fredag 14 november 2008

Lidl ist gefärlich

Artikel i DN
Kommentar
Jag har fått en kommentar från Lars till mitt inlägg Lidl ist billiger under etiketten Avfallshantering som kräver ett nytt inlägg!

Så här skriver Lars:

Nu var det ju inte Lidl som förgiftade maten utan några idioter från personalen.
"Jag är inte förvånad, Lidl har en helt främmande affärskultur för svenska förhållanden."
Kan du vara snäll och förklara vad Lidl´s "affärskultur" har att göra med att några enskilda individer som råkar jobba där beter sig på ett motbjudande sätt?

den 13 november 2008 15:12

Du vill att jag ska förklara vad Lidl´s "affärskultur" har att göra med att några enskilda individer som råkar jobba där beter sig på ett motbjudande sätt?
Bra fråga! För det första skulle jag aldrig skrivit ”Affärskultur”, eller ”Företagskultur”.
Det korrekta begreppet verkar vara ”Organisationskultur”(”Organizational culture”)

Här kan du läsa om Organizational Culture
http://en.wikipedia.org/wiki/Organizational_culture
och vill du läsa en vettig akademisk uppsats om detta så har du här en länk:
http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/10256/1/06-07-133.pdf

Men vad är då denna organisationskultur?


Eller vad vi nu vill kalla den?
Man utgår från att ledningen i ett företag vill ha vissa beteendenormer inplanterade i sina anställda, och att de anställda ska tillämpa dessa normer i sitt beslutsfattande. Det rör sig om en ledningsfilosofi. Gör som far gör!

Du antyder, att det inte var Lidl´s fel att de ”som råkade jobba där” betedde sig så olämpligt. Möjligt, men varför skedde detta just hos Lidl? Var det en tillfällighet? Kunde det ha skett i ett annat livsmedelsföretag? Har det redan skett i andra livsmedelsföretag?

Nej det var ingen tillfällighet! Lidl kör sitt eget race, som kännetecknas ett otroligt egensinne, med föga eller ingen respekt för lagar och spelregler.
Du tror väl inte att de som ”råkade jobba där” var dagsavlönade?
Läs om Johannas erfarenheter

Johanna fick nog: "Jobbet var rena tortyren"

Plocka in varor i hyllor på tid.
Lära sig priserna på alla varor över natten.
Köra truck utan skyddsskor.
Så ser arbetsvillkoren ut hos lågprisjätten Lidl.

- Det värsta jag varit med om. Jag blev sjuk, säger Johanna, före detta anställd.

Johanna har valt arbetslösheten framför att vara kvar på Lidl.
Hon vill berätta sin historia om företaget, men är rädd för att visa sitt namn och sitt ansikte i tidningen. - Jag har skrivit på ett avtal om tystnadsplikt.

Problem direkt
Det var förnedrande att jobba där.
Vi tvingades tävla om allt.
En dator räknade hur många varor du hann dra på bandet.
Allas resultat hängdes upp på väggen.
Det var helt sjukt, säger Johanna.
Johanna vänder sig framför allt mot tävlingarna, mot det hierarkiska(toppstyrda) sättet att leda företaget och mot att de anställdas röster inte var värda något.
- Det var bara att jobba och hålla tyst. Liksom flera av hennes kolleger sa hon till slut upp sig
Lågpriskedjan har anklagats för att bryta mot svenska regler och avtal på arbetsmarknaden.
Personalen anställs på deltid, men förbinder sig att arbeta mer. och förbjuds att jobba extra i andra affärer
Facket är nöjt
I dag är dock facket nöjt med företaget. Lidl har tecknat kollektivavtal, och har gått med på att ändra i reglerna för personalen. - Jag har ett muntligt avtal på att de anställda får jobba extra hos andra arbetsgivare, och på att de inte kan tvingas att jobba övertid på Lidl, säger John Haapaja, ombudsman på Handelsanställdas förbund.
Fotnot: Johanna heter något annat i verkligheten.

Detta är en bra artikel om Lidl
http://www.sydostran.se/index.5418--2-1.html
Detta är en skandalös artikel om Lidl, om menspannband
http://www.kvp.se/1.131770

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skall handla ännu mer på LIDL nu!

Lars Jönsson sa...

Tack för din kommentar, det visar att du reagerat...
Du gör självfallet som du vill, jag
är inte din förmyndare, så jag behöver inte veta att du nu ska handla ännu mer på Lidl.