torsdag 6 november 2008

Blogga med "Blogger"

Artikel: HD

Det är bra att HD skriver om Twingly, men kanska borde man även skriva om hur man bloggar.
Själv bloggar jag med "Blogger"...
Jag har nu använt Blogger under ca 1½ månad för att, som man säger "blogga".
Du kan se mina tidigare inlägg under etiketterna Blogger och Twingly

Blogga och blog är i mitt tycke vedervärdiga uttryck. 

****

Här ser du hur weblog och blog kom in i det amerikanska språket:

The term "weblog" was coined by Jorn Barger[51] on 17 December 1997. The short form, "blog," was coined by Peter Merholz, who jokingly broke the word weblog into the phrase we blog in the sidebar of his blog Peterme.com in April or May of 1999.[52][53][54] Shortly thereafter, Evan Williams at Pyra Labs used "blog" as both a noun and verb ("to blog," meaning "to edit one's weblog or to post to one's weblog") and devised the term "blogger" in connection with Pyra Labs' Blogger product, leading to the popularization of the terms.[55]

Så här skriver Peter Merholtz

I have always loved words...
As such, it's weird to experience how my love of words and wordplay has actually made an impact.

Sometime in April or May of 1999 (I can't say for sure when I exactly did it), I posted, in the sidebar of my homepage:
"For What It's Worth
I've decided to pronounce the word "weblog" as wee'- blog. Or "blog" for short."
I didn't think much of it. I was just being silly, shifting the syllabic break one letter to the left.
'Blog' would have likely died a forgotten death had it not been for one thing: In August of 1999, Pyra Labs released Blogger. And with that, the use of "blog" grew with the tool's success.

Det ursprungliga felet står naturligtvis Jorn Barger för. En web-log, dvs en loggbok om eller på webben är framförallt en loggbok. Du ser i din historik en alldeles utmärkt webb-logg över de webbsidor du besökt. Och Peter Merholtz var bara barnslig, när han myntade uttrycket "blog".I min värld är en blog antingen en personlig dagbok, eller löpande kommentarer till händelser.

Ett bättre namn vore webdiary.
Men vi lär få leva med begreppet "blog"

****
Problem med "Blogger"

Bilder

Det värsta problemet är att få in bilder. De hoppar in, vanligen den sista överst, och är definitivt inte WYSIWYG. 
Det är bara till att klistra, skriva, radera och börja om från början. Word från Microsoft är inte Guds bästa barn avseende bilder, men det är en barnlek jämfört med "Blogger".

Text

Text, som klistras in, behåller sitt ursprungliga utseende. Här har jag dock funnit det ändamålsenligt att använda "suddgummit". Det ger visserligen upphov till ett varningsmeddelande, men det verkar fungera när det gäller att ta bort formattering.

Kontakt

Det går inte att kontakta Google för att få anvisningar. Det finns förvisso en hjälpsida på amerikanska, men den säger inte mycket.

Twingly

Ett av mina första problem var att "Twingly-pinga" mina inlägg till artiklar i dagspressen.
Twinglys handledning är i klass med Bloggers, dvs obegriplig( i varje fall för mig). Jag fick hjälp med detta, och skrev en manual. 
På senare tid har jag jag börjat tvivla på att min manual är riktig. Jag har flera gånger misslyckats med att "Twingly-pinga" mina inlägg, och jag tror inte att det beror på att de varit olämpliga.

Jag har även lärt mig, att dagstidningarna helst vill godkänna inlägg, och det kan man inte klandra dem för. Ett vidrigt exempel var att en bloggare publicerade namn på misstänkta, vilket strider mot all pressetik. 

Besöksstatistik

Jag har länge sökt efter en möjlighet att få besöksstatistik, och fann en möjlighet i Google Analytics. Den var lätt att installera(till skillnad från de flesta andra, som inte bemödar sig om att tala om var i HTML-koden den ska klistras in), men som vanligt svår att förstå. Det var bara till att experimentera.

För att sammanfatta är jag inte nöjd med vare sig Google Chrome, Blogger eller Twingly.

****
Sen har vi våra dagstidningar!
Tro inte att de berättar om hur du t.ex ska använda Twingly! De berättar gärna att man kan använda Twingly, men hur... därom bara största möjliga tystnad.
Jag har skrivit en manual, 
som jag följer tills jag finner något bättre. 
Jag har flera gånger misslyckats med att "Twingly-pinga" mina inlägg, och jag tror inte att det beror på att de varit olämpliga.

****
Jag är nybörjare i bloggning, och tar gärna emot förslag om hur man kan göra!







2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte några goda råd att ge dig. Har också försökt att få in en besöksstatistiksmätare i min blogg. Klistrat in en htmlkod men inte fått den att fungera. Har givit upp nu. Ja jag har fått många snälla kommentarer i min blogg som har värmt mycket. Du har bidragit med omtänksamma mejl som också givit värme. Hoppas att du kommer att trivas på din blogg./Rosa tankar

Lars Jönsson sa...

Hej Rosa! Tack för dina vänliga ord. Nå, jag kan i alla fall ge dig rådet att testa Google Analytics för besöksstatistik. Se mitt senaste inlägg i Jönsson tycker!