måndag 8 december 2008

Semesterresor och skolplikt - ett problem

Artikel DN

För andra gången läser jag om skolans njugga inställning till semesterresor. I  det senaste fallet är det en familj i Järfälla kommun, som rent ut sagt trakasserats av kommunen. Och kommunen har borgerlig majoritet!

familjen

 

För att barnen Jenny och Tobias, som går i årskurs 7 och 9 i en skola i kommunen, inte ska halka efter i skolarbetet har familjen skrivit in barnen i semesterskolan Lanta Sanuk School, Thailand.  Det är en svensk privatskola som har funnits i Koh Lanta sedan 2004. Där bygger semesterundervisningen på ett samarbete med barnens skola hemma i Sverige och att barnen har med sig allt sitt skolmaterial.
Men när familjen Kihlström lämnade in ledighetsansökan till skolan i slutet av augusti startade en konflikt som nu har sträckt sig över flera månader.
- Först fick vi inget svar på väldigt lång tid. Men när vi började tjata fick vi besked om att barnen skulle skrivas ut ur skolan om vi valde att åka. Och från början skulle vi inte ens få behålla skolböckerna, berättar Åsa Kihlström.

I det första fallet jag läste, återigen i  DN, var det en lärarfamilj som fått en resa till Egypten  i present av en nära släkting.

Fanny Lindqvist, Rasmus, Peter och Pontus Bergander. I bakgrunden en bild från familjens semester i Egypten.

Artikel om att skolorna upplever att det är ett problem att många ansöker om semesterledighet utanför skolloven. Peter Bergander fick en resa till Egypten i 50 års present till sig och familjen. Äldste sonen fick inte ledigt men familjen valde att resa ändå.

EFTERSOM HAN själv är lärare har han förståelse för att skolorna vill stoppa det ökande resandet under terminerna.
- En vecka kan man vara borta utan att det egentligen har någon betydelse. Som lärare upplever jag inte att det blir mer arbete om elever är borta. Det är ju arbete som jag slipper göra vid ett annat tillfälle, säger han.
Egentligen tycker han inte att det är bra att åka trots att man fått avslag, men att det är ett beslut som föräldrarna får ta ansvar för. Bäst vore det förstås om det skedde i samråd med lärarna.
- Jag tror att det handlar mycket om lärarnas välvilja och den här gången hade vi tur. Rasmus mentorer verkar intresserade av att hjälpa honom trots att vi valde att resa.

Vad Jönsson tycker:

Det här är ett problem som kommer att växa, och kanske borde man se över Skollagen. Och egentligen vill jag ha staten, inte kommunerna som huvudman för skolorna.
Men en snabb utredning om semesterresor vore bra.
Jag är för dessa semesterresor, trots att jag inser nackdelarna.

Inga kommentarer: