onsdag 10 december 2008

Timss-rapporten

Artikel DN

Jag har nu läst och begrundat  den så kallade TIMSS 2007 - huvudrapporten. Jag är mer positivt än negativt inställd till rapporten. Men jag finner flosker, som borde rensas ut...

 

Det är Per-Olof Bentley, universitetslektor och filosofie doktor vid Göteborgs universitet, som har både genomfört den vetenskapliga analysen och skrivit rapporten inom ramen för uppdraget som ämnesdidaktisk  [floskel 1]expert i TIMSS projektet.
Författaren ansvarar för rapportens innehåll och de uppfattningar
som uttrycks.

Ämnesdidaktisk? Floskel 1

Didaktik betyder undervisningslära, eller läran om undervisning. Det kan definieras som vetenskapen om alla faktorer som påverkar skolans undervisning och dess innehåll.[1] Ordet kommer av det grekiska ordet för undervisa, didaskein. Didaktik som ämne i lärarutbildning berör vad läraren skall tänka på vid undervisning, dess mål och medel samt sambandet dem emellan. Uttrycket didaktisk kan i litteraturvetenskapen beskriva en text som vill förmedla ett moraliskt budskap. Ett klassiskt exempel på didaktiska texter är fablerna.

Didaktiken delas in i begreppen allmän didaktik och ämnesdidaktik, till det föregående begreppet räknas allmän forskning kring didaktik, medan till det senare räknas ämnesspecifik didaktik. Ämnesspecifik didaktik kan exempelvis vara fysikens didaktik eller modersmålets didaktik.

Varför inte skriva Ämnesexpert?

Jag ogillar i högsta grad att man använder formatet pdf, men det är en sjuka hos myndigheter.

Men nu till rapporten av Bentley:

Inom algebra i årskurs 8 har likhetsbegreppet, bokstavsbeteckningar och variabelbegreppet
centrala funktioner. Dessa ligger till grund för elevers förståelse av en rad viktiga begrepp såsom ekvationer, uttryck, funktioner, formler och grafer. Tillsammans med kunskaper inom aritmetik utgör variabelbegreppet en viktig byggsten inom det algebraiska kunskapsområdet.

Därför kommer särskild uppmärksamhet att riktas mot elevers förståelse av likhetstecknet och variabelbegreppet.

Utgångspunkten för analyserna av elevernas lösningar avseende dels uppgifterna i TIMSS 2007 och dels i nationella ämnesprovet är en utvidgad fenomenografisk teoriram inom det postpositivistiska paradigmet (För en mer specifik redogörelse se Bentley (2008a; 2008b) samt Marton och Booth (2000)).

Jag har ingen aning om vad fenomenografisk betyder, kan det ha att göra med fenomenologi? Här riskerar författaren att helt tappa bort mig. Och vad menar han med postpositivistisk?
Författaren talar  i någon mån om  likhetsbegreppet, i annan mån om likhetstecknet.
Det är ju två helt olika saker...

Sen ser jag att författaren talar om en rad viktiga begrepp såsom ekvationer, uttryck, funktioner, formler och grafer.

Men ingenstans ser jag författaren förklara dessa begrepp
Författaren får inte högsta betyg av mig...

 

Rapportens styrka ligger i en genomgång av hur elever försöker lösa matematiska problem. Jag har inget att erinra om denna del, men skulle kunna tillföra den en hel del... Den erinrar mig om Polya: How to Solve it.  Att elevernas lösningsförsök ibland är felaktiga - eller rättare sagt  ofruktbara - är den stora behållningen av rapporten. Vet man väl detta, kan åtgärder sättas in.


Sammanfattning: Jag ogillar Bentleys terminologi, men tycker om hans undersökning.

Och just nu vill jag inte gå in på det jag ovan lämnat öppet: Ekvationer, funktioner mm

Inga kommentarer: