningarna kunde följa upp detta...

måndag 28 december 2009

Malware Defense - datorangrepp

2009-12-25 fann jag min dator angripen av Malware Defense. Det är ett program som med ca en minuts intervall berättar att din dator blivit angripen av ett Malwareprogram, och uppmanar dig att köpa Malware Defense, som ska avhjälpa angreppet.

Jag har upplevt likartade anprepp förr, och var inte särskilt orolig. Men hur allvarligt var angreppet?

Jag försökte återställa operativsystemet (MS Windows XP Professional SP-3, men det gick inte. Uppenbarligen spärrat! En sökning på Internet gav en massa ungdomssidor med "goda råd" som inte hjälpte mig.
Nästa dag ringde jag Telia - som är min Internetleverantör. Nej, de kunde inte hjälpa mig.

Så jag experimenterade med F-Secure (som är "antivirusprogrammet" Telia säljer under namnet "Telia - säker surf". Efter kanske fyra försök med omkonfigurationer och sökningar lyckades jag "få bort" Malware Defense. I varje fall startade det inte automatiskt igen...

Jag köpte ett ett program "Register Booster" på Internet och rensade Windows register. "Register Booster" verkade fungera bra. Att rensa registret var naturligtvis bara en säkerhetsåtgärd.

Är jag nu fri från Malware Defense?
Det vet jag inte. Jag vet att MS Internet Explorer startar upp MSN, men det kan bero på att Google Chrome inte längre är default som webbläsare. Sannolikt något Malware Defense ställt till med. Glädjande nog verkar "Telia - säker surf" fungera.

Kommentarer:

Malware verkar vara ett nytt kollektivbegrepp för oönskad programvara, innefattande virus, trojaner och adware. Tyvärr är Wikipedia inte upplysande.

Ungdomssidor kallar jag webbplatser som ungdomar frekventerar. De har ofta dåligt begrepp om stavning. Att det är fel på stavningen gör mig inget, men syftningsfelen får mig att ge upp

Telia vinner inga poäng här. jag ville få Telias hjälp med att finna ett program, som automatiskt tog bort Malware Defense.

onsdag 18 november 2009

Islam - vedervärdig religion

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3816219.svd

Islam –religionen – är ibland vedervärdig!

Nu väntar vi oss att många islamister tar avstånd!

måndag 16 november 2009

Annika Östberg - nog nu

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3803607.svd

Jag har följt fallet Annika Östberg – ytligt, ska erkännas.

Såvitt jag vet dömdes hon för medhjälp till mord.

Skälet skulle varit att hon fanns i samma bil som en polismördare.

Kanske fanns det graverande omständigheter.

Jag tror inte att det hade varit tillräckligt för att fälla henne i en svensk rättegång

Men i USA kan det vara tillräckligt.

I vilket fall som helst –håll henne fängslad, men ge henne frikostiga permissioner.

Risken för att hon i Sverige blir involverad med den ibland drakoniska ”rättvisan” i USA är tämligen liten

måndag 9 november 2009

Internet - önskade förbättringar

Hur pass bra fungerar Internet nu?

Jag har satt samman åtta kritiska artiklar, där jag efterlyser bättring.

Se http://sites.google.com/site/larsjohanjoensson/oevningar/internet

lördag 7 november 2009

af -ännu en skandal!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6084511.ab

Publicerad: 2009-11-07

Krismöte om miljardfiaskot – allt görs om

I flera veckor har Aftonbladet granskat regeringens miljardsatsning [på Jobbcoaching]

I går satt Arbetsförmedlingens ledning i krismöte.

Upphandlingen ska göras om, sa biträdande generaldirektör Lena Liljebäck efteråt.

Hennes motivering är ”kvalitetsbrister” och inkomna klagomål på ett femtiotal coachbolag.

Men Aftonbladets granskning, som pågått i sex veckor, visar att så många som 98 av företagen sysslar med hjärntvättmetoden NLP och att andra använder healing och hypnos.

Det hade Lena Liljebäck ingen aning om när Aftonbladet i går eftermiddag konfronterade henne med miljardfiaskot:

– Hjärnprogrammering låter inte särskilt bra.

Varför gjorde ni ingen djupare granskning från början när det handlar om tre miljarder kronor?

– Vi kommer att bli bättre i vår granskning eller i vår upphandling nästa gång.

”Alla fungerar inte”

Coacherna började arbeta den 17 augusti.

Nu när det har gått en tid, visar det sig att alla inte fungerar på det sätt som vi önskar, sa Lena Liljebäck.

Hur mycket pengar har den här satsningen kostat skattebetalarna?

– Vi håller på att granska detta, vi återkommer när vi vet mer.

Den biträdande generaldirektörens svar innehåller alla de egenskaper vi lärt oss förvänta från af:

”Flatus voci”!

Oppositionen är inte sen att hänga på:, vilket man inte ska förtänka dem

http://jinge.se/politik/jobbcoachskandalen-drabbar-regeringen.htm

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.12916222

Jag kan tyvärr bara instämma.

Littorin måste avgå. Han har köpt sin påstådda utbildning(en Reefat-skandal) och har inte haft vett att försöka styra af:s upphandling av jobbcoachtjänster.

Att af omöjligen kunde hantera en sådan upphandling själva, var uppenbart från början.

Af är unika! De kräver att deras personal vid anställandet har praktik, men i verkligheten kan denna praktik verkställas inom af. Kommentar 2009-11-11 Detta påstående kan jag nu inte belägga, se kommentarerna till detta inlägg

Låt mig tillfoga tre kommentarer:

1 Vi(de borgerliga) har ärvt af från socialisterna

2 Jobbcoaching kan vara en seriös verksamhet, jag har själv delvis ägnat mig åt den

3 Ibland behövs Aftonbladet – detta är ett sådant fall

torsdag 5 november 2009

DN - osannolik reseguide

http://www.dn.se/resor/nyheter/rymdhotell-beraknas-oppna-redan-2012-1.987080

Enligt DN ska vi om drygt två år kunna bada i rymden. Ok, lite dyrt kommer det att bli…

Denna skröna har publicerats så tidigt som 2007. Och DN publicerar den utan reservation för skämt eller bluff!

Først publisert: 14.08.07
-Ingen reservation för skämt
http://www.aftenposten.no/reise/article1934576.ece

Publicerad: 2009-11-03
-Ingen reservation för skämt
http://www.aftonbladet.se/resa/article6062384.ab

Publicerad: 4 november 2009
Men med reservation för att det inte är på allvar
http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_3752175.svd

Varför är det bluff? Läs här!
http://bortkopplad.se/bloggo/2009/11/04/dn-pa-dagisniva/

Mer att läsa
http://sites.google.com/site/larsjohanjoensson/oevningar/rymd

tisdag 3 november 2009

Porr, Fylleri, Socialbidrag - farligt!

I DN läser vi nu om ett nytt förslag till barnporrlag:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/barnporrlag-skarps-1.986774

Vissa saker får man inte göra.

Ett är att titta på barnporr, ett annat är att köra bil under berusning.

Utan att någon objektiv skada skett, blir man fälld eftersom att lagstiftaren tycker att man utsatt sina medmänniskor för ökad fara.

I fallet barnporr består den ökade faran i att barnporr skulle efterfrågas mer, och detta skulle leda till ökad produktion av barnporr.

I fallet rattfylleri är den ökade faran den höjda risken att råka ut för trafikolycka.

Båda argumenten är tveksamma.

Barnporr – efterfrågan styrs sannolikt av sexturism, men i Afrika även av tron att samlag med barn kan bota AIDS.

Rattfylleri – normala personer tappar inte sina spärrar vid berusning. Dock kan de ha sämre reaktionsförmåga, kanske som en 80-åring…
Läs vad Aftonbladets Robert Collin skriver:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article6062616.ab

I båda fallen döms man inte för vad man gjort, utan för vad som kunde ha skett.

I Bjuv inträffade nyligen följande

Källa http://hd.se/bjuv/2009/10/27/55-aaring-aatalas-efter-butikshot/

Socialbidraget kom aldrig. Så den 25 september bestämde sig den 55-årige Bjuvsbon för att råna istället.

Inom loppet av några timmar fick tre butiker i Mörarp och Billesholm besök av den 55-årige Bjuvsbon.
Enligt honom berodde allt på att han inte fått sitt socialbidrag.

Uppenbarligen har socialassistenten framkallat fara för sina medmänniskor genom att inte verkställa utbetalningen i tid.
Borde hon/han inte kriminaliseras enligt samma logik som barnporr och rattfylleri?

måndag 2 november 2009

Sushi - med förhinder

http://sydsvenskan.se/malmo/article560174/Krutig-sushi-hindras.html

Detta är en sorglig historia!

Vi har en invandrare, som försöker hålla igång en näringsverksamhet, och en bostadsrättsförening, som kanske inte behärskar juridiken…

Det är ingen större bostadsrättsförening, 140 lägenheter och åtta lokaler.

Man börjar inte med en stämning, utan anlitar en advokat. Det är märkligt, att bostadsrättsföreningen reagerar så sent – man måste ha märkt förändringsarbetena ganska tidigt.

Just nu tycker jag att det juridiskt står 1-0 till näringsidkaren!

  • Han har polisens tillstånd att ha krut i källaren
  • Näringen är cafeteria

måndag 26 oktober 2009

Svinpest - farlig ryktesspridning

Helsingborgs Dagblad skriver i dag om misslyckad kampanj för vaccination i Malmös Rosengård

http://hd.se/skane/2009/10/26/faerre-barn-vaccineras-i/

SDS har även en artikel om samma sak, men den kan inte Twingly-pingas. Kanske SDS har slarvat? Skönt att HD finns!

Så här skriver HD och SDS:

MALMÖ. Massvaccinationen mot svininfluensan A/H1N1 har kommit på gång på allvar i Skåne och behovet har varit större än tillgången på många håll.

Men två vårdcentraler i Rosengård avviker. Där har man fått skicka tillbaka ett stort antal vaccindoser.

En orsak är felaktiga rykten om biverkningar.

— Många lyssnar på radio och tittar på tv från sina hemländer och där sprids rykten att man till exempel kan få cancer eller bli steril av vaccinet, säger Claudia Varga, samordnare för hälsokommunikatörerna i Malmö, till Sydsvenskan.

Enligt Sven Haidl som är vaccinsamordnare på Umas i Malmö, kan den låga vaccinationsfrekvensen i Rosengård endast avhjälpas med riktade informationssatsningar på invånarnas hemspråk.
– Det är olyckligt att det talas så mycket om biverkningar, säger Haidl.

Men enligt Hans-Bertil Hansson vid Smittskydd Skåne är några riktade informationskampanjer inte aktuella i det närmaste.

Jönsson tycker att det är självklart att vi ska gå ut i TV och radio med information om för- och nackdelar med svinpest-vaccinationen, som särskilt riktar sig till invandrare.

Förmodligen menar Hans-Bertil Hansson att Smittskydd Skåne inte har egna resurser att göra detta.

Men inte kan det vara meningen att smittskyddet ska arbeta helt ensamma?


Ett sådant program skulle en högstadieklass kunna sätta samman. Det bästa vore om invånare i Rosengård förmåtts delta.

Uppdatering 2009-10-31 kl 13

Det är så här det ska gå till!
Här ställer en arabisk-talande läkare upp för att informera invadrargrupper!

http://sydsvenskan.se/malmo/article562811/Forskare-berattade-om-influensan-pa-arabiska.html

Dewey - nytt på biblioteken

http://www.dn.se/dnbok/siffrorna-tar-over-i-bibliotekshyllorna-1.981373

I en raljant artikel av Pontus Dahlman, förmodligen kulturskribent på Dagens Nyheter,
får vi reda på att Sverige nu överger Universella Decimalklassifikationen(UDC).

Författaren vinklar artikeln till att gälla ett lokalt bibliotek ”Sturebiblioteket” i Stockholm:

Är det bara siffermemorerande matematiknördar som kommer att kunna sikta rätt på hyllan nu?

Måste ett bibliotek ha ett klassifikationssystem för sina böcker?

Mycket roliga frågor! Licentia journalistica?

Den verkliga historien är inte lika rolig.
Det amerikanska DDC accepterades inte i Europa, som i stället införde UDC.
SAB tillkom 1921, och gällde i Sverige.

1 Varför införs nu Dewey?

Alternativen hade varit att gå över till UDC eller att behålla SAB. Men Sverige är för litet, och UDC underhålles av frivilliga. Underhållet har inte varit bra de senaste decennierna. Så något alternativ till Dewey finns inte.

Jag hade helst sett en europeisk lösning – UDC – men trots mina bemödanden (jag har bl a tillskrivit Margot Wallström, ansvarig EU-kommissionär för kommunikation) har det inte lyckats.

1.1 Varför ett klassifikationssystem?

Frågan är ställd av Pontus Dahlman. Jag ska försöka besvara den, även om jag anser att
Pontus Dahlman borde veta svaret.

Om du har 1000 hyllmeter böcker framför dig på ett bibliotek, men bara är intresserad av ”illrar”, närmare bestämt ”uppfödning av Illrar”, så är det skönt att veta att dessa böcker står på ett ställe. Du slipper leta igenom 1000 hyllmeter. Du kan gå direkt till den hylla där dessa böcker finns.

Som du säkert vet, är de flesta hyllmeter anslagna åt skönlitteratur, inte åt fakta. För skönlitteratur – hur man än vill definiera denna – är det i regel tillräckligt att ställa upp böcker efter författarnamn. Lånande av skönlitteratur är enligt min mening en lyxkonsumtion, som borde vara avgiftsbelagd. Tio kronor per bok vore inte oskäligt.
Ett undantag vill jag gärna göra – barnböcker. De kanske borde premieras med en krona per styck!

Det är annorlunda med faktalitteratur, och det är här vi behöver en klassifikation!
I vårt eget hemmabibliotek ställer vi böcker om Illrar tillsammans. Samma gör vi med böcker om krukväxter, matlagning och sport.
Vi vill omedelbart kunna hitta besläktad facklitteratur – vi vill inte först leta igenom hela vår boksamling efter en viss författare.

Så, för att vara koncis: Det är faktaböcker som är intressanta. Och de bör vara klassificerade.

2 DDC – eller Dewey-systemet – har vunnit

Det finns nackdelar med DDC. Den främsta nackdelen är dess amerikanska ursprung.
Till exempel utgår klass 2 – religion – från kristendomen, vilket ställer till trassel. Jag kan bara finna att religion är urgammalt, och att det inte är lämpligt att börja med kristendom.

En annan sak är abort, som i DDC klassificeras som ett kontroversiellt förfarande.

Både DDC och UDC är ytterligt konservativa, i den bemärkelsen att nya vetenskapliga rön inte får genomslag.
Till exempel anses psykologi och filosofi vara besläktade, och matematik sorteras in under naturvetenskaperna.

Detta är helt fel! Men kan kanske ursäktas, om man betänker att klassifikation gärna släpar efter.

3 Böcker och artiklar

Det kan vara svårt att klassificera böcker.

Men det är mycket svårare att klassificera delar av en bok, eller en artikel.
Det är så svårt, att det fått namnet ”djupindexering”.

Låt oss anta, att din son eller dotter ska göra ett specialarbete i skolan.

Han/hon letar på Internet efter lämpliga artiklar, och finner 100-tals artiklar. De måste naturligtvis på något vis sorteras. Här kommer klassifikationen in som ett brev på posten…

Därför angår klassifikation alla människor – inte bara bibliotekarier. Det angår din son/dotter och därmed dig själv.

4 Tillgänglighet

UDC finns tillgängligt – gratis - på svenska i en version på Internet. Tyvärr inte hela UDC. Men rätt mycket i alla fall.( Det var därför jag tillskrev Margot Wallström, om behovet att stödja UDC)

Jag vet inte om DDC finns i någon gratisversion, jag tror det inte.

I min värld är det inte väsentligt om det är UDC, DDC eller SAB som ska gälla.

Men jag vill gärna se att kunskapen om det gällande systemet sprids.
Det rör sig om sådana saker, att vi hittar Militärvetenskap under Statskunskap, men mycket, mycket annat.

tisdag 20 oktober 2009

Ekeby - Hash i lägenhet

http://hd.se/bjuv/2009/10/19/roekte-hasch-i-laegenhet/

Helsingborgs Dagblad har en artikel om polisrazzia i en lägenhet i Ekeby, för att söka hash(miss)brukare.

Så här skriver HD:

Publicerad 19 oktober 2009 kl. 15:05

Av Åsa Brodin

asa.brodin@hd.se

042-489 94 24
Källa http://hd.se/bjuv/2009/10/19/roekte-hasch-i-laegenhet/

EKEBY. Efter att ha fått in ett tips om att ungdomar brukar samlas i en lägenhet i Ekeby och röka hasch åkte patruller från Södersåsens (Söder-såsens? Ska nog vara Söderåsens) UNG (ungdoms- och narkotikagrupp) till den utpekade adressen. Där befann sig vid tillfället sju personer som samtliga medgav att de rökt hasch den senaste tiden. Flera av dem hade gjort det den aktuella kvällen i slutet av förra veckan.

Alla i lägenheten fick lämna urinprov och är nu misstänkta för ringa narkotikabrott, en av dem misstänks dessutom för överlåtelse av narkotika sedan han erkänt att det var han som hade köpt och tagit med hasch till lägenheten.

— Några av ungdomarna var bara 15 år, den äldste var 21. Vi kontaktar föräldrarna till dem som inte är myndiga. De kommer att kallas till förhör hos polisen tillsammans med sina barn när analyserna av urinproven är färdiga, säger Dag Byström som är chef för UNG-gruppen.

— Det är viktigt att det upptäcks tidigt eftersom det är en drog som kan vara starkt beroendeframkallande, säger Dag Byström.

Den som har frågor, information eller tips får gärna höra av sig till UNG-gruppen, som är verksam över Söderåsens fem kommuner men stationerad i Bjuv.

En lite bättre artikel finner vi här:

Cannabistillslag i Ekeby

Polisen gjorde tillslag i lägenhet

Publicerad: 19. oktober 2009 11:09

Av Diana Larsson

Källa: http://lokaltidningen.se/article/20091019/ARTIKLER/910199991

EKEBY. Efter ett tips till polisen gjordes en kontroll av en lägenhet i Ekeby under förra veckan.
– Det fanns sju ungdomar och flera erkände att de rökt cannabis under den senaste tiden och även samma kväll, berättar Magne Hvam, biträdande gruppchef i ungdoms- och narkotikagruppen i närpolisområde Söderåsen.
Tre personer var 15 år, två var 16 år, en var 18 år och en var 21 år.
Ungdomarna är misstänkta för ringa narkotikabrott och en av dem är misstänkt för att ha tillhandahållit narkotikan.
– De är inte kända i narkotikasammanhang sedan tidigare


Om tre till fyra veckor väntas provsvaren och därefter tas de under 18 år in till förhör hos polisen tillsammans med socialen och vårdnadshavarna.
– Vårt tillslag hoppas vi är en väckarklocka … säger Magne Hvam, som vädjar till föräldrar och allmänheten att de ska höra av sig med tips antingen via polisen på 114 14 eller via internet.

Vad är Lokaltidningen, och varför tycker jag att deras artikel är bättre än den i Helsingborgs Dagblad?

Lokaltidningen är ett dotterbolag till Politikens Lokalaviser A/S som i sin tur ägs av JP/Politikens Hus A/S och ... bildar tillsammans med dem Öresundsregionens största lokala mediehus. Numera finns vi även representerade på Jylland i Danmark och i Östergötland, Halland, Småland och Blekinge i Sverige.(Jag har en känsla av Skåne glömdes bort!) Politikens Lokalaviser ger ut 33 lokaltidningar med en samlad upplaga på drygt en miljon exemplar i Danmark och 37 tidningar i Sverige med en upplaga på 805 000. Lokaltidningen samarbetar också med ytterligare tre svenska tidningar.

Att det är ett dansktbaserat företag kan du ana här:

http://lokaltidningen.se/article/20091019/ARTIKLER/910199991: Vem skulle stava Artiklar som Artikler, utom ett danskt företag? Danskarna har ett drag av kulturimpeialism över sig…Jag ogillar, att ett danskt företag får inflytande över svenska tidningar.

Varför bättre?

  • Åldern hos ungdomarna är preciserad.
  • Det finns åtminstone en antydan om hur man kommer i kontakt med ungdoms- och narkotikagruppen i närpolisområde Söderåsen.

Att komma i kontakt med ungdoms- och narkotikagruppen i närpolisområde Söderåsen via Internet är svårt. Jag har inte lyckats. Kanske ska det bara vara möjligt via telefon – polisens vägar är outgrundliga!

En annan sak är, att en undersökningstid på fyra veckor är alldeles för lång tid!
Ytterligare en sak: Hur kommer det sig, att ungdomar kan lägga beslag på en lägenhet? Finns det inga föräldrar? Vem betalar lägenheten?

Uppdatering 2009-10-31
http://hd.se/bjuv/2009/10/31/misstaenkt-narkotikabrott-paa/

Misstänkt narkotikabrott på ungdomsfest

EKEBY. Klockan 02.31 natten mot lördagen (dvs 2009-10-31 kl 02:31) kom polisen på besök på en ungdomsfest i Ekeby. Där påträffades sex personer som misstänktes för ringa narkotikabrott och därmed fick följa med polisen för provtagning.
Det är alltid roligt att få besök, särskilt om man har en "ungdomsfest". Kan det ha varit samma ungdomar som var aktuella 2009-10-19, dvs överst i detta inlägg? Var det samma lägenhet? Artiklen i HD är inte signerad...

lördag 17 oktober 2009

Malmö - oroliga områden

http://sydsvenskan.se/malmo/article558755/Vittne-backar-efter-hot.html

Det mest kända oroliga området i Malmö är naturligtvis Rosengård. Om Rosengård har jag tidigare publicerat en karta, som visar var orolighetena skedde.

Nu tillkommer stadsdelen Holma. Fakta om Holma ser du nedan:
http://sites.google.com/site/larsjohanjoensson/malmoe/holma

Men det är inte "fakta om Holma" som jag vill tala om just nu. Faktiskt trodde jag att artiklen skulle handla om det senaste mordet, men alls icke! Artiklen är nästan oläslig - rörig, minst sagt! Inte heller detta är det jag vill tala om...

Vad jag vill tala om är,  att med det stora antal mord som sker i Malmö borde Sydsvenskan
göra det lättare för sina läsare att följa morden.
Varför inte mord per datum? Holma skulle då hamna på ca augusti 2009


Låt mig tillägga, att detta är ett experiment. Jag har funnit Google sites - ett "verktyg" från Google, som gör det möjligt att skapa en "hemsida", dvs en generell webbplats - utan att använda HTML. En blogg som min "Jönsson tycker" är inte en generell webbplats.
En fördel med Google sites är att jag kan lägga in större kartor och bilder.

onsdag 14 oktober 2009

Brandbil - kameraövervakning nekas

http://sydsvenskan.se/malmo/article557589/Inga-kameror-pa-brandbil-i-Rosengard.html?refp=557693

Det är inte vettigt att skälla på Länsstyrelsen, för de gör bara sitt jobb, att försöka tolka lagen. Det är vettigare att ändra lagen. Säkert har Länsstyrelsens experter många goda tips att ge.
Det kan ta tid att ändra lagen. Kanske borde någon försöka gå i spetsen för detta, genom att ägna sig åt lobbying. Räddningskårerna? Någon tidning? Sydsvenskan skulle ligga nära till hands… Facebook-grupp?
Vad jag vill föreslå är att Länsstyrelsens beslut överklagas. Malmö kommun borde kunna göra detta.
En särskild svårighet i nuvarande lag är ”personlig integritet”, något som lagstiftaren anser vara skyddsvärt. Men vad är ” personlig integritet”? Jag har inte sett någon diskussion om begreppet. Ändå används begreppet för att förkasta många föreslagna övervakningsuppgifter.

Vad säger lagen?

Lagtexten finner du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.htm

Utdrag ur Lagen(1998:150)
Observera att mitt utdrag inte är fullständigt.  Observera vidare, att många av de länkar som lagts in av Notisum är undermåliga - de pekar inte rätt.  Tex pekar länken 27 kap. på Rättegångsbalkens 27:e paragraf, medan den följande länken rättegångsbalken pekar på hela rättegångsbalken. Det är uppenbart, att Notisum velat länka till rättegångsbalkens 27:e paragraf, men inte lyckats. Man har två länkar i stället för en...  Men det är inte min sak att rätta Notisum...det bör de klara själva. Och för att vara ärlig - länkning kan i bland vara svårt.
Det finns några bloggare, som gjort sig hörda(sedda?) i detta ärende. De flesta öser galla över länstyrelsen, vilket jag inte tycker är vettigt. Richard Wendel, fritidspolitiker i Malmö för Moderaterna, menar att "Direktionen"visste att länstyrelsen var restriktiv. Så bra! Varför kommer inte Richard Wendel med ett förslag som liknar mitt?

 

Jag har bevarat vissa saker, som jag finner intressanta.
Framförallt möjligheterna till överklaganden, men även § 8 samt 9, som lätt skulle kunna ändras, så att Räddningskåren skulle få tillstånd till ”Allmän kameraövervakning”

Utfärdad:
1998-04-02
Uppdaterad:
t.o.m. SFS 2009:467

Lag (1998:150) om allmän kameraövervakning

Inledande bestämmelser

1 § I denna lag finns bestämmelser om användning av övervakningsutrustning (allmän kameraövervakning). Allmän kameraövervakning ska ske med tillbörlig hänsyn till enskildas personliga integritet.

I fråga om hemlig kameraövervakning vid förundersökning i brottmål gäller bestämmelserna om hemlig kameraövervakning i 27 kap. rättegångsbalken och lagen (2008:854) om åtgärder för att utreda vissa samhällsfarliga brott. Lag (2008:857).

Tillstånd

5 § Tillstånd till allmän kameraövervakning krävs för att en övervakningskamera skall få vara uppsatt så att den kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde. Tillstånd behövs dock inte i fall som avses i 7-10 §§.
Under de förutsättningar som anges i 11 och 12 §§ är allmän kameraövervakning tillåten efter enbart anmälan.

RÅ 2004 ref. 44 Tillstånd har medgivits till sådan kameraövervakning av väntrum på ett sjukhus akutmottagning som...

RÅ 2009 ref. 9 Tillstånd har ansetts kunna medges till allmän kameraövervakning av gränspassager, med rätt att...

RÅ 2009 ref. 10 Tillstånd till kameraövervakning i en kyrka, i syfte att underlätta vaktmästarens arbete i samband...

6 § Tillstånd till allmän kameraövervakning skall meddelas om intresset av sådan övervakning väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad. Vid bedömningen av intresset av allmän kameraövervakning skall särskilt beaktas om övervakningen behövs för att förebygga brott, förhindra olyckor eller därmed jämförliga ändamål. Vid bedömningen av den enskildes intresse av att inte bli övervakad skall särskilt beaktas hur övervakningen skall utföras och vilket område som skall övervakas.

RÅ 2001 ref. 39 Tillstånd har medgivits att i ett parkeringshus i centrala Stockholm använda övervakningskamera för...

RÅ 2003 ref. 7 Tillstånd har medgivits att i ett museum som ställer ut stöldbegärliga och oersättliga föremål...

RÅ 2004 ref. 44 Tillstånd har medgivits till sådan kameraövervakning av väntrum på ett sjukhus akutmottagning som...

RÅ 2005 ref. 18 Tillstånd har medgivits att vid in- och utpassering i en kyrka använda övervakningskamera som inte...

RÅ 2009 ref. 9 Tillstånd har ansetts kunna medges till allmän kameraövervakning av gränspassager, med rätt att...

RÅ 2009 ref. 10 Tillstånd till kameraövervakning i en kyrka, i syfte att underlätta vaktmästarens arbete i samband...

Undantag från tillståndsplikten

7 § Tillstånd krävs inte för allmän kameraövervakning
1. när övervakningen sker med en övervakningskamera som av trafiksäkerhetsskäl eller för säkerheten i arbetsmiljön är uppsatt på fordon, maskin eller liknande för att förbättra sikten för föraren eller användaren,
2. vid övervakning som utförs av Vägverket
a) vid trafikövervakning eller
b) vid en sådan betalstation som avses i bilagan till lagen (2004:629) om trängselskatt och sker för att samla in endast sådana uppgifter som behövs för att beslut om trängselskatt enligt lagen skall kunna fattas och för att kontrollera att sådan skatt betalas,
3. vid sådan trafikövervakning i en vägtunnel som avses i lagen (2006:418) om säkerhet i vägtunnlar och som utförs av någon annan tunnelhållare än Vägverket eller
4. när övervakningen sker i sådana fall som avses i 4 § första stycket. Lag (2006:420).

7 a § Tillstånd krävs inte för allmän kameraövervakning i ett kasino enligt kasinolagen (1999:355), om övervakningen har till syfte att förebygga eller avslöja brott eller lösa tvister om spel mellan spelare och den som anordnar spelet.
Avlyssning eller upptagning av ljud får inte ske utan tillstånd. Lag (1999:359).

8 § En polismyndighet eller den som är räddningsledare enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor får bedriva allmän kameraövervakning utan tillstånd, om övervakningen är av vikt för att avvärja en hotande olyckshändelse eller för att begränsa verkningarna av en inträffad olyckshändelse. Lag (2003:788).

9 § En polismyndighet får bedriva allmän kameraövervakning utan tillstånd, om det av särskild anledning finns risk för att allvarlig brottslighet som innebär fara för liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av egendom kommer att utövas på en viss plats och syftet med övervakningen är att förebygga eller förhindra brott.

10 § Allmän kameraövervakning enligt 8 eller 9 § får ske under högst en månad utan att ansökan om tillstånd givits in till länsstyrelsen. Om ansökan gjorts inom en månad får övervakningen bedrivas utan tillstånd även till dess att länsstyrelsen har prövat ansökningen.

Anmälan

11 § En övervakningskamera får efter anmälan enligt 17 § sättas upp för allmän kameraövervakning i en banklokal, en lokal hos ett kreditmarknadsföretag eller ett postkontor, i området omedelbart utanför in- och utgångar till en sådan lokal samt vid betalningsautomater eller liknande anordningar i anslutning till en sådan lokal, om
1. övervakningen har till enda syfte att förebygga eller avslöja brott och
2. övervakningskameran är fast monterad och försedd med fast optik.

12 § En övervakningskamera får efter anmälan enligt 17 § sättas upp för allmän kameraövervakning i en butikslokal, om
1. övervakningen har till enda syfte att förebygga eller avslöja brott,
2. övervakningskameran är fast monterad och försedd med fast optik och
3. den som avser att bedriva övervakningen har träffat en skriftlig överenskommelse om övervakningen med skyddsombud, skyddskommitté eller en organisation som företräder de anställda på arbetsplatsen.
Med butikslokal avses en lokal, där konsumenter kan köpa varor eller tjänster eller hyra varor, dock inte restauranger och andra näringsställen.  

Bevarande av material

RÅ 2003 ref. 7 Tillstånd har medgivits att i ett museum som ställer ut stöldbegärliga och oersättliga föremål...

Ansökan om tillstånd och anmälan

15 § Ansökan om tillstånd till allmän kameraövervakning enligt 5 § och anmälan om allmän kameraövervakning enligt 11 eller 12 § skall göras skriftligen hos länsstyrelsen i det län där kameraövervakningen skall ske.

16 § En ansökan om tillstånd till allmän kameraövervakning skall innehålla uppgift om och beskrivning av
1. ändamålet med kameraövervakningen,
2. den utrustning som skall användas,
3. den plats där utrustningen skall placeras och det område som kan övervakas samt
4. de omständigheter i övrigt som är av betydelse för prövningen av ärendet.
Om övervakningen avser en arbetsplats skall yttrande från skyddsombud, skyddskommitté eller en organisation som företräder de anställda på arbetsplatsen vara fogat till ansökan.

17 § En anmälan om allmän kameraövervakning skall innehålla uppgift om
1. den som skall bedriva kameraövervakningen och i förekommande fall den som för anmälarens räkning skall ha hand om övervakningen,
2. i vilken typ av verksamhet som övervakningen skall förekomma,
3. huruvida bilder skall behandlas eller bevaras eller ljud avlyssnas och tas upp,
4. det antal personer som skall få ha tillgång till det bevarade materialet samt
5. huruvida områden omedelbart utanför in- och utgångar samt betalningsautomater eller liknande anordningar skall övervakas i enlighet med bestämmelserna i 11 §.

Beslut om tillstånd

18 § Innan länsstyrelsen meddelar tillstånd till allmän kameraövervakning skall den kommun där övervakningen skall ske, få tillfälle att yttra sig.

19 §
Länsstyrelsen skall också meddela de övriga villkor som behövs för tillståndet. Sådana villkor kan avse upplysningar om övervakningen, upptagning, användning, behandling eller bevarande av bilder, avlyssning eller upptagning av ljud samt andra förhållanden som har betydelse för att skydda enskildas personliga integritet.
Ett tillstånd får helt eller delvis meddelas för en begränsad tid.

Överklagande m.m.

29 § Länsstyrelsens beslut får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol.
Justitiekanslern får överklaga ett beslut för att ta till vara allmänna intressen. Beslut om tillstånd till allmän kameraövervakning och om undantag enligt 4 § andra stycket från upplysningsplikten får överklagas även av den kommun där övervakningen skall ske och, om kameraövervakningen skall avse en arbetsplats, av en organisation som företräder de anställda på arbetsplatsen.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten utom i mål där Justitiekanslern för talan.

30 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva om skyldighet att betala avgifter för länsstyrelsernas verksamhet enligt denna lag. Sådana föreskrifter får endast innebära rätt att ta ut avgifter för en ansökan, anmälan eller tillsynsåtgärd.

måndag 12 oktober 2009

Vin - test av webbplats

Vill du läsa lite om vin?

http://sites.google.com/site/larsjohanjoensson/vin

söndag 11 oktober 2009

Test

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3635415.svd

Detta är ett test för att se om jag kan få in ett inlägg till artikeln

Mehdi Ghezali -Terrorist?

http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article550929/Svensk-naivitet-om-terrorkopplingar.html

The Eagle has landed eller mera korrekt
Mehdi Ghezali et consortes has landed !

Så skriver Sydsvenskan i dag, 2009-10-11

Nå, det är ju en nyhet, att de vilsegångna fåren har återbördats till fosterjorden.

Huruvida någon de fyra personerna förtjänar att vara terroristmisstänkta vet jag inte.
Fast jag tror att det lilla barnet (en i de fyras gäng) inte kommer att terrormisstänkas, i varje fall inte just nu…

Och åsikterna om terrormisstanke verkar följa den sedvanliga uppdelningen höger – vänster.

Man gräver ner sig i respektive skyttegrav och avlossar sin ammunition.

Det är lika vettigt som det var under första världskriget. Inga resultat.

Men Sydsvenskan har i anslutning till sin ”landningsnyhet” en mycket läsvärd artikel? eller debattinlägg? av Michael Jonsson, som ”forskar om terrorism­finansiering vid Uppsala universitet”.

Eftersom jag inte tror mycket på journalister – eller deras beskrivningar – bemödade jag mig om att verifiera att denne Michael Jonsson existerar och att beskrivningen är korrekt. Ja, det var korrekt. Se länk till en av hans publikationer.

Michael Jonsson (sht) menar att

Individer som är under uppsikt av Säpo beklagar sig i medierna över att de är förföljda utan skäl, och får ofta stå oemotsagda eftersom Säpo inte kan uttala sig av hänsyn till hemliga underrättelser och individens integritet.

Fallet Moumou

2004 sade Mohammed Moumou i en intervju i DN att ”Säpo har förföljt mig i tio år”. Två år senare fördes Moumou upp på FN:s terrorlista på USA:s begäran och hösten 2008 sprängde han sig själv i luften i Irak efter en eldstrid med amerikanska trupper, och dödade samtidigt flera kvinnor och barn.
Ett par dagar senare bekräftade al-Qaida i Irak att Moumou tillhört organisationens ledarskikt.

Fallet Yassin Ali
När Yassin Ali och två andra män greps i februari 2008 och så småningom åtalades för terrorfinansiering av al-Shabaab i Somalia skrev författaren och journalisten Jan Guillou ironiskt i Aftonbladet att ”det verkar inte vara mycket till terrorister som häktades”.
Ali frikändes, men när han några månader dök upp i ledarskiktet för Hizbul-Islam, en väpnad islamistisk organisation som står al-Shabaab nära var det däremot märkbart tyst från Guillou. Efter detta har flera svenska medborgare dött i strider i Somalia.

Mot bakgrund av dessa två exempel samt en handfull fällande domar mot svenskar i utländska domstolar kan vi konstatera att det finns ett litet antal svenskar som är aktiva i terrorstämplade grupper utomlands.

Säpo har möjlighet att använda omfattande tvångsmedel och självklart är det en del av mediernas uppgift att granska så att denna makt inte missbrukas, vilket bevisligen skett tidigare. Men en större förståelse för organisationens arbetssätt och en mer nyanserad syn på källvärdering vore ofta önskvärt.

Det är hög tid att rätta till den skeva debatten om terrorismärenden i Sverige.

Journalister som intervjuar misstänkta individer bör utöva mer källkritik än idag.

Det ligger i Sveriges intresse att förhindra att svenska medborgare är involverade i terrordåd utomlands – juridiskt, moraliskt och säkerhetsmässigt.

Hur detta skall uppnås i enlighet med rättsstatens principer utgör ett ämne värt att debattera, snarare än felaktiga påståenden och tröttsamma konspirationsteorier.

MICHAEL JONSSON


Jag håller helt med. Det finns skäl att tro att Sverige hyser personer, som bör behandlas som terrormisstänkta, och jag ger mig inte in på en debatt om misstanke ska vara skälig grund till övervakning. Bara en dåre kan förneka att så är det.

Nu till nästa punkt:

Är Mehdi Ghezali en skälig kandidat för terrormisstanke?
Som ett brev på posten kommer följdfrågan: Vad vet vi om Mehdi Ghezali?
Ja, det lilla jag kunnat lista ut kommer inte från rumsrena källor. Uppgifterna kommer från bloggare, som verkar stå Sverigedemokraterna nära. Den mest ingående informationen finner vi från bloggen ”Kulturvänster blir pophöger”, där signaturen Knute verkar stå för uppgifterna. För lång tid sen – kanske ett år sen – hade jag en allvarlig diskussion med denne Knute, om varför han uppträdde anonymt. Han menade att löpte allvarlig risk att bli förföljd.
Det säger mycket! I opinionsbildningens ”underworld” är nästa förväntade steg rent våld!

Det vore mig fjärran att dra alla Sverigedemokrater – eller deras sympatisörer – över en kam.
Lika lite vill jag dra alla vänstersympatisörer över en kam.
Men tyvärr – här finns en ideologisk kamp där våldet ligger på lur.
Mycket av detta anser jag vara tidningarnas fel. De rapporterar inte fakta – de är inte ens intresserade.
Detta leder till ett informationsbehov, som t ex Sverigedemokraterna varit snabba att fylla.
Man kan inte skriva att fem ynglingar greps för våldtäkt, eller attack mot Räddningskåren, utan att ange deras uppenbara etniska tillhörighet. Allmänheten tror bara att tidningarna försöker lura dem.

Finns det ett avtal om självcensur? Jag vet inte. Pressfrihetslagstiftningen i Danmark och Sverige är tämligen likartad, men jag upplever dansk press som betydligt mer frispråkig.
Sydsvenskan har i flera artiklar – tom artikelserier - försökt tränga igenom dessa dimridåer.
Det är berömvärt.
Nu tror ni att jag är invandrarfientlig! Nej, det är jag inte! Jag har i min blogg klart deklarerat vem jag är, min politiska uppfattning mm. Jag önskar att de bloggare, som jag misstänker vara SD-sympatisörer, kunde göra på samma sätt.

Här hade jag tänkt lägga in en lista över SD-sympatiserande bloggar, men jag avstår.
Det är alldeles för svårt. Jag har sett en bloggare – som jag känner – felaktigt uthängd som SD-sympatisör.

fredag 9 oktober 2009

Nytt Nobelpris - ett förslag

http://www.dn.se/nyheter/varlden/gratulationer-och-tvivel-efter-obamas-fredspris-1.971125

Det är nu tveklöst dags att utvidga Nobelpriset. Med Sveriges pris i ekonomi har vi nu sex olika ämnen:

Medicin, Fysik, Kemi, Litteratur, Fred samt Ekonomi.

Således dags för Norge att utvidga ämnena.

Det ämne, som ligger närmast till hands är naturligtvis Norgehistorier!

Och den första pristagaren är självklar:

Den norske Nobelkomite!

tisdag 6 oktober 2009

Tidaholm - fårslakt

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3610831.svd

Sällan har jag känt så starkt inför ett inlägg som nu, om Pizzeria Venezia i Tidaholm, vars ägare är Ibrahim Issa (Abraham Jesus)

Om det är sant att han föranstaltat slakt av ett får i sin källarlokal, så är det en skandal, som får mig att gå i taket.

”Men det är inte ett högprioriterat ärende och vi har inte pratat med ägarna än, säger Stefan Kringlund, tillförordnad undersökningsledare på polisen i Falköping”
Jag vill se hela polisstyrkan insatt i detta ärende. För här har vi sannolikt ett fall, där en ”Ibrahim Issa” ljuger som en häst travar. Avslöja honom!
…men frågan är om de här personerna är lämpliga att ha en restaurang, säger Svensson
Ibrahim säger själv– Vi gjorde inte något. Vi gör om, vi städar och om det är rent som det ska måste vi få fortsätta.

Nej, så gud förbarme mig! Sätt ett stopp nu! Börja med denne Ibrahim! Avslöja honom!

SvD

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3610831.svd

Levande får i pizzerians källare

Ett vittne såg i söndags fyra får ledas ned i källaren till pizzerian i Tidaholm.

Ett kan ha slaktats där. Nu har kommunen stängt pizzerian.

När polisen gjorde en husrannsakan cirka en och en halv timme efter tipset såg man tre levande bagglamm i källaren. Plus rester av det fjärde, förmodligen slaktade, lammet.

- Där stod tre halvårsgamla levande får mitt i en lokal för oförpackade livsmedel som grönsaker och annat, säger Britt Svensson, livsmedelsinspektör i Tidaholm, till Skaraborgs Allehanda.

Polisen har dokumenterat blod och slaktrester på bild och man har starka misstankar om att slakt förekommit i källaren. Men det förnekar en av ägarna i förhör.

- Ägaren säger att avsikten var att fåren skulle slaktas på ett annat ställe och att de hade letts ner i källaren eftersom han tyckte att det var synd om dem när de väntade i transporten. Men det spelar ingen roll, man får inte ha får i livsmedelslokaler på det här sättet, säger Britt Svensson till TV 4 Nyheterna Skaraborg.

De tre levande fåren har förts tillbaka till uppfödaren.

DN

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pizzeria-far-kallare-1.968029

Levande får i pizzerians källare

Ett vittne såg i söndags fyra får ledas ned i källaren till pizzerian i Tidaholm. Ett kan ha slaktats där. Nu har kommunen stängt pizzerian.

När polisen gjorde en husrannsakan cirka en och en halv timme efter tipset såg man tre levande bagglamm i källaren. Plus rester av det fjärde, förmodligen slaktade, lammet.

- Där stod tre halvårsgamla levande får mitt i en lokal för oförpackade livsmedel som grönsaker och annat, säger Britt Svensson, livsmedelsinspektör i Tidaholm, till Skaraborgs Allehanda.

Polisen har dokumenterat blod och slaktrester på bild och man har starka misstankar om att slakt förekommit i källaren. Men det förnekar en av ägarna i förhör.

- Ägaren säger att avsikten var att fåren skulle slaktas på ett annat ställe och att de hade letts ner i källaren eftersom han tyckte att det var synd om dem när de väntade i transporten. Men det spelar ingen roll, man får inte ha får i livsmedelslokaler på det här sättet, säger Britt Svensson till TV 4 Nyheterna Skaraborg.

De tre levande fåren har förts tillbaka till uppfödaren.

AB

Får funna i pizzerias källare

Ett av dem hade slaktats – sannolikt på plats

Först såg polisen fårskit utanför pizzerian.

I källaren hittades sedan tre levande bagglamm och blodspår efter ett fjärde får.

– Det här är mycket allvarligt. Jag vet inte om jag kommer låta dem öppna upp pizzerian igen, säger livsmedelsinspektör Britt Svensson.

I söndags såg ett vittne hur fyra bagglamm leddes ner i källaren till den lokala pizzerian i Tidaholm.

En stund senare såg samma person hur pizzeriapersonalen kom ut med svarta plastsäckar som de bar till huset bredvid. Personen ringde då polisen som kom lite senare på eftermiddagen.

Blodspår på golvet

I källaren till pizzerian möttes polispatrullen av en minst sagt ovanlig scen. Tre får trampade omkring där nere i sin egen avföring, utan tillgång till mat och vatten. På golvet syntes blodspår efter det fjärde fåret som slaktats.

– I källaren förvarades även livsmedel som vitkål och lök. Troligtvis slaktades fåret och togs ur bredvid de andra fåren. Att slakta djur frigör massor med bakterier, bland annat när tarmarna tas ut, så det är verkligen inte bra ut livsmedelshanteringssynpunkt, säger livsmedelsinspektör Britt Svensson.

”Mycket allvarligt”

Hon tog på måndagen ett beslut att stänga pizzerian.

– Det här är mycket allvarligt. Jag kan i nuläget inte avgöra om de kommer att få öppna pizzerian igen. Det är klart att det går att städa och sanera utrymmet men frågan är om de här personerna är lämpliga att ha en restaurang, säger Svensson.

De tre levande fåren togs genast omhand av polisen och fördes tillbaka till uppfödaren som sålt djuren. Uppfödaren är gift med polischefen i Tidaholm.

– Det kommer från hennes gård, ja, men hon sålde dem i god tro och har inte med den här saken att göra, säger polischefen till Aftonbladet.

Ägarna nekar

Veterinärenheten ska undersöka fåren för att se om pizzeriaägarna även brutit mot djurskyddslagen.

Ägarna av pizzerian har själva sagt att de inte slaktade fåret i källaren – något polisen inte finner troligt eftersom blodspår och slaktrester hittades där.

– Ärendet är rubricerat som brott mot livsmedelslagen. Men det är inte ett högprioriterat ärende och vi har inte pratat med ägarna än, säger Stefan Kringlund, tillförordnad undersökningsledare på polisen i Falköping.

Polisen tror inte att något av köttet från det slaktade fåret hunnit serveras.

Tidaholm – Pizzerian, får i källaren

I dag stänger myndigheterna Pizzeria Venezia på Stallängsvägen i Tidaholm. Ett vittne såg vid 12-tiden i söndags hur fyra får leddes ned i källaren till en av pizzerian disponerad lagerlokal för livsmedel. Några timmar senare bars svarta plastsäckar upp.

http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=3148839

Den numera berömda Pizzerian

clip_image002

Pizzeria Venezia i Tidaholm har stängts, efter att tre levande får upptäckts i källaren.

Den numera bekante Abraham Jesus

clip_image004

Pizzabagaren Ibrahim Issa säger att han bara förvarade fåren där åt en kompis, och att han inte har slaktat något får i källaren.

48-årige pizzabagaren Ibrahim Issa har drivit sin pizzeria i tre år. Aldrig tidigare har det förekommit klagomål, säger han.

Ibrahim Issa uppger att han förvarade fåren i källaren åt en kompis.

– Bara ett par timmar. Inte något annat.

Han förnekar att slakt har skett i lokalen. Han visar runt i den lilla trånga källaren, som är full med frysar och annat.

– Kolla, inte kan man slakta något får här? Hur ska man göra? Det är trångt, säger han.

Pizzerian är stängd från och med idag. Ibrahim Issa säger att han är ledsen för det som hänt, men att han hoppas att miljönämnden kan ha överseende.

– Vi gjorde inte något. Vi gör om, vi städar och om det är rent som det ska måste vi få fortsätta.

Polishelikoptrar - nya grepp

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3608751.svd

Sverige är som bekant ett avlångt land, med majoriteten av befolkningen koncentrerad i söder. Söder om Göteborg finns 30% av befolkningen, med inga polishelikopterplatser.
I mellanregionen – Göteborg till Stockholm – bor 40% av befolkningen, med två polishelikopterplatser.

I norra delen – Stockholm till Riksgränsen – bor 30% av befolkningen, med två polishelikopterplatser.

Detta är ingen jämn fördelning av de mycket knappa polishelikopterplatserna.
Ännu värre blir det när vi jämför de 10 procenten i norr med de tio procenten i söder.

I norr två polishelikopterplatser, i söder inga alls!

Vad som kan göras är ganska uppenbart: Boden eller Östersund utgår och Malmö läggs till…

Kartbilder: Klicka på dem, så de blir större!

Norra Sverige

Södra Sverige

Det finns naturligtvis andra möjligheter:
Kanske kan man slå samman polishelikoptrar med de för trafikövervakning - det kanske finns särskilda sådana, skulle inte alls förvåna mig.
Kanske kan man skapa nya resurser via andra helikopterföretag än polisens. Tull? Ambulans? Militär? Eller uthyrningsföretag?

En annan möjlighet i söder är ett samarbete med Danmark.

Helikopterrånet -ren underhållning?

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3605433.svd

Brott har alltid fascinerat människor, och har på så sätt ett underhållningsvärde.

SvD inser naturligtvis detta och publicerar en Topp-tio lista från ”tidningen” Time Magazine.

Time har artikelrubriken “Top 10 Heists

Heist är valt med omsorg.

Det är ett slangord. Detta betonar underhållningsvärdet.
Så ta inte denna eller andra topplistor på fullt allvar!

Tidigare har Discovery Channel och Tv-magasinet TruTV har ägnat sig åt att ”topp-lista” spektakulära brott med underhållningsvärde.

Kan inte svensk publik skilja mellan nyheter och underhållning?
Borde vissa artiklar publiceras med varningstexter?
Ser ni inte att det saknas ansvarig journalist i både SvD och Time?

Här får vi ett uttalande från Leif GW Persson, över 50 kommentarer samt sju blogginlägg. På skånska säger vi att detta är hialöst!

 

 

 

 

http://www.trutv.com/shows/rich_and_reckless/guns_gems_and_steal_p1.html

Små tal - galenskap i kubik

Jag har tidigare skrivit om prefix till större storheter, nu är det dags att ge sig i kast med prefixen för de små talen. Finns det ett system? Ja, Prefixen bygger på potenser av 1000. Potenserna löper från -8, -7...0, 1, 2 till 8
Du vet inte vad en potens är?  Det är ett tal gånger sig självt ett antal (n) gånger. T ex 3 x 3 x 3 x 3 kan skrivas 3 upphöjt till 4,  3 (upphöjt till) 4 Det finns flera sätt att skriva det. Exponenten, dvs potenstalet kan vara inte bara ett heltal, utan även ett reellt tal.

1000 (upphöjt till) 0 är definierat som 1000/1000, vilket är 1
1  ingår inte i  SI, vilket är lite egendomligt. Så i SI är prefixet över 1 "kilo", och det därunder "milli"

Låt oss nu ge oss i kast med prefixen för mindre delar av storheter

 

1000-potens Prefix Sedan Ursprung
-1 milli 1795 Latin, mille, tusen(del)?
-2 micro 1960 Grekiska, μικρός, mikrós, liten
-3 nano 1960 Grekiska νᾶνος, nanos, dvärg
-4 pico 1960 Italienska piccolo, liten
-5 femto 1964 Danska Femten, femton
-6 atto 1964 Danska Atten, arton
-7 zepto 1991 Latinska septem, sju
-8 yocto 1991

Grekiska οκτώ, okto åtta

För de stora prefixen är potenserna av 1000 vägledande. Så är inte fallet med de mindre prefixen. Det är först när vi kommer till potensen -7, som vi börjar känna igen oss.
Dock är sekvensen micro(-2), nano(-3) samt pico(-4) så pass inarbetade att vi kanske kan bortse från horribla de är.
En fanastisk horrör dyker upp
med (-5) samt (-6). Man inför danska som referensspråk! Som skåning tycker jag naturligtvis att danska är ett "yndeligt spraag", och är på intet sätt avundsjuk mot danskans upphöjelse i de döda språkens tempel.
Däremot gillar jag inte att det är potenser av 10, inte 1000 som varit vägledande.
Potenserna (-7) samt (-8) följer den "grekiska" förebilden ganska väl.

måndag 5 oktober 2009

Stora tal - och stora barnsligheter

Du har säkert stött på storheter som Megabyte och Terawatt. Men hur ska man rätt förstå dessa storheter? Finns det något system?
Ja, det finns ett system, och det bygger på talet 1000 upphöjt till en heltalspotens - 1, 2...8

Vi måste nog först gå tillbaka till Franska revolutionen, när Frankrike förvånade världen med metersystemet. Tidigare hade vi ett "system" med tum, alnar, mile och jag vet inte vad.
Nu skulle emellertid alla längder mätas i meter.
Och det var inte ett påfund av den Franska revolutionen - det var ett påfund av Upplysningstiden. Men ännu i dag får vi dras med uråldriga anglosaxiska mått. Tanken med de gamla anglosaxiska måtten var att små längder mättes i sin särskilda enhet, medan större längder mättes i en annan enhet.
På det viset behövde man inte omvandla säg tusen tum till mile. Det var kanske en alltför stor möda för dåtidens - eller kanske för dagens anglosaxare.

Det finns ännu i dag en uppsjö anglosaxiska enheter som gärna kunde köras till sophögen.

Med franska revolutionens meterförslag  uppkom  behovet av prefix - som kilometer och millimeter

Sedan 1960 har vi fått en mängd nya prefix - här går jag igenom de prefix som anger större enheter.

Låt oss börja med prefixet kilo, som står för 1000 enheter av en storhet. Mest kända är storheterna gram och meter. Detta prefix tillhör det ursprungliga franska systemet.

1960 kom prefixen Mega och Giga.
Om du tittar på min tabell, ser du att dessa prefix är barnsliga. Stor och Gigantisk är föga vettiga begrepp.

Från 1960 till 1991 har de värsta anglosaxiska barnsligheterna försvunnit, men bara för att ersättas av nya tveksamheter:

"Confirmed in 1960, Tera comes from the Greek τέρας, meaning monster.[1] It also bears a resemblance to the Greek prefix τετρα meaning four; the coincidence of it signifying the fourth power of 1000 served as a model for the higher-order prefixes peta, exa, zetta and yotta, all of which are deliberately distorted forms of the Latin or Greek roots for the corresponding powers (fifth to eighth respectively) of 1,000"
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Tera-

Så fick vi Tera, Peta, Exa, Zetta och Yotta - vi tackar gudarna för att vi slapp Lotta och Potta... Men dessa prefix liknar i alla fall de grekiska i någon mån. Tera(Tetra) och Peta(Penta) är väl halvvägs vettiga, medan Exa(Hexa), Zetta(Sept) och i synnerhet Yotta( Okto) är ganska misslyckade. Dock heter sju på franska "Sept", och kunde lika gärna stavas "Zept", och Yotta kunde stavas Jåtta, så de är lätta att komma ihåg.

Tabell över stora prefix

1000-potens Prefix Sedan Betydelse
8 Yotta 1991 Októ, grekiska
7 Zetta 1991 Septo, franska?
6 Exa 1975 Hexa, grekiska
5 Peta 1975 Pente, grekiska
4 Tera 1960 Tetra, grekiska
3 Giga 1960 γίγας, grekiska för gigant
2 Mega 1960 μέγας, grekiska för stor
1 kilo 1795 khilioi, grekiska

 

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix#List_of_SI_prefixes.
Du kan även se denna tabell på min webbplats:
http://sites.google.com/site/larsjohanjoensson/filarkiv


Men jag har bearbetat den ursprungliga tabellen rätt hårt...
Systemet jag inledningsvis talade om finner du i tabellens första kolumn. Det enda du behöver komma ihåg är räkneorden för 4-8 på grekiska: Tetra, Penta, Hexa, Septa samt Okta
   4         5          6        7                    8
Sju heter på attisk grekiska heptá, inte septa. Såvida man inte läspar...
Septa finns inte - men kan anglosaxarna förvanska namn, så kan väl även jag få göra det?
Det är i alla fall ganska enkelt att komma ihåg dessa "grekiska" räkneord.
Wikipedia har en omfattande dokumentation av vad räkneorden heter på olika språk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Numbers_in_various_languages#Indo-European_languages.
Räkneorden är mycket lika varandra

fredag 2 oktober 2009

Falsterbonäset - översvämning

 

Sydsvenskans reporter Jenny Eriksson har intervjuat en påstådd expert Anders Nylander angående Falsterbonäsets möjliga, framtida översvämning. Jag ogillar denna artikel i hög grad.

Jenny Eriksson presenterar Anders Nylander som arkitektur- och energiexpert på Energikontoret och sakkunnig i Region Skånes klimatberedning.

Anders Nylander är helt korrekt sakkunnig i Region Skånes klimatberedning. Det ser vi här: http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=197897

Men är Anders Nylander arkitektur- och energiexpert på Energikontoret? Detta betvivlar jag, främst därför att något ”Energikontoret” inte finns… Det är möjligt att Jenny Eriksson varit slarvig…

Däremot finns ”Energikontoret Skåne”, som är en enhet på Kommunförbundet Skåne.

Vad nu Kommunförbundet Skåne kan ha att göra med Region Skåne…

Någon arkitekturkompetens finner jag inte på Energikontoret Skåne. Däremot ingår Anders Nylander i Energikontoret Skånes personal. Se denna länk: http://www.ek-skane.se/index.php?id=5

Nedan ser du Jenny Erikssons artikel:

clip_image001Anders Nylander

Experten: Förr eller senare måste man lämna Näset

AV JENNY ERIKSSON
PUBLICERAD 2 OKTOBER 2009 6.00 | UPPDATERAD 2 OKTOBER 2009 6.00

Jag gissar att det är Jenny som skrivit följande. Naturligtvis kan hon blivit influerad av Anders Nylander, vad vet jag?

”Havsnivån kring Näset har de senaste 60 åren i snitt stigit med 0,45 cm per år, visar siffror från SMHI.

Inom hundra år kan högvattennivån där bli upp till 2,3 meter högre än idag. Dessutom är trenden att antalet stormar blir fler. Det kan ge riktigt högt högvatten så ofta som vartannat år”

Allting är rätt, men samtidigt är allt helt fel. Författaren – Jenny eller Anders – roar sig med betydelseförskjutningar. Havsnivån, dvs medelvattenståndet stiger med i medeltal med 4,5 mm per år sedan 60 år. Inga problem där.

Högvattennivån(Eller bättre högvattennivåerna)är ett begrepp som kräver förklaring. Rimligen avses stormars inverkan på vattenytans medelnivå. Det finns statistik på detta.

Författaren anger att inom 100 år kan högvattennivån där då bli upp till 2,3 meter högre än idag. Rimligen avses en addition: havsytans höjning i medeltal under 100 år samt stormars inverkan på tillfälliga höjningar av vattenytan(det vi kallar översvämning)

Anders säger– Man kan valla in väldigt länge - men det är ingen evighetslösning, säger han.

Jag håller med. Evigheten är en lång tid. En miljard år är enbart en liten del av evigheten Hur lång är evigheten? Universum så vitt vi vet är ca 5 miljarder år gammalt - hur nu detta kan vara möjligt?

I vilket fall som helst bör nog inte invallningen av Falsterbonäset sträcka sig över mer än 500 år. Och detta är inte en evighet. Faktiskt planeras våra avlopp på ca 400 års sikt.

Anders goda råd

– Först skulle jag minska mina egna fossila utsläpp, till exempel genom att byta ut oljepannan på huset, sätta upp solfångare och köpa en gasbil

– Jag skulle inte heller ha gjort riktigt tunga investeringar i huset som inte hade med klimat att göra.

– Jag köpte till exempel en biogasbil, den stod bredvid de andra hos bilhandlaren.
Jag tror inte att jag behöver kommentera den låga nivå som Anders lyckas uppnå…

Det är inte bara jag som är kritisk till Jenny Erikssons artikel.

Kommentar till http://sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/article554220/Vallarna-ger-hopp-om-skydd.html?refp=554229

Rapportering på kvällstidningsnivå

Vellinge kommun vidtar, liksom andra kommuner i landet, åtgärder. Man undrar över syftet med rapporteringen när man låter en "arkitektur- och energiexpert" utlåta sig över åtgärderna. För att förstärka effekten av scenariot visas även bilder av en vattenhöjning på 3 meter, när det i texten talas om "upp till 2,3 meter". Det borde i stället framhållas att problemet delas med andra kommuner vid kusten. Men det är kanske inte så intressant? Rådet att köpa biogasbilar känns så konstruktivt!

Helena fredag 2 oktober 2009 kl 10:56

Utdrag från Chatt

http://sydsvenskan.se/chattarkiv/article554232/Hojt-hav-paverkar-mer-an-Naset.html?refp=554229

Mårten: Vilken effekt får dessa debatter på huspriserna på Näset?
Hans Hanson: Det är klart att sådana artiklar som man hade i dagens Sydsvenskan "Expert: Allt måste flyttas" (Rimligen denna artikel) inte bidra till ökade huspriser. Han har rätt i att vi ska planera för höga vattennivåer, men när han säger att vallarna inte kommer att fungera så talar han nog långt utanför sitt expertområde. Det är alltid bekymmersamt när experter talar om saker som de faktiskt INTE är experter på. Om man försöker hålla debatten på en balanserad nivå tror jag inte att det är någon fara att huspriserna ska störta.

Vi sammanfattar fallet.

Lars Jönsson(dvs jag) en chatt-fråga till Hans Hansson : Är det lönt att valla in Falsterbonäset eller delar av det?
Hans Hanson: Det är synnerligen ’lönt’. Att bygga vallar kostar några miljoner kronor. Som du kanske såg i dagens Sydsvenskan är bara byggnaderna på näset värda 25 miljarder. Så räknar vi bara i pengar så är det ingen tvekan att det är lönt.

Jenny Eriksson och Anders Nylander har gemensamt(?) skapat en artikel, som kanske väcker uppseende men knappast beundran. Artikeln är högst vilseledande, i det att den blandar samman högvatten och havsnivå.

Rimligen kan Falsterbonäset fortleva.

Näset - översvämmning

http://sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/article554491/Forr-eller-senare-maste-man-lamna-Naset.html?refp=554496

Den här artiklen vill jag gärna kommentera, men det saknas Tvinglymöjlighet. Så detta är ett rent experiment...

Glädjande nog fungerade experimentet!
Läget var, att den lilla klickbara rutan Bloggat saknades. Den har jag alltid använt för att komma till Tvingly - Ping your Blog.

I stället skrev jag på vanligt sätt in inlägget i Word, publicerade det till min blogg med Windows Live Writer, och lade in min vanliga rubrik med tankstreck. Väl publicerat till min blogg, klickade jag på min rubrik och fick min URL-referens, som jag kopierade till Urklipp.

Jag återvände till Sydsvenskan - här fanns fortfarande ingen liten ruta Bloggat. Så jag gick direkt till Twingly, letade upp Ping Your Blog och pingade.
Redan efter några minuter fanns det en liten Bloggat-ruta som ledde till mitt inlägg!

Sydsvenskan - topplacering!

http://sydsvenskan.se/sverige/article554629/Sydsvenskan-ar-Arets-redaktion-och-Arets-dagstidning.html?refp=554701

Gratttis Sydsvenskan!

Sydsvenskan är "Årets redaktion" och "Årets dagstidning"

Detta betyder mycket för både er och vår region. Jag läser alltid Sydsvenskan först av alla tidningar. Själv är jag mest imponerad av era serier om Rosengård…

tisdag 29 september 2009

Helikopterrån - sju frågor

Det senaste 2009-09-29 från SvD om helikopterrånet finns här

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3581597.svd

Mina sju frågor nedan berör det som fortfarande är oklart.
Tidigare publicerad på annan plats i SvD. SvD behagar ändra den plats där senaste nytt publiceras…

1 Landade den stulna helikoptern på värdedepån?

Om den landade, så är det en skandal att den kunde landa…Det hade varit enkelt att förhindra med pinnar på taket. Och polisen var förvarnad om att rånet kunde inträffa, och hade vidtagit åtgärder…
Tyvärr har den eventuella landningen blivit en stor sak…

2 Vad var det för stulen helikopter?

OK, det var en Bell 206 Jet Ranger, vilket inte säger någonting. Det är lastkapaciteten som är intressant! Vi räknar pengar i kilo, och vissa uppgifter säger att de bara kunde lasta in ca 45 miljoner i 500-kronorssedlar.

3 POLISENS LEDNING

Någon Görts leder åklagarsidan, men vem ledde/leder polisinsatsen?
Polisen har en egendomlig ledningsstruktur. Så fort polisen underrättades om det kommande rånförsöket, måste en överordnad polismyndighet underrättas – tycker i alla fall jag. Ty det krävdes föga fantasi för att se vad som kunde hända, och verkligen hände. Men det var kanske polisen på orten som hade ledningen hela tiden?

En annan sak: Polisledare utses ofta bland jurister, utan tidigare erfarenhet av polisarbete. Det måste bli ett slut på detta! Jurister i all ära, men jag ser hellre personer med militär erfarenhet i polisledningen. Det kan räcka, att det är jurister som är förundersökningsledare. I det skarpa läget föredrar jag militärer, som är tränade att ta personligt ansvar utan att snegla på juridiska spörsmål.

4 Varför sköts inte helikoptern isönder?

Nå, detta är en fråga som har att göra med 1 Landning och 3 Ledning. Jag skulle ha skjutit ner helikoptern oavsett om den svävade över värdedepån eller hade landat, eftersom ett sådant rånförsök måste stoppas –med tanke på framtida rånförsök.

Självklart borde gatorna ha spärrats av först, och brandkåren mobiliserats.

5 Varför sattes inte incidentflyget in?

Incidentflyget var berett till insats, och erbjöd sin assistans, men kallades aldrig in. Återigen frågar jag mig vem som var i ledningen just då. Jag hade naturligtvis begärt att incidentflyget skulle sättas in, och jag hade beordrat kontakt, varningsskott och verkanseld.

6 Hur mycket stals?

Siffrorna varierar från 45 miljoner till 1000 miljoner SEK., en stor spännvidd. Alla ligor med kapacitet att utföra rånet vet på ett ungefär vad som gäller. Men svenska folket ska hållas ovetande.

2009-09-29 har vi fått besked om att det gäller 67 miljoner SEK.

7 Det Serbiska spåret

Det var vänligt av serberna att informera den svenska polisen om sina interna spaningsresultat. Men den svenska polismyndigheten har inte ens försökt vara artiga i gengäld. Det finns ingen bekräftelse på – och inget tack – från Sverige till Serbien om informationen från Serbien.

söndag 27 september 2009

Oklart - sex frågor om helikopterrånet

Det senaste från SvD om helikopterrånet finns här

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3576273.svd

Mina sex frågor nedan berör det som fortfarande är oklart.

1 Landade den stulna helikoptern på värdedepån?

Om den landade, så är det en skandal att den kunde landa…Det hade varit enkelt att förhindra med pinnar på taket. Och polisen var förvarnad om att rånet kunde inträffa, och hade vidtagit åtgärder…
Tyvärr har den eventuella landningen blivit en stor sak…

2 Vad var det för stulen helikopter?

OK, det var en Bell 206 Jet Ranger, vilket inte säger någonting. Det är lastkapaciteten som är intressant! Vi räknar pengar i kilo, och vissa uppgifter säger att de bara kunde lasta in ca 45 miljoner i 500-kronorssedlar.

3 Polisens ledning

Någon Görtz leder åklagarsidan, men vem ledde/leder polisinsatsen?
Polisen har en egendomlig ledningsstruktur. Så fort polisen underrättades om det kommande rånförsöket, måste en överordnad polismyndighet underrättas – tycker i alla fall jag. Ty det krävdes föga fantasi för att se vad som kunde hända, och verkligen hände. Men det var kanske polisen på orten som hade ledningen hela tiden?

En annan sak: Polisledare utses ofta bland jurister, utan tidigare erfarenhet av polisarbete. Det måste bli ett slut på detta! Jurister i all ära, men jag ser hellre personer med militär erfarenhet i polisledningen. Det kan räcka, att det är jurister som är förundersökningsledare. I det skarpa läget föredrar jag militärer, som är tränade att ta personligt ansvar utan att snegla på juridiska spörsmål.

4 Varför sköts inte helikoptern isönder?

Nå, detta är en fråga som har att göra med 1 Landning och 3 Ledning. Jag skulle ha skjutit ner helikoptern oavsett om den svävade över värdedepån eller hade landat, eftersom ett sådant rånförsök måste stoppas –med tanke på framtida rånförsök.

Självklart borde gatorna ha spärrats av, och brandkåren mobiliserats.

5 Varför sattes inte incidentflyget in?

Incidentflyget var berett till insats, och erbjöd sin assistans, men kallades aldrig in. Återigen frågar jag mig vem som var i ledningen just då. Jag hade naturligtvis begärt att incidentflyget skulle sättas in, och jag hade beordrat kontakt, varningsskott och verkanseld.

6 Hur mycket stals?

Siffrorna varierar från 45 miljoner till 1000 miljoner SEK., en stor spännvidd. Alla ligor med kapacitet att utföra rånet vet på ett ungefär vad som gäller. Men svenska folket ska hållas ovetande.

torsdag 17 september 2009

Oxie - chatt om problem

SDS har 2009-09-15 publicerat en chatt mellan sina läsare och ordföranden i Oxie stadsdelsfullmäktige, Susanne Jönsson(S)

http://sydsvenskan.se/malmo/article550008/Chatt-om-problemen-i-Oxie.html

Det har varit en rad bilbränder i Oxie det senaste halvåret. Nu ska polisen sätta in extra insatser i stadsdelen.

Jag har sammanställt dialogen, utan några polemiska avsikter. Förvisso är jag oorganiserad moderat, och Susanne Jönsson socialdemokrat. Men det är inte min avsikt att kritisera henne. Tvärtom, jag beundrar hennes mod att ställa upp i en kontroversiell fråga. I min version är ”chattet” naturligtvis nerbantat, frågorna och svaren tillskärpta.

Malmö stad har bra statistik, se gärna dessa länkar om Oxie och Herrgården i Rosengård

http://www.malmo.se/download/18.41e3f8771203894659480006097/18.Oxie.pdf

http://www.malmo.se/download/18.41e3f8771203894659480006124/190.Herrgården.pdf

1 Receptet som kan leda till framgång

Caroline: vad tänker du göra för att förhindra detta bus ... 
Susanne Jönsson: Hej Caroline ! I stadsdelen arbetar vi på bred front med skola, polis, socialtjänst, Föreningsliv, Föräldrautbildning, Nattvandring, uppsökande verksamhet . Men för att lyckas med detta arbete måste vi vara många aktörer på banan, och det ser hoppfullt ut på den fronten. Stadsdelsvärdar kan vara ett alternativ.

2 Linero i Lund – en förebild?

Malin: Vången brann. Biblioteket brann. Hur arbetar ni för att förbättra klimatet? 
Susanne Jönsson: Malin ! I dagens SDS kan man läsa om hur man i Lund fått bukt med problemen. Där har man arbetat på ungefär samma sätt som vi gjort och tänker fortsätta göra.

Kalle: Är det snart inte dags att det startas ett medborgargarde i Oxie? Myndigheter tar ju inte längre ansvar för lag och ordning. Man tvingas ju snart ta lagen i egna händer. Tyvärr...
Susanne Jönsson: Hej Kalle ! Kan förstå din ilska, men jag tror inte just medborgargarde är lösningen. Tror att det kan ha motsatt effekt, dvs. man "triggar" upp den tråkiga stämningen. Rekommenderar dig att läsa artikeln från Lund i dagens sydsvenska, där man kan läsa hur man arbetat med problemen och nått positiva resultat.

Jönsson tycker: Medborgargarde? – Jag känner till två aktuella fall: Västra Hamnen i Malmö och Rosengård. I båda fallen stoppades ”Reclaim the Street”. Jag känner naturligtvis till andra fall…som Santa Hermandad, men inga av dem moderna…

Så det är min tro, att medborgargarden just nu är ganska effektiva

Här finner du en länk till artikeln on Linero i Sydsvenskan

http://sydsvenskan.se/lund/article549986/Samarbete-fick-slut-pa-branderna.html

och här följer ett utdrag:

Trygghetsvandringar, "svarta listor", intensivt polisarbete och samordnade insatser av fastighetsbolag, räddningstjänst, fritidsledare och socialförvaltning.

– Vi blev ganska tidigt övertygade om att det rörde sig om en mindre grupp ungdomar som anlade bränderna. Något som senare skulle visa sig vara helt rätt, säger närpolischef Jörgen Nilsson.

– Det fanns en äldre ledare i 21-årsåldern som vi koncentrerade oss på. Av allt att döma var det han som lockade med sig några yngre ungdomar, säger Jörgen Nilsson.

Efter eldsvådan i Vikingahallen insåg nyckelpersoner i kommunala förvaltningar, fastighetsbolaget LKF, räddningstjänsten och hos polisen att endast en gemensam insats skulle få slut på förstörelsen. Bland annat bestämde man sig för en så kallad nolltolerans - inget klotter, inga sönderslagna toaletter, inga krossade fönster och inga bränder.

– Den 21-åring som vi hade fått upp ögonen för lyckades vi senare få fälld för ett rån på Norra Fäladen och en rad andra mindre brott. Han dömdes till fängelse. Dock inte för bränderna, säger Jörgen Nilsson.

Dessutom greps två 15-åringar, misstänkta för att ligga bakom flera bränder. På grund av deras låga ålder kopplades socialförvaltningen in som ett stöd åt barnens föräldrar.

Samtliga dessa har sedan dess flyttat från Lund. De två 15-åringarna kunde aldrig fällas för att ha anlagt några av bränderna.

3 Ansvar

Peter, Hammarba: Hur kan man tillåta detta ofog ?
Susanne Jönsson: Fler poliser kommer framöver att var stationerade i Oxie, sedan kommer stadsdelen att arbeta vidare med olika åtgärder . Du frågar hur man kan tillåta detta ofog. Det tror jag inte att någon gör, Oxieborna förtjänar en trygg stadsdel att bo i

Charlotte: - var är föräldrarna?

Susanne Jönsson: Hej Charlotte ! Kul att du uppskattar vad som görs. Dock behövs det göras mer, vi som har ansvar måste våga vara självkritiska.

Jönsson tycker: Det vinnande receptet från Linero innebär att alla myndigheter – som annars gärna stretar åt vars ett håll – samarbetar med en ledningsgrupp i täten. Och jag tror att nolltoleransen spelade en roll!

4 Kameraövervakning

?: När ska ni sätta upp video övervakning i Oxie?
Susanne Jönsson: Menar du kameraövervakning vid Oxie centrum ( vilket jag förmodar att du gör) Oxie centrum ( inklusive torg) ägs av Brinova fastigheter, vilket innebär att det är de som måste göra en ansökan om kameraövervakning. Enligt uppgifter ska de vara igång med en sådan ansökan.

Jonas: Finns det planer på övervakningskameror på olika platser i Oxie?
Susanne Jönsson: Brinova som äger fastigheterna samt torget vid Oxiecentrum har diskuterat att ansöka om övervakningskameror. Hur det gått med den ansökan kan jag inte svara på i dagsläget.

Jönsson tycker: Kameraövervakning ser jag som helt självklar, och har föga förståelse för integritetsfrågor. Vidare tycker jag att myndigheter ska kunna beordra till exempel fastighetsbolag att bidra till övervakning.

5 Invandrare

Thomas: Hvorfor er der så mange problemer i Oxie? Kan det tænkes at der bor for mange invandere?
Susanne Jönsson: Att skylla på invandrare vore att göra det lätt för sig. Nej, jag tror att ju större klasskillnaderna är i vårt samhälle, desto större blir problemen. Man känner utanförskap.

Jönsson tycker: Statistiken från Malmö Stad visar att andelen invandrare i Oxie är mycket mindre än i Herrgården. Detta har kanske ingen stor betydelse: Det kan vara invandrarungdomar som ligger bakom. Susanne Jönssons klasskampsteori ger jag inte mycket för, men utanförskapet är säkerligen en betydande faktor

6 Polisens roll

Lars: Susanne, Oxie har ungefär lika många brott som Rosengård om man jämför med invånarantalet. Vad gör Ni som politiker för att minska dessa?

Susanne Jönsson: Hej Lars! När det gäller att bekämpa brott är det som du säkert vet en polisiär sak. Däremot kan vi i stadsdelen(ska nog vara Stadsdelsförvaltningen) försöka se till att ungdomarna har en meningsfull fritid, bra skolor och sist men inte minst så har vi ju Socialtjänsten som kan stötta de familjer som av olika anledningar har bekymmer. Ett samarbete med de olika föreningarna i Oxie har precis påbörjats. Så det är många som bryr sig, och det känns bra. Till sist, jag är lika upprörd som du över oroligheterna i Oxie.

Micke: Och sen är väl dom som är ansvariga för bränderna väl kända av polisen, det är väl bara att plocka in dom och deras föräldrar?
Susanne Jönsson: . Det går inte att som du säger ta in folk för att man tror att någon anlagt en brand, brottet måste kunna bevisas, så ser vårt rättssamhälle ut. Därför vore det önskvärt med fler vuxna ute på kvällar och nätter, då detta har en lugnande effekt bland ungdomar.
Patrik: Ungdomarna bränner ner våra bilar, har dom inget annat att sköta?? Jag personligen kommer att kolla upp vilka dom är och göra en dum sak..... Föräldrarna skiter ju tydligen i vilket!!! Tänk om vi bränner deras bilar!!?? Vad händer då, jo....då är det rasism..... Jag är en av killarna som råkade ut för skiten den 19/12-08... 30 vittnen men ingen vågar!!!!!!! Kram P
Susanne Jönsson: Hej Patrik ! Blir ledsen när jag hör att så många vittnen fanns på plats, men ingen vågade ingripa. Kan också förstå din ilska och lust till hämnd. Vill dock avråda dig från att göra något dumt. Det är polisens sak att ingripa vid brott..

Carina Andersson: Varför gör man ingenting åt ungdomsgängen, alla vet ju vem det är? Det är en liten klick ungdomar i Oxie som vandaliserar.
Susanne Jönsson: Hej Carina ! Mitt svar till dig blir att vet man vem som begått ett brott så är det ens skyldighet att anmäla detta till polisen. En kartläggning pågår just nu av polisen för att "ringa" in de som kan tänkas vara skyldiga till de brott som begåtts i Oxie under senare tid. Något som man kan tycka borde ha gjorts tidigare. Men nu är vi där vi är, och arbetar efter detta.

Malin: Varför ska ni sätta in fler poliser i Oxie? Brottsligheten där är väl inte mycket större än i andra städer?
Susanne Jönsson: Hej Malin ! Vi ser mycket allvarligt på de bränder som varit den sista tiden i Oxie. Blev tex. mycket skärrad när jag fick höra att man anlagt en brand vid vårt äldreboende. Får rysningar då jag tänker på vad som kunde hänt. Med polisens hjälp hoppas vi kunna få stopp på de senaste tidens händelser i Oxie.

Anonym...: Hur hade du gått tillväga om det var din familj som utsattes? Hade du förespråkat "virkningskurser på fritidsgården" eller hyrt en privatspanare som skulle spåra upp personerna i fråga?
Susanne Jönsson: Hej Anonym ! På ditt svar på hur jag hade agerat om jag var utsatt. Jag hade kontaktat polisen om jag känt mig hotad. Hade inte agerat polis på egen hand.

Jönsson tycker: Man kan inte dela in brottsbekämpningen i sådana fack! Det är myndigheternas sak att på alla sätt bekämpa brott! Oavsett om det är sociala myndigheter, fritidsförvaltning eller skola så har medborgarna ingen förståelse för en myndighet som inte är aktiv brottsbekämpare. Susanne Jönsson har ett i mitt tycke en märklig tendens att som sista utväg välja polisen

7 Karakterisering av brott

Susanne Jönsson: Hej Roger ! De ungdomar som vistas på 4h-gården intresserade av djur och får syssla med detta, och är inte ute och hittar på hyss..
Susanne Jönsson: Hej Eva ! Det sk. stöket som vi kan se i Oxie just nu sker mestadels på kvälls och nattetid.

Jönsson tycker: Stök och bus – är det lämpliga etiketter att klistra på t ex mordbrand?

8 Övrigt

Roger: Hej. Bra att polisen sätter in resurser, men fritidsutbudet för ungdomarna är magert, öppna upp fritidsgårdar kvällar och helger, utöka fältgruppen att jobba kvällar och helger (inte som nu enstaka). Inventera vad ungdomarna vill göra, anordna eller slussa vidare till andra aktörer. Ett aktivt ungdomsarbete bär mer frukt än polisinsatser i längden.

Susanne Jönsson: Hej Roger ! Tråkigt att du tycker fritidsutbudet är magert. Oxie har många föreningar tex. två idrottsföreningar, scouter, 4H-gården, bibliotek, fritidsgård som har öppet mån-torsd. till kl.21.30, lörd-sönd till kl.23.00. Inventering är gjord bland ungdomarna och ett resultatet av detta är en skatebordbana som öppnar i höst. Håller fullständigt med om att ett aktivt ungdomsarbete ger mer frukt än polisinsatser. …

Jönsson tycker: Jag håller inte alls med Susanne Jönsson. I fallen Rosengård och Linero var det polisinsatser som ledde till resultat.

Susanne Jönsson: Hej Andreas "Thönka" ! Lovar att informera om det jag får till mig. Dock kan jag inte ge information om sådant som vi hanterar i sociala utskottet om det skulle vara aktuellt i något fall. Här finns ju en sekretesslag som vi har att förhålla oss till, vilket du säkert förstår.

Jönsson tycker: Sociala myndigheter – det vore kul att veta vad polisen anser om dessa! Förvisso finns det sekretesslagar. Ändå är det så, att hos just socialsekreterarna samlas all den information polisen behöver. Inte helt rätt – den finns även hos flickorna i högstadiet. Så när polisen sänds ut – 10 man i fem veckor – är det bara för att samla in vad tonårsflickor och socialsekreterare redan vet