tisdag 18 november 2008

Finanskrisen - NV Skåne

Artikel i HD

Jag visste inte att SweDoor i Åstorp hade bytat namn till Jeld-Wen Sverige AB. Jag tycker, att HD kunde ha varit tydligare i detta...

Tar HD finanskrisen på allvar? Jag undrar...
Var finns sammanfattningen och översikten? Det verkar mest vara traditionell, "snuttifierande" journalistik: man rapporterar om enstaka händelser utan att sätta in dem i ett större sammanhang.

Finanskrisen har jag skrivit mycket om, se mina inlägg under etiketten "Finanskrisen".

Finanskrisen blev inte den totala börskrasch som man till en början kunde befara. Så till exempel har börserna i Europa bara sjunkit med i snitt 10% under de senaste 30 dagarna. Nu är det en nedgång som hotar, allvarligt, ja, men katastrof, nej.

Åtgärdspaketen har som jag väntade mig inte lett till några resultat, utom i ett stycke: EU visade klorna och lyckades avvärja det värsta. Nu håller man på och dividerar om fortsatta åtgärdspaket, det senaste är E20 eller E24 i Washington, som inte ledde till någonting.

Situationen är allvarlig men inte katastrofal. Det akuta problemet är att få fart på bankernas kreditgivning, och det har inte alls lyckats. Fortfarande ligger utlåningsräntorna för kortfristiga bolån högt över samma räntor för lån på 2-3 månaders sikt. Man kan spekulera över varför, men det är bekymmersamt.

Det är ganska klart att vi nu går in i en period på minst 2, sannolikt 5 år av ekonomisk nedgång och stigande arbetslöshet,
Tråkigt, men ingen katastrof som börskraschen 1929.

Vad jag nu inte kan förstå, är att tidningarna inte förklarar de otrevliga utsikterna.
Många kommer att bli arbetslösa, och för dem som nu är varslade gäller att så snabbt som möjligt anpassa sig till det nya läget. När du väl är arbetslös är det för sent att anpassa sig.

  • Skapa en ny CV, kolla dina betyg(du vet nog inte var du har dem)
  • Sälj huset, även med förlust
  • Var beredd att flytta

Om dessa självklarheter finner man inget i pressen. Tror pressen att en gudomlig hand kommer att ingripa?

Inga kommentarer: