söndag 27 september 2009

Oklart - sex frågor om helikopterrånet

Det senaste från SvD om helikopterrånet finns här

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3576273.svd

Mina sex frågor nedan berör det som fortfarande är oklart.

1 Landade den stulna helikoptern på värdedepån?

Om den landade, så är det en skandal att den kunde landa…Det hade varit enkelt att förhindra med pinnar på taket. Och polisen var förvarnad om att rånet kunde inträffa, och hade vidtagit åtgärder…
Tyvärr har den eventuella landningen blivit en stor sak…

2 Vad var det för stulen helikopter?

OK, det var en Bell 206 Jet Ranger, vilket inte säger någonting. Det är lastkapaciteten som är intressant! Vi räknar pengar i kilo, och vissa uppgifter säger att de bara kunde lasta in ca 45 miljoner i 500-kronorssedlar.

3 Polisens ledning

Någon Görtz leder åklagarsidan, men vem ledde/leder polisinsatsen?
Polisen har en egendomlig ledningsstruktur. Så fort polisen underrättades om det kommande rånförsöket, måste en överordnad polismyndighet underrättas – tycker i alla fall jag. Ty det krävdes föga fantasi för att se vad som kunde hända, och verkligen hände. Men det var kanske polisen på orten som hade ledningen hela tiden?

En annan sak: Polisledare utses ofta bland jurister, utan tidigare erfarenhet av polisarbete. Det måste bli ett slut på detta! Jurister i all ära, men jag ser hellre personer med militär erfarenhet i polisledningen. Det kan räcka, att det är jurister som är förundersökningsledare. I det skarpa läget föredrar jag militärer, som är tränade att ta personligt ansvar utan att snegla på juridiska spörsmål.

4 Varför sköts inte helikoptern isönder?

Nå, detta är en fråga som har att göra med 1 Landning och 3 Ledning. Jag skulle ha skjutit ner helikoptern oavsett om den svävade över värdedepån eller hade landat, eftersom ett sådant rånförsök måste stoppas –med tanke på framtida rånförsök.

Självklart borde gatorna ha spärrats av, och brandkåren mobiliserats.

5 Varför sattes inte incidentflyget in?

Incidentflyget var berett till insats, och erbjöd sin assistans, men kallades aldrig in. Återigen frågar jag mig vem som var i ledningen just då. Jag hade naturligtvis begärt att incidentflyget skulle sättas in, och jag hade beordrat kontakt, varningsskott och verkanseld.

6 Hur mycket stals?

Siffrorna varierar från 45 miljoner till 1000 miljoner SEK., en stor spännvidd. Alla ligor med kapacitet att utföra rånet vet på ett ungefär vad som gäller. Men svenska folket ska hållas ovetande.

6 kommentarer:

Nalledockan sa...

Helt rätt!

Lars Jönsson sa...

Svar till Nalledockan:
Tack ska du ha!

DaMan sa...

1.
Även om det fanns pinnar på taket så skulle dom ha kunnat fira ned sig via rep och upp via stege.
2.
Googla helikoptermodellen så får du lätt reda på lastkapacitet.
3.
Militärer som poliser vore katastrof eftersom uppgifterna skiljer sig enormt, där ena yrket bygger på att följa order och besegra fiender och det andra på att skydda allmänheten.
4.
Helikoptern sköts inte sönder av hänsyn till eventuella skador som hade kunnat uppstå i omgivningen. Poliser kan inte leka cowboys.
5. Att skjuts ner en helikopter med stridsflyg innebär livsfara för civila och strukturer. Däremot hade det varit bra med planen i spaningssyfte.
6.
Vad spelar det för roll för svenska folket hur mycket som stals.
Jag är väldigt glad över att du inte jobbar som polis. Då hade det väl slutat med gisslandrama, skottlossning och krashande helikoptrar. Men det är väl så du vill ha det, som på film.

Lars Jönsson sa...

Replik till "DaMan"
1 Landning eller ej är fortfarande en avgörande fråga. Att fira ner sig från en hovrande helikopter kräver normalt en bom, som inte är standard på civila helikoptrar

2 Naturligtvis har jag googlat helikoptermodellen. men specifikationen är inte tillräcklig.
3 Här gällde det att att beskydda Sverige. Dessutom sade jag att för insatser vill jag ha personer med militär erfarenhet i ledningen.
4 Förvisso följde polisen en försiktighetsprincip. Var det bra?
Nej, det tror jag inte. Skall vi hårddra din uppfattning får trafikpolisen inte förfölja flyende bilar.
5 Självklart kan ett Gripenplan välja var det ska skjuta ner en helikopter
6 Du menar väl inte att det är ointressant hur mycktet som stals?
Övrigt: Jag har inte sagt att jag inte jobbar som polis. Akta dig, jag kanske kommer och tar dig!
Och hellre gisslandrama mm än denna uppvisning i oföretagsamhet.

MD sa...

Håller med DaMan, tur att du inte är polis.

Vi hade bara haft ett antal döda om du fått bestämma. Liv går före pengar.

Polisen pistoler duger inte till att skjuta ner helikoptrar, däremot fungerar rånarnas kalashnikovs till att skjuta poliser, väktare och civila.

Du kanske inte bryr dig om dessa personers liv, men det gör jag.

Lars Jönsson sa...

Replik till MD
Någon eller några poliser begärde att få skjuta mot helikoptern, så uppenbarligen var deras beväpning tillräcklig.