tisdag 29 september 2009

Helikopterrån - sju frågor

Det senaste 2009-09-29 från SvD om helikopterrånet finns här

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3581597.svd

Mina sju frågor nedan berör det som fortfarande är oklart.
Tidigare publicerad på annan plats i SvD. SvD behagar ändra den plats där senaste nytt publiceras…

1 Landade den stulna helikoptern på värdedepån?

Om den landade, så är det en skandal att den kunde landa…Det hade varit enkelt att förhindra med pinnar på taket. Och polisen var förvarnad om att rånet kunde inträffa, och hade vidtagit åtgärder…
Tyvärr har den eventuella landningen blivit en stor sak…

2 Vad var det för stulen helikopter?

OK, det var en Bell 206 Jet Ranger, vilket inte säger någonting. Det är lastkapaciteten som är intressant! Vi räknar pengar i kilo, och vissa uppgifter säger att de bara kunde lasta in ca 45 miljoner i 500-kronorssedlar.

3 POLISENS LEDNING

Någon Görts leder åklagarsidan, men vem ledde/leder polisinsatsen?
Polisen har en egendomlig ledningsstruktur. Så fort polisen underrättades om det kommande rånförsöket, måste en överordnad polismyndighet underrättas – tycker i alla fall jag. Ty det krävdes föga fantasi för att se vad som kunde hända, och verkligen hände. Men det var kanske polisen på orten som hade ledningen hela tiden?

En annan sak: Polisledare utses ofta bland jurister, utan tidigare erfarenhet av polisarbete. Det måste bli ett slut på detta! Jurister i all ära, men jag ser hellre personer med militär erfarenhet i polisledningen. Det kan räcka, att det är jurister som är förundersökningsledare. I det skarpa läget föredrar jag militärer, som är tränade att ta personligt ansvar utan att snegla på juridiska spörsmål.

4 Varför sköts inte helikoptern isönder?

Nå, detta är en fråga som har att göra med 1 Landning och 3 Ledning. Jag skulle ha skjutit ner helikoptern oavsett om den svävade över värdedepån eller hade landat, eftersom ett sådant rånförsök måste stoppas –med tanke på framtida rånförsök.

Självklart borde gatorna ha spärrats av först, och brandkåren mobiliserats.

5 Varför sattes inte incidentflyget in?

Incidentflyget var berett till insats, och erbjöd sin assistans, men kallades aldrig in. Återigen frågar jag mig vem som var i ledningen just då. Jag hade naturligtvis begärt att incidentflyget skulle sättas in, och jag hade beordrat kontakt, varningsskott och verkanseld.

6 Hur mycket stals?

Siffrorna varierar från 45 miljoner till 1000 miljoner SEK., en stor spännvidd. Alla ligor med kapacitet att utföra rånet vet på ett ungefär vad som gäller. Men svenska folket ska hållas ovetande.

2009-09-29 har vi fått besked om att det gäller 67 miljoner SEK.

7 Det Serbiska spåret

Det var vänligt av serberna att informera den svenska polisen om sina interna spaningsresultat. Men den svenska polismyndigheten har inte ens försökt vara artiga i gengäld. Det finns ingen bekräftelse på – och inget tack – från Sverige till Serbien om informationen från Serbien.

Inga kommentarer: