måndag 16 november 2009

Annika Östberg - nog nu

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3803607.svd

Jag har följt fallet Annika Östberg – ytligt, ska erkännas.

Såvitt jag vet dömdes hon för medhjälp till mord.

Skälet skulle varit att hon fanns i samma bil som en polismördare.

Kanske fanns det graverande omständigheter.

Jag tror inte att det hade varit tillräckligt för att fälla henne i en svensk rättegång

Men i USA kan det vara tillräckligt.

I vilket fall som helst –håll henne fängslad, men ge henne frikostiga permissioner.

Risken för att hon i Sverige blir involverad med den ibland drakoniska ”rättvisan” i USA är tämligen liten

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hon blev dömd på samma sätt som malexandermördarna. Hon laddade om sin pojkväns vapen samt "hejade på". Hon är lika skyldig som malexandermördarna och ska inte behandlas som någon oskyldig/hjälte.

Anonym sa...

Jag tillägger även att hon i november 1974 dömdes för vållande till annans död (”voluntary manslaughter”) i hennes lägenhet i San Francisco. Hon knivhögg en man till döds, ett brott vilket hon erkänt.

Hon var en tung missbrukare och har flera människor inklusive polisers liv på sitt samvete. Hon borde ruttna resten av sitt ynkliga liv i fängelse.

Lars Jönsson sa...

Som jag sade, har jag bara följt hennes öde ytligt. Det du nämner om hennes brott är förvisso graverande. Jag hade en liten aning om att det fanns sådana aspekter i målet. Men 45 år - är det inte väl mycket?