lördag 22 november 2008

Världsklocka

Artikel ingen

Vill du veta vad klockan är på olika ställen på Jorden?
I så fall kan du använda Qlock, som är ett gratisprogram, jag använder det i version 1.44, som kanske inte är den sista versionen. Du måste nog klicka på bilden för att se allting!

 Världsklocka

Du vet nog, att Greenwich utanför London är den så kallade noll-meridianen, och att Jorden, som är ett klot, indelas i 360 grader, både "oppanifrån" och "tvärsöverifrån". En cirkel har ju 360 grader! Här är det "tvärsöverifrån" som intresserar oss. På vetenskapligt språk talar vi Meridianer. Delar vi 360 med 15 får vi 24, som vi gärna använder för att indela Jordklotet i 24 tidszoner.
Mycket behändigt. De gamla babylonerna visste nog vad de gjorde, när de baserade sin matematik på talet 60.

Men vad jag vill berätta om, är inte i första hand Babyloniernas kloka talsystem , och inte ens i andra hand hur Greenwich utanför London kom att bli noll-meridian, inte heller hur meridianens gåta löstes. Men det är fascinerande historia!

Vad jag vill berätta om är är Världstid.

Det är ju helt klart, att när London blev noll-meridian, så inställde sig frågan om vad som då gällde på andra sidan jordklotet, dvs 180 längdgrader från London. Tyvärr fanns ingen bestämd ort för "motpunkten" till London.
Och den internationella datumlinjen, som 180 graders meridianen kom att kallas, kom att kröka sig fram och tillbaka runt 180-graderslinjen.

Problemet med denna linje - 180-graderslinjen - är att här börjar och slutar en ny dag. Detta visste Jules Verne, som i sin bok "Le tour du monde en 80 jours lät sin hjälte resa österut, varvid han "vann" en dag. Och kom i tid till Reformklubben för att vinna vadet...

Men om det nu saknas en bestämd ort, där Jordens tid börjar och slutar, finns det då inte en ort där den slutar?
Och en där den börjar?
Ja, kanske finns sådana orter!

Jag låter Jordens tid starta i Tonga och sluta i Västra Samoa. Dessa orter har samma tid, men förskjutna med en dag.  I övrigt, inklusive Tonga och Samoa,  låter jag orterna paradera från öster till väster, med början från Tonga.

Greenwich Mean Time, eller UTC i all ära, men världen börjar i Tonga, och slutar i Samoa

I vår västerländska värld skriver vi från höger till vänster, det vet alla! Men vad kanske inte alla tänker på, är att vi har en talskala, där positiva(högre) nummer sätts till höger, och mindre nummer sätts till vänster.
I detta fall valde jag att längst till höger sätta Tonga. Det innebar att jag i den sista raden, på sista plats (dvs längst till höger) placerade Tonga. Jag följer således en matematisk konvention, och inte en skriftlig konvention.
På samma sätt valde jag att sätta Samoa "främst", dvs på vänstraste platsen i första raden.

Jag har inte sett någon, som haft samma åsikter som jag om Världsur. Men jag tycker att mina åsikter är vettiga. Kanske är de överflödiga, det är kanske självklart att annat gäller?

Inga kommentarer: