söndag 7 december 2008

Lögner om judiska bosättare i Hebron?

Artikel SvD, SDS
2008-12-08 HD

 

I DN läser jag att Israels premiärminister Ehud Olmert anklagar  [judiska]bosättare för pogrom och terrorism [mot palestinier]
Att detta är en nyhet, kan ingen betvivla! Och vad ska vi ha tidningar till, om inte för att ge oss nyheter?

Vad säger då tidningarna om detta?

DN ger oss nyheten, men utan Twingly-möjlighet.
SvD ger oss nyheten "Bosättare körs ut ur Hebronhus", från den 4 /12. Dock med Twingly-möjlighet.
SDS kör samma nyhet från den 4/12, med Twingly-möjlighet
Aftonbladet, här hittar jag ingenting
Helsingborgs Dagblad, här måste man söka i deras historik för att hitta nyheten från 4/12. HD har haft den goda smaken att förpassa nyheten från den 4/12 till historien. Twingly-möjlighet.

Ja, vad säger tidningarna?


DN får högsta betyg, med ett litet minus för att Twingly-möjlighet saknas.
HD får näst högsta betyg, därför att de fattat att nyheten den 4/12 var gammal.
SvD och SDS får av mig underbetyg, för att de låter nyheten 4/12 ligga kvar.
Aftonbladet... Tja, det är väl knappast en seriös tidning? Men i mitt tycke den bästa i Kvällspress-ligan.

Bloggarna är som vanligt på bettet, på gott och ont.


Carl Bildt, utrikesminister och bloggare, var enligt uppgift snabbt ute med samma nyhet som DN.

Vad tycker Jönsson?

Att SvD och SDS sover
Att man måste läsa flera tidningar för att bli informerad
I konflikten mellan Palestina och Israel tar jag inte ställning.
Till tidningarna tar jag en klar ställning. Det är orimligt att de inte är vakna och ger oss nyheter.Förvisso har vi snart Jul, och det är helg just nu, men ändå...

2 kommentarer:

Harry Harrysson sa...

Det skumma är att DN verkar har stora problem med sin webbsite. Ibland ligger Twingly-länkar där, ibland inte, och ofta får man fram dem genom att lägga till &showBlogList=true i slutet av URL-raden.

Din Twingly ligger där nu - det var där jag såg den.

F.ö. är problemet att ingen av de svenska tidningarna tar reda på något från källorna. Jämför med länk

Lars Jönsson sa...

Tack för din kommentar! DN måste fått in mitt inlägg på något annat sätt, kanske via någon "spindel" eller "crawler". För jag Twingly-pingade inte! Vad jag observerat, är att Twingly-loggan inte läggs upp meddetsamma, det kan ta några timmar. Den här typen av frågor behandlar jag i min blogg "Jönsson experimenterar"