torsdag 25 december 2008

Pakistans talibaner i Swat-distriktet vill döda skolflickor

Artikel SvD

Uppdaterad 2008-12-26 kl 03:47 svensk tid

Så där skriver SvD

Hotet ska ha förmedlats i veckan av den lokala talibanledaren Shah Durran via en olaglig radiostation i området.

- Ni har fram till den 15 januari på er att sluta sända era flickor till skolan. Om ni inte lyder kommer vi att döda sådana flickor, ska ledaren ha sagt enligt en myndighetskälla.

Det bergiga området Swat Valley var i egenskap av Pakistans enda skidort fram till förra året ett populärt resmål för turister. Sedan den radikale predikanten maulana Fazlullah startat en våldsam rörelse för införsel av ortodox islamisk lagstiftning, sharia, har dock regionen förvandlats till ett slagfält.

Shah Durran sade att talibanledarna är fast beslutna att inte tillåta flickor att gå till skolan  TT-AFP

Ni har naturligtvis läst om detta. Men vem ligger bakom, och var finns Swat-dalen eller Swat-distriktet? Inga svar. Ja, se journalister! För dig, som är intresserad har jag forskat lite grand

  1. Talibanledaren heter egentligen Shah Dauran, eller Shah Duran i varje fall i Pakistan...
  2. Hotet att döda skolflickor stämmer kanske inte. I pakistanska tidningar heter det att att de kan bli utsatta för "harsh action", ungefärligen "omild behandling".
  3. Det är svårt att finna information om detta uttalande av Shah Dauran. Pakistanska tidningar behandlar just nu Bombay- bombningarna, och Swat-distriktets nyheter handlar om regeringstruppernas framgångar i att ta livet av terrorister/oppositionella.

 

Var ligger Swat?

Karta 1: Pakistans fyra provinser

http://www.nationsonline.org/oneworld/map/pakistan_map.htm

En av dessa är "NWFP" - North West Frontier Province

Karta 2: NWFP

http://www.longwarjournal.org/maps/pakistan-fata-10.php

Karta 3: Swat-distriktet

http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Image:Swat-NWFP.svg

Hur ser den ansvarige ut?

Bild 4 Den ansvarige är Maulana Fazlullah
Här ser du en bild på honom:

http://worldblog.msnbc.msn.com/archive/2008/01/09/565301.aspx

Jönsson tycker inte om detta julbudskap, inte heller om Talibaner.
Jag förstår att religion kan ta sig märkliga uttryck. En religion som uppmanar till mord på skolflickor, som sannolikt vill gå i skolan, gör ett egendomligt intryck, i varje fall på mig.  Men jag är ingen expert på religion, lika lite som på mode. I det här fallet vill förespråkarna puffa för Sharia,  det vill säga sedvanerätten inom Islam.
Varför inte läsa mina andra inlägg om Islam mm?
Min lösning på det islamiska problemet är en Islamisk reformation.

Några pakistanska tidningar:

Man kan söka efter innehåll, de har insändarspalter. Du kan således skriva till dem - men var försiktig med TT-AFP/Svd påstår att skolflickorna ska dödas. Det kan vara en tidningsanka...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket vidrigt budskap ifrån dessa talibanska muslimerna. Döda skolflickor om dom inte stoppas från att gå till skolan.

Ska detta tolereras? Vad kan vi göra för att rädda dessa offer för islam?

Lars Jönsson sa...

Tack för din kommentar.
Jag har, med anledning av din kommentar, skrivit en ny version av inlägget, och tror nu att det är en tidningsanka. Jag kan inte få bekräftat att man verkligen hotat döda skolflickor.
Vad kan man göra? Ja, ett sätt är att skriva insändare i pakistanska tidningar. Lam reaktion? Ja, det är det. Men alla länder är känsliga för utländsk opinion. I den nya versionen finner du tre pakistanska tidningar du kan skriva till

Wiseman sa...

http://www.dailytimes.com.pk/default.asp?page=2008\12\25\story_25-12-2008_pg1_9

Lars Jönsson sa...

Tack, Wiseman, för din tidningslänk!

Anonym sa...

Här i Europa, för ca 400-650 år sedan, brände vi framåt och kunniga kvinnor på bål, då kallades de för häxor.

Kvinnoförtryck var det då, och är det idag. Har inget med religion att göra. Religionen nyttjas bara som en förevändning, som alltid till en massa dumheter.

Lars Jönsson sa...

Tack, Dennis Nilsson, för din kommentar.
Om religion vet jag mycket lite, så jag kan inte ge en respons på din kommentar.

pennan sa...

Intressant att se att DailyTimes inte skriver något om att döda flickorna, utan att man förbjuder dem att gå till skolan?

Wiseman sa...

Med tanke på vad talibanerna har gjort de senaste 14 månaderna i Swat-distriktet tror jag inte de närmare behöver specificera vad "severe consequences" innebär.

Lars Jönsson sa...

Tack, "Pennan" för din kommentar.
Jag har gått igenom minst tio pakistanska tidningar och kan inte hitta någon bekräftelse på "killing schoolgirls". Nyheten kommer från AFP, Associated Free Press.
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5gPrAE41-O2-_HUJloui6hKX8iajQ
TT har uppenbarligen bara vidarebefordrat nyheten utan att kolla. Jag har felanmält artikeln hos SvD.Har de intresse av att kolla upp artikeln, så kan de kontakta AFP.

Lars Jönsson sa...

Tack Wiseman för din kommentar om talibanernas de senaste 14 månaderna framfart. Tyvärr har jag ingen lista på vad de gjort, och det kan vara svårt att få fram. Allmänt sett har de låtit regeringstrupperna lida nesliga nederlag. Skolor har stängts, civilbefolkningen har tämjts, avrättningar skett.
Men några mord på skolelever har jag inte upptäckt.
Jag är ganska övertygad om att hotet är en tidningsanka