måndag 28 december 2009

Malware Defense - datorangrepp

2009-12-25 fann jag min dator angripen av Malware Defense. Det är ett program som med ca en minuts intervall berättar att din dator blivit angripen av ett Malwareprogram, och uppmanar dig att köpa Malware Defense, som ska avhjälpa angreppet.

Jag har upplevt likartade anprepp förr, och var inte särskilt orolig. Men hur allvarligt var angreppet?

Jag försökte återställa operativsystemet (MS Windows XP Professional SP-3, men det gick inte. Uppenbarligen spärrat! En sökning på Internet gav en massa ungdomssidor med "goda råd" som inte hjälpte mig.
Nästa dag ringde jag Telia - som är min Internetleverantör. Nej, de kunde inte hjälpa mig.

Så jag experimenterade med F-Secure (som är "antivirusprogrammet" Telia säljer under namnet "Telia - säker surf". Efter kanske fyra försök med omkonfigurationer och sökningar lyckades jag "få bort" Malware Defense. I varje fall startade det inte automatiskt igen...

Jag köpte ett ett program "Register Booster" på Internet och rensade Windows register. "Register Booster" verkade fungera bra. Att rensa registret var naturligtvis bara en säkerhetsåtgärd.

Är jag nu fri från Malware Defense?
Det vet jag inte. Jag vet att MS Internet Explorer startar upp MSN, men det kan bero på att Google Chrome inte längre är default som webbläsare. Sannolikt något Malware Defense ställt till med. Glädjande nog verkar "Telia - säker surf" fungera.

Kommentarer:

Malware verkar vara ett nytt kollektivbegrepp för oönskad programvara, innefattande virus, trojaner och adware. Tyvärr är Wikipedia inte upplysande.

Ungdomssidor kallar jag webbplatser som ungdomar frekventerar. De har ofta dåligt begrepp om stavning. Att det är fel på stavningen gör mig inget, men syftningsfelen får mig att ge upp

Telia vinner inga poäng här. jag ville få Telias hjälp med att finna ett program, som automatiskt tog bort Malware Defense.

2 kommentarer:

Johan Hedlund / Telia Kundservice sa...

Hallo där!

Johan Hedlund heter jag och jobbar på Telias Kundservice.
Det är trist att du inte är nöjd med den hjälp du fått i kontakt med Telias support för säkerhetsprogrammet Telia Säker Surf.
Jag vill dock poängtera att vår support inte täcker virusborttagning eller information om virus, vilket du redan märkt iom att du itne fick det svar du var ute efter.
Supporten vi har är att vi hjälper våra kunder med installering och avinstallering samt om det blivit fel på registreringen av produkten.

Vi har däremot en support som täcker allt som har med virus att göra, då även om du har andra antivirusprogram, som heter Premiumsupport.
Du kan läsa mer om dom under följande länk: http://www.telia.se/premiumsupport
Dit kan du ringa med alla frågor du kan ha angående Datorer och Digitala hemmet.

Ett tips från mig till dig är att du söker på google efter virus du kan ha fått och därigenom försöker få den informationen du behöver angående det virus som drabbat dig.
I ditt fall med Malware Defence får jag 3380000 träffar och den översta träffen ger mig den information jag behöver för att förstå och ta bort viruset.

Naturligtvis kan det vara lite överkurs för en vanlig datoranvändare att förstå dom ibland kryptiska instruktionerna man får när man söker efter sätt att ta bort virus men det är precis där vår premiumsupport kommer in i bilden. Dom är väldigt kompetenta supporttekniker som kan hjälpa dig att ta bort alternativt fjärrstyra din dator och ta bort viruset åt dig om du inte känner att du har tid att lära dig själv.

Jag hoppas att du här har fått det underlag du behöver för att få bort virus du råkat installera på din dator även i framtiden.

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Lars Jönsson sa...

Jag har inte uttryckt något missnöje med Telias support för "Säker Surf". Men det var naturligtvis en missräkning, att Telia inte kunde ge mig ett tips om ett säkert sätt att ta bort "Malware Defense".

Du säger, att jag kunde använda er "Premiumsupport". Naturligtvis skulle jag kunnat göra det, man hur mycket skulle det kosta? Det första samtalet skulle handla om de kände till "Malware Defense", och om de visste hur man kunde ta bort det. Bara denna första kontakt skulle kunna komma upp i maxbeloppet- det kostar 19:- per minut.
Jag skulle ledigt kunnat spendera fem samtal utan att ha någon garanti för att "Malware Defense"
togs bort.

Jag skulle gärna ha anlitat "Premiumsupport", om ni från början haft ett fast pris.

Du säger, att redan bland de första träffar på "Malware Defense" fann du ett - för dig bengripbart -sätt att ta bort "Malware Defense". Med manuell metod. Tyvärr är inte alla publicerade sätt gångbara.

Som "vanlig datoranvändare" - jag är definitivt inte en vanlig datoranvändare - kunde jag själv hjälpligt avhjälpa "Malware Defense"