fredag 2 januari 2009

Två månaders bloggning

Besöksstatistik enligt Google Analytics, 31 oktober till 2 januari. 2008-10-31 var första gången jag fick Google Analytics till att fungera.

Besöksstatistik

Under denna tid har jag kommit upp i 1860 besök, 3365 sidvisningar, 1, 81 sidor per besök och 2 min 7 sekunder per genomsnittligt besök. Allt enligt Google Analytics.

Jag skriver inlägg bara om jag är intresserad av ämnet, och om jag tror att jag har något att tillfoga till en tidningsartikel, aldrig för att upprepa vad som redan sagts. Och i regel nöjer jag mig att hänvisa till en tidning, inte till alla som har tagit upp ämnet.

Vid sju tillfällen under denna period har jag haft ca 100 läsare per dag.
Det sjätte tillfället, 147 läsare, handlade om Rosengård i Malmö. Här skapade jag kartbilder över Rosengård, så att den intresserade läsaren kunde orientera sig i detta bostadsområde. Detta var en ren service, som tidningarna mycket väl kunde tillhandahålla. Men det gjorde de inte!

Det mest lästa inlägget är Kartbilden över Rosengård, som tog mig timmar att göra.
Det näst mest mest lästa är ett inlägg om nyfödda barn, som tog mig några minuter att skriva. Jag reagagerade mot ett blogginlägg, som lustiggjorde sig om seden att visa bild på årets förstfödda - han ville visa bild på årets förstfödda lamm - Nåväl! Jag tyckte förslaget var löjligt. Men inte katten var det ett seriöst inlägg... Ändå uppskattades det av mina läsare. Jag förstår det, men jag är förfärad! Skriv ett inlägg om "nyfödda barn" och du blir läst...

Under tiden 2008-10-31--2009-01-21 har jag haft besökare från 50 länder. Tyvärr bara ett land i Afrika: Egypten.
Annars är alla världsdelar väl representerade.

Utmärkelser

OBS: Mycket länkad blog:
Denna blogg är med på topplistan över de mest länkade bloggarna på Bloggportalen.
Per 2009-01-20 ca är min blogg inte längre med bland de 50 mest länkade i kategorin Utbildning-Grundskola på Bloggportalen.


Nyårsförhoppningar

Kiosken-all världens tidningar

Kanske känner ni till "Kiosken", en webbsida som låter dig hitta all världens tidningar. Jag önskar att den ska bli lika bra som den en gång var... Den är nu i ny regi, och det ser inte alls bra ut.
Det räcker inte att förteckna publikationer; dagstidningar, lokala tidningar, tidskrifter i alfabetisk följd. Det kräver klassifikation.

I Sverige har vi två dagstidningar med nationell räckvidd: DN och SvD. Sen har vi Aftonbladet och Expressen, som är mindre seriös kvällspress. Vi har GP, SDS och HD som ledande lokaltidningar.
Sen har vi en uppsjö av rent lokala tidningar, ända ner till en veckoupplaga på 2000 exemplar! Vad dessa småtidningar ska leva av i framtiden övergår mitt förstånd. De kan bli bärare av annonser, men som nyhetsförmedlare är de hopplöst ute

De stora tidningarna (DN, SvD) kännetecknas av att de täcker in vetenskapsnyheter och i regel har en sitemap.
Varken DN eller SvD har grepp om sitemap. I DN måste man klicka på en konstig länk, och i SvD kommer man till en alfabetiskt organiserad uppställning. Så primitivt, i båda fallen!

För att återgå till kiosken. I USA finns två tidningar man inte får missa: New York Times och Washington Post.
För varje land kan man ställa upp ledande tidningar
The Times, Corriere de la sera, Le Monde, Frankfurter Allgemeine Zeitung, The Peoples Daily.

Jag hoppas att Kiosken kan få ordning på sin site. Men jag betvivlar det, Esperantoförbundets resurser är alldeles för små.

Google Chrome

Upp som en sol, ner som en pannkaka. Jag önskar att Google kunde skärpa sig. De lanserar den ena innovationen efter den andra, men följer inte upp.

Inga kommentarer: