lördag 8 november 2008

Stening del 2

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om stening, men mitt inlägg inte var mer än ett fördömmande av  stening. Det kan vem som helst skriva! Här går jag igenom var, när, men inte hur, och knappast varför stening förekommer.

Statistik om stening

Min källa är http://stop-stoning.org/cases/stoning, men jag har tagit mig friheten att kommentera deras Case Study. Jag har lagt in sannolika datum, och sannolika "domsskäl". Redan här lägger jag upp förutsättningarna för en genomgång av Islamsk rätt, som jag hoppas kunna publicera senare.

Asha Ibrahim Dhuhulow,
Kvinna 23 eller mest troligt 13 år.
 Sannolikt en lokal Sharia-sak,
det är okänt om någon imam deltog

Somalia

2008-10

Shano and Daulat Khan Malikdeenkhe
Kvinna och man. En imam inblandad

Pakistan

2008-03

Sadia Idries Fadul (Pending)
(ännu ej verkställd) Kvinna. Möjligen en statlig rättegång

Sudan

2007-03

Amouna Abdallah Daldoum (Pending)
(ännu ej verkställd) Kvinna. Möjligen en statlig rättegång

Sudan

2007-03

Mahboubeh M. and Abbas H.
Kvinna och man. Detaljer okända

Iran

2006-05

Names Unknown
Man och Kvinna. Lynchning

Pakistan

2007-01

Name Unknown
Kvinna. Sannolikt Lynchning

Pakistan

2007-06

Sara Jaffar Nimat
Kvinna, 11 år. Troligen lynchning, men uppgifter saknas

Iraqi Kurdistan

2007-08

Jafar Kiani
Man. Dom av ensam imam

Iran

2007-07

Du’a Khalil Aswad.
Kvinna, 17 år. Tillhörde en kurdisk icke-muslimsk sekt.
Sannolikt lynchning.

Iraqi Kurdistan

2007-04

Kurdistan Aziz
Kvinna, 16 år. Sannolikt lynchning

Iraqi Kurdistan

2008-05

****

Tittar vi på denna statistik, finner vi mycket som är förvånande.

Kurdistan är överrepresenterat, medan andra länder borde vara med.
I fallet Kurdistan finner vi även ett exempel på att stening inte är en exklusiv islamsk specialité. 
Jag har kompletterat fallbeskrivningarna med vilken juridisk typ av stening det kan vara, som lynchning (folk tar lagen i egna händer) eller om de varit  en statlig domstol. 
I nästa avdelning går jag in på de stater, där stening kan tänkas förekomma, med eller utan statlig sanktion

Länder som kan misstänkas för stening

Pakistan

Den islamiska, dvs den religiösa delen av pakistanska lagen tillåter stening. Inga officiella domslut under senare år. Men Pakistan är till stora delar ett laglöst land, stening förekommer i de norra delarna.

Afghanistan

I områden utanför huvudstaden Kabul är förhållandena mer eller mindre laglösa, och här förekommer stening.
Saudi Arabien och Förenade arabemiraten 
Domar om stening, eller stening utan föregående dom har förkommit under de senaste åren
Sudan
Domar om stening, eller stening utan föregående dom har förkommit under de senaste åren.
Somalia

Inga rapporter utom om Aisho Ibrahim Dhuhulow.  Somalia är även det ett laglöst land.

Nigeria
I tolv av Nigerias norra delstater infördes återigen(?) Sharia-lagar åren 2000-2001.
Dom om stening har därigenom blivit möjlig. Inga rapporter om verkställda steningar.
Iran
Iran införde 1983 islamiska lagar. De gäller fortfarande. Islamiska jurister(ska det vara islamiska rättslärda?) menar stening är en omöjlig dom, beroende på den juridiska bevisbördan. Det skulle kräva fyra vittnen...











Inga kommentarer: