torsdag 13 november 2008

Datorstädning

I dag har har ägnat mig åt att städning! Nå,  inte med dammsugare eller svabb... Jag har försökt att städa upp i min dator!
Problemet är, att man samlar på sig en massa "kan vara bra att ha", så att man till slut vet varken ut eller in.

Jag har hållit på med Datorstädning i flera år. Målet är att kunna återfinna det som är intressant.

Min nuvarande dator är konfigurerad för detta ändamål. Jag har naturligtvis interna hård-diskar, det har ju alla, fast jag har inte bara en utan, vill jag minnas, tre stycken sådana.
Därutöver har jag två flyttbara externa hårddiskar av USB-typ. Den ena använde jag mest under den tid jag arbetade. Jag är ju numera pensionär! Men jag använder den fortfarande.
Den andra använde jag för back-up, och den är stor!!
Tyvärr kommer jag inte åt den för närvarande efter att ha ändrat min dator efter en krasch.

Datorkraschar inträffar, som alla vet, ibland. Och att återinstallera datorn efter en krasch är inte helt enkelt...
Man får vara glad om man kan få datorn till att fungera tillnärmelsevis som tidigare.

Ett av mina sätt att få ordning på vad jag  har på datorn är en mapp

Doggies .

I denna mapp listar jag alla kontakter.


Ett annat sätt är att använda UDC, som är ett verktyg främst för bibliotekarier. UDC, eller UDK, är ett klassifikationsschema för all mänsklig kunskap. Jag har använt det sen 1974.

Det som främst slog mig i dagens städning är att jag inte kunde se hur jag skulle få  kontakt med min bank, Nordea.
Jag fann, att jag skulle använda MSIE eller Google Chrome, och jag skyndade mig att lägg in det i mappen Doggies.
En annan sak som slog mig, var att  jag var tvungen att gå tillbaka i mitt mail-arkiv för att få reda på hur jag skulle komma i kontakt med diverse tjänster.

Inga kommentarer: