lördag 18 oktober 2008

Fotevikens museum



Visste du, att i Fotevik, i Vellinge kommun, håller ett fantastiskt projekt på att fullbordas?
Kanske har du varit i Jorvik(dvs Eburacum eller York), på Coppergate och sett deras makalösa vikingatida rekonstruktion?
Frågan är om inte Fotevik kan komma att klå det, och bli främst i världen på medeltida rekonstruktioner.
Om detta visste jag inget, föränn jag bara snubblade över det. Jag förvånar mig ibland över min gränslösa okunnighet.

Fotevikens Museeum initierade ca 2000 byggandet av två koggar efter medeltida förebilder inne i Malmö. Projektet, som var Nordens största medeltida projekt under sex år, leddes av museet.

Samtidigt växte den vikingatida stadsmiljön i "Vikingareservatet". Planering och uppförande av denna, världens enda försök att återskapa en vikingatida stad, baserades helt på forskningsresultat inom skiljda ämnesområden.

Projekt Malmö 1692 har bedrivits under tiden fram till 2007. I detta projekt, initierat och genomfört genom insatser från Fotevikens museums forskningsavdelning, har det varit möjligt att digitalt kunna återskapa Malmö på 1600-talet med utnyttjande av alla historiskt kända originalkällor. Projektet är fullständigt enastående, t.o.m. sett i ett Europeiskt perspektiv. 

Inga kommentarer: