Artikel SvD
Artikel i SvD Torsdag
Så har vi äntligen fått besked! I USA ska satsas 14 miljarder USD, och i Sverige 28 miljarder SEK på att hålla den inhemska bilindustrin under armarna. Med en kurs på 8 SEK/USD blir det 112 miljarder SEK i USA, och 28 miljarder SEK i Sverige.
Men på fredagmorgonen visar det sig att krisplanen i USA inte gick igenom... Självfallet faller nu på morgonen börserna i Europa, men inte med så farligt mycket. Snittet vid öppningen ligger på ca -4 %. Tyskland -2,5%, Paris -4,55%, Sverige -4%. Jag tror inte att dettta är farligt.
Hur kunde jag vara så dum, att jag inte insåg att Kongressen inte skulle köpa förslaget - hjärnsläpp!
112 i US, 28 är orimligt! Sverige skulle satsa 1/4 av det USA satsar! Det är det urgamla problemet med att addera äpplen med päron som spökar... Läs vad Ollervik i SvD skriver om att 20 miljarder är en garanti, vad denna garanti kan kosta statskassan vet vi inte. Så omfattningen är sannolikt mycket mindre än 28 miljarder SEK. Hur mycket mindre vet vi inte - så länge man blandar fakta med fantasi.
Vad andra Bloggare tycker( och jag håller med): Cornupia, Ekonomistas, Inslag.se
Vad Jönsson tycker
- Utvecklingskostanden för en ny bilmodell är så gigantisk, att den bara kan lösas i samarbete med stora tillverkare.
- Varken GM eller Ford har varit bra ägare. De har varit varumärkesfixerade, som om de sålde handväskor eller tvål.
- Finns det en framtid för svensk bilindustri? Nej, inte som självständig tillverkare.
- Ska Staten köpa upp de svenska biltillverkarna? Nej, Staten har knappast någonsin visat sig vara en bra ägare
Detta inlägg publicerar jag under etiketten Ekonomikrisen. Den så kallade Finanskrisen är inte längre aktuell: Bankerna kommer inte gå omkull till höger och vänster, Börsen kommer inte fortsätta sjunka för var dag som går, så Finanskrisen är överstånden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar