lördag 15 november 2008

Volvo Ocean Race - Varning för pirater!

Artikel Svd
Jag rekommenderar att du läser Noonsite om piratattacker. Den kompletterar SvD i övrigt utmärkta artikel. 
Då behöver du inte läsa nedanstående digra inledning, som handlar om varför jag tyckeratt du ska besöka denna webbplats!

Det låter som ett skämt, men är fullt allvar. Vi har sett i pressen att större fartyg attackerats av pirater utanför Somalias kust. Men segelbåtar? Jodå, även de har attackerats. Och inte bara utanför Somalia.

Den 12 november skrev jag ett inlägg om SuperYatchs, som handlade om de svenska segelfartygen Yaghan och Adele.
Eftersom jag är seglingsintresserad, har jag följt Yaghan (en 66 fots havsseglare) sen starten på dess världsomsegling 2006-2009.
Yaghan kan du följa på deras hemsida, som innehåller länkar till deras blogg mm.
En av dessa länkar går till Noonsite, som behandlar piratattacker, särskilt mot Yatch:ar (hur skriver man detta på korrekt svenska i pluralform?)

Noonsite´s sida om piratattacker är diger, och kanske inte lättläst.
Men den är bra!
Av särskilt intresse är frågan om beväpning.

Inga kommentarer: