söndag 21 december 2008

Karta över Rosengård, Malmö


Artikel HD

SDS

SvD

DN

Rosengård är en invandrartät stadsdel i Malmö.
Jag har försökt att skapa ett kartmaterial över stadsdelen Rosengård i Malmö, med utpekanden av var oroligheter har skett.

Det visar sig nu (2009-10-16) att det finns fler oroliga områden i Malmö. Holma är ett av dessa.
Journalister har inte tid skapa ett kartmaterial. Ändå är ett kartmaterial väsentligt för att följa ett  händelseförlopp. Och det är inte helt lätt!  Mina källor är Malmö Stad( dvs Malmö kommun) och Eniro. Jag beklagar att jag inte kan ta fram ett bättre material... Sedan jag skrev detta, har DN publicerat en artikel om grafik över Rosengård. Snyggt, men se min karta 13, som visar att grafiken visar en vy från öster till väster. Mina kartor är alltid med norr överst. Det blir enklast så...
Klicka i nedanstående kartor för att få en förstoring!

Karta 1: Malmös stadsdelar

rosengård 1

Karta 2: Här ser du Malmö Stads karta över Rosengård

Rosengård 2

Karta 3: Samma,  men i större förstoring

Rosengård 3a

 

Karta 4: Malmö Stads karta räcker inte till. Här Eniros karta:

Rosengård 4

Karta 5:  Rosengårds Herrgård. Inte samma sak som stadsdelsområdet Herrgården

Rosengård 5

Karta 6: Shellstationen, föremål för upplopp

Rosengård 6

Karta 7: Malmö Moské, vanligen kallad Islamic Center

Rosengård 7

Karta 8: Bild över Malmö Moské, vanligen kallad Islamic Center.

Rosengård 8

Karta 9. Åter till stadsdelen Rosengård i Malmö. Var går gränserna?

Rosengård 9

Karta 10. Stackelbergs väg, gräns för Delområde Herrgården i väster

R 10 Stackelbergs väg

Karta 11. Källarmoskén där oroligheterna började

R 11. Källarmoskén

Karta 12. Delområde Herrgården

R12 Delområde Herrgården

Karta 13.  DN:s grafik
DN:s grafik visar statistiska data för de olika delområdena i stadsdelen Rosengård
Det ser du bättre här, statistik från Malmö Stad

R 13 DN-s grafik

Inga kommentarer: