tisdag 4 november 2008

Halal-TV: Det verkliga problemet

Artikel i DN
Misslyckad twingly-ping
Artikel i SDS
Artikel i HD
Misslyckad twingly-ping

Det verkliga problemet med Halal-tv är den rädsla, och främlingsskap
som många europeer och svenska känner inför Islam.

Jag har skrivit några inlägg om Halal-tv, där jag starkt hävdat de tre muslimska tjejernas rätt att komma till tals utan att på förhand bli nedskrivna. 
Du kan se mina inlägg under mina etiketter Halal-tv, Islam, kampen mot terrorismen.


I dag 2008-11-04 såg jag  för första gången en blogg som seriöst tar upp vad jag vill kalla det islamiska problemet.
Det är Islamofoben.
Den korrekta titlen är "Islamofoben"-Islam och islamövervakaren.
Jag tycker att "Islamofoben" är ett illa valt namn. Det stöter ifrån sig läsare som mig, som inte är
islamofob. 
Men denna blogg är definitivt värd ett besök!

Bloggens syfte- jag citerar:
Denna blogg är ämnad för att granska, kritisera och informera om islam och det som ibland kallas för islamism, det vill säga politisk islam. Islam som den en gång gestaltade sig i Dar al-Islam fram till mitten på 1800-talet då den västliga kolonialismen drog fram över världen, och som den än idag uppfattas av en majoritet av det islamskaulema (de muslimskt religiöst lärde). Den angriper inte de som är muslimer endast till namnet, de icke-troende muslimerna och de som vill lämna islam bakom sig. Däremot lägger den strålkastarljuset på dem som stödjer och arbetar för en islamisering av Europa, det vill säga en anpassning av det sekulära västerländska samhället så att det anpassas efter sharians alla krav.

Islamofoben vill också ge en motbild mot den förljugna bild som i den politiska korrekthetens namn serveras i media och som också sprids av de islamiska föreningarna.

När jag såg denna blogg för första gången, slogs jag av hur relativt vänligt den recenserade de tre tjejernas första program.
Vid en andra läsning slogs jag av hur mycket information det fanns om Islam.
Det är knappast min sak att recensera denna blogg. Men något vill jag säga.
Den inled med ett citat av Bernard  Lewis.
Lewis är erkänd auktoritet på Islams historia, men är (enligt uppgift) inte synnerligen framstående på Koranen.
Jag finner dock hans Koranreferenser nyttiga och lättlästa.
Han har judiskt påbrå, men är inte känd som Islamhatare. Snarast tvärtom!
Nu undrar ni hur jag kan rekommendera en sådan blogg som "Islamofoben" som en förträfflig källa till kunskap om Islam?
Skälet är enkelt: Det är det bästa jag kan hitta! Det är som med Ekonomifakta, som ges ut av Näringslivet: jag hittar inget bättre! Men berätta gärna för mig om ni vet en bättre källa...

Vad som är särskilt bra med "Islamofoben" är dess förteckningar över organisationer/bloggar som stöder eller motarbetar Islam, samt att inläggen är någorlunda neutrala.

Jag har nu stöttat tjejernas framträdande. Jag blev illa berörd av påhoppen, innan de ens gjort sitt första program. Jag har haft ganska många läsare av mina inlägg. Redan nu, efter ca 1½ månad, är min blogg enligt Bloggportalen klassificerad som:

OBS: Mycket länkad blog:
Denna blogg är med på topplistan över de mest länkade bloggarna på Bloggportalen.

Men det hade inte med mina inlägg om tjejerna att göra.
Nu tänker jag inte skriva(blogga) mer om tjejerna, såvida inget alldeles exceptionellt inträffar.







 




Inga kommentarer: