Varför inträffade dessa kravaller/upplopp/oroligheter i Rosengård?
Artikel SDS
Jag vill börja med att hänvisa till Stefan Olssons blogg, eftersom han var först att ta upp orsakerna. Äras den som äras bör!
Vad är orsaken? Vems är felet? Redan nu cirkulerar ett antal förklaringar. En kort genomgång
- Islamisk extremism
- Autonoma grupper/AFA
- Polisen behandlar muslimer annorlunda
- Inkomstskillnader
- Islamiska kulturföreningen
Stefan Olsson ger således fem förklaringar.
I pressen har vi sett många förklaringar, från kackerlackor, trångboddhet och arbetslöshet.
Jag googlade upploppen i Paris 2005, och fann att man avseende förklaringar kunde lägga ett kalkerpapper mellan förklaringarna.
SO kategori 1 Islamisk extremism samt 2 Islamiska kulturföreningen
Alla vet, att Islam alltsedan Muhammeds tid inte bara är en religion, utan även en politisk indoktrinering. I Rosengård finns det stora Islamic Center(Malmö-moskén), som är sunnidominerad. Den andra dominerande riktningen i Islam är Shia. Det finns ca 15 så kallade källarmoskéer i Rosengård, och de kan vara shiainfluerade. Men om detta vet jag egentligen ingenting...
“Kvällens (jag kan inte lista ut vilken kväll som avses) Debatt i SVT med Janne Josefsson handlade om källarmoskén på Rosengård. Islamiska Kulturföreningen var där som paraplyorganisation för föreningarna i den. Gäst i studion var även den stora moskéns VD och rektor för den muslimska friskolan Ögårdsskolan, Bejzat Becirov.
Programledaren Janne Josefsson frågade de muslimska ungdomarna från Islamiska Kulturföreningen varför de inte kunde gå till den stora moskén vid Islamic Center. Då svarade de att de inte tänkte göra det och inte ville det, eftersom det inte är deras moské. (Således en helt misslyckad fråga...)
Därefter höll Bejzat Becirov upp en bild från branden av sin stora moské år 2003. Han anklagade sedan ledningen för källarmoskén hos Islamiska Kulturföreningen för deras agerande i samband med kravallerna på Rosengård. Det syntes klart att det finns ett avgrundsdjup mellan de arabiska ibland fundamentalistiska muslimerna som går i källarmposkén hos Islamiska Kulturföreningen, och de mer moderata bosniska, makedonska och andra lugnare muslimer som går i den stora moskén på Islamic Center.
Det finns tydligen anledning att kolla upp Islamiska Kulturföreningen (i Malmö)
Moskéer och muslimska församlingar i Malmö
I denna del av inlägget försöker jag lista ut vilka moskéer och muslimska församlingar det finns i Malmö. Moskéer är tämligen enkelt, medan församlingar är värre. Muslimer har ofta egendomliga namn på sina församlingar, "Kulturförening", "Trossamfund". Men det kan ha sin förklaring i att det inte finns en "kyrka" som i vår kristna värld.
Mitt syfte är att komma underfund med vilka som är fundamentalistiska, men det har jag inte lyckats med.
Jag är inte islamofob, inte Sverigedemokrat( jag är ljusblå moderat) och hatar varken Islam eller invandrare. Naturligtvis ser jag problemen, men mitt intresse är att försöka lösa dem
Ordförklaring till denna del
Imam, http://sv.wikipedia.org/wiki/Imam#Betydelsen_pr.C3.A4st
Källa till denna del: Sydsvenska Dagbladets artikelserie Haram – förbjudet i Guds namn. 2007 mars http://sydsvenskan.se/sverige/article221734.ece
Kan även läsas, med viss tveksamhet: Pratigt och retoriskt
Sydsvenska Dagbladets artikelserie om Rosengård 2003 juni
http://larsaberg.se/Tidning.php?recordID=12
Islamic Center
Muslimernas officiella flaggskepp
VD: Bejzat Becirov
Bejzat Becirov har rest ett benhårt motstånd mot politik och religiös fundamentalism. I det längsta vägrade Islamic Center ta upp den brännande debatten om Muhammedbilderna
Islamiska kulturföreningens källarlokal på Ramels väg, Herrgården, Abu Bakr As-Sideeq-moskén
Islamiska kulturföreningens källarlokal på Ramels väg, Abu Bakr As-Sideeq-moskén,
Imam: Said Azzam
Ordförande: Adel El-Mehri
Gästpredikant: Ahmad Abu Laban, dansk imam. Född 1946 i Palestinesiska mandatområdet, avliden 2007-01-01
Drivkraft: Ammar Daoud, lärljunge till Ahmad Abu Laban
Islamiska kulturföreningen har idag tre källarlokaler i Rosengård – en i Herrgården, en i Örtagården, en i Törnrosen.
För några år sedan ville föreningens ledning bygga en stor moské- och kongressanläggning i Malmö med saudiska pengar. Men projektet rann ut i sanden.
Islamiska kulturföreningen har täta band med Det islamiska trossamfundet Wakf i Köpenhamn; många medlemmar i den svenska föreningen tillhör också den danska.
– Vi har ett religiöst ansvar också för våra vänner i Malmö. Jag var nyligen över och letade lämplig lokal, säger Abu Laban, som är Wakfs grundare och galjonsfigur.
Malmös bosniska moské på Ystadsvägen
Imam: Idris Karaman
är kritisk till Islamic Center. Men han uttrycker ändå förståelse för Bejzat Becirovs agerande:
– Bejzat är alban. Han är rädd för arabisk fundamentalism. Han hotas från alla håll, från andra muslimer, säger Karaman.
Idris Karaman anser liksom Becirov att politik bör hållas utanför moskén. Likväl tar han i sina egna predikningar ofta upp massakern i Srebrenica och andra förbrytelser mot muslimer i Bosnien. ”Det är inte politik”, säger han.
Andra källarmoskéer
På samma sätt tar somaliska, turkiska och nordafrikanska källarmoskéer upp heta frågor om det egna hemlandet, medan de undviker frågor som kan splittra medlemmarna.
Muslimska församlingen
Ordförande: Nazmi Ömer
Muslimska församlingen – ”Turkiska moskén” i folkmun – har ambitiösa planer. Idag finns församlingen i en tom industrilokal på Norra Grängesbergsgatan.
Muslimska församlingen har sedan 1990-talet lagt ned mer än fem miljoner kronor på sin moské, men kan satsa ytterligare åtta tio miljoner på ett mer ändamålsenligt moskébygge.
– Vi har tittat på tomtmark vid Östra kyrkogården och på Kulladal, men inte funnit någon lämplig plats. Vi vill bygga nära Rosengård. Det är bekvämt för de flesta av våra medlemmar
Församlingen Islams Ahmadiyya
Den tredje församlingen med mosképlaner är Islams Ahmadiyya. Denna till övervägande del pakistanska församling har idag sin moské i en ombyggd villa i Husie, men skissar sedan flera år på en stor moské- och skolbyggnad i Elisedalsområdet i Rosengård.
– Den nya moskén ska rymma femhundra personer. Vi växer. Det finns ett ökande behov av större lokaler, säger Kareem Lone i församlingens byggnadskommitté
2 kommentarer:
Den Bästa mohammed T-shirt konsten är från Sverige. kolla bilderna och läs info på, http://www.mohammedt-shirt.com
Översätt inte läs på Engelska.
Tack för din kommentar, och dina anvisningar. Nu tycker jag inte att muhammedteckningarna från Jyllandsposten är konst, snarast en vettlös attack på Islam. Sprid ditt gift hur du vill, men blanda inte in mig
Skicka en kommentar