söndag 18 januari 2009

Kriget i Gaza - kommentar till Jinge.se

Artikel SDS

Jinge har en repektabel blogg, som är lätt vänsteranstruken. Nedan ser du ett inlägg av Jinge, som jag valt att kommentera.

2009-01-19: På begäran av Jinge, som anser att jag missbrukat citaträtten, har jag skurit ner det ursprungliga inlägget.

Nu är det eld upphör från israelernas sida, en ensidig vapenvila eftersom Israel inte talar med Hamas och väl aldrig har för avsikt att göra det. Israels lögner sprids av tidningar och radio/TV ...

Jag undrar vad du menar med Israels lögner? Det ensidiga eld-upphör, som Israel proklamerat är ingen lögn, det är verklighet...

En av huvudfrågorna idag är att man nu fått utfästelser av olika slag för att de tunnlar som använts för att smuggla in vapen inte ska kunna användas längre, i den mån det fortfarande finns någon kvar. Det som massmedia inte rapporterar är att de raketer som olika grupper använt för att skjuta in mot Israel är tillverkade i Gaza, av palestinierna själva. Det är visserligen möjligt att man även fått in några raketer utifrån...

Du har rätt i att massmedia inte rapporterar tillfredställande om ursprunget till de raketer som "olika grupper" använder. Särskilt dålig är informationen om GRAD-raketerna, som är farligast. Jag betvivlar att GRAD-raketerna tillverkas i Gaza...

En annan fråga som inte belysts korrekt är vilka möjligheter Israel har haft att agera direkt mot denna beskjutning. Angreppet mot Gaza City har haft som mål att avväpna Hamas och förstöra alla ”raketramper” har man hävdat. Jag har tidigare berättat att de ställningar som används för att skjuta iväg Qasamraketer är – portabla. De grävs ofta ner omedelbart efter användandet. Vill man så är det inga problem att bära med sig ett antal själv.


Även jag har retat upp mig på begreppet "raketramer". Det är naturligtvis inga raketramper, vad nu detta än skulle vara. Och i förlängningen finner vi att det israeliska krigsmålet, att förstöra raketramperna, är fullständigt orealistiskt.

Dessutom...  Portabla radarstationer kan med moderna datorer direkt beräkna avskjutningsplatsen inom bråkdelar av en sekund när en raket dyker upp på radar-skärmen. Man har dessutom lämpliga motvapen, dvs. möjlighet att slå till mot dessa raketer redan innan de nått sina mål.

...

Men det har inte media berört alls. Kan det vara så att journalisterna alltid är kvinnor inte gjort lumpen, som saknar kunskap om dessa möjligheter? Givetvis inte, var och en som följer teknikutvecklingen vet att dessa möjligheter finns... 

Oj! Här är du politiskt inkorrekt! Att anklaga kvinnor för att vara mindre vetande... Det är kanske snarare så, att kvinnor lägger mindre vikt vid taktiska fakta och koncentrerar sig på konsekvenser? 

Dessa förhållanden behöver man ha i åtanke när vi nu ser att Israel har vräkt in tusentals ton bomber och granater över Gaza City... 

Nästa fråga man bör ställa sig är givetvis varför inte media rapporterat om detta? Det är svårt att finna ett enkelt svar på den frågan, ingen journalist ställer sig högt och säger ”- Tänkte inte på det…”, men sannolikt finns det folk på praktiskt taget varje redaktion som känner till fakta, och som också förstår vilka möjligheter Israel har att slå tillbaka den här sortens angrepp. (På bilden [ovan] Borttagen syns ett sådant system ...

Här har du en mycket viktig punkt. Jag tycker det är egendomligt, att inte Israel, för varje artilleriraket som "olika grupper" skjuter i väg en missil -inte en artilleriraket- mot avfyringsplatsen. Kanske anledningen kan vara att dessa "olika grupper" skjuter iväg sina artilleriraketer från platser, där en missil skulle kunna träffa ett "lämpligt/olämpligt mål"...

Jag tänker inte ge mig på att besvara nästa fråge-
ställning, det räcker med att du som läser detta får rynka pannan själv i några sekunder; – När Israel har de resurser som krävs, varför använder man då inte dessa?

...


Du menar troligen att dina läsare ska fundera över det oproportionella våld som Israel använder sig av...


Du tycker, för att sammanfatta, att dessa "olika grupper" har rätt att försvara sig, att deras val av raketattacker är förståeligt, att Israels ensidiga eld-upphör bara är ett spel för galleriet.
Hamas agerar heroiskt, och tänker inte ge upp. De är villiga att kämpa oavsett förluster i civila.  Heroiskt!

Jag avslutar med en strof av Heine, som jag tycker fångar in Hamas strategiska mål:


Was schert mich Weib, was schert mich Kind!
Ich trage weit beßres Verlangen;
Laß sie betteln gehn, wenn sie hungrig sind –
Mein Kaiser, mein Kaiser gefangen!

6 kommentarer:

Jinge sa...

Citaträtt omfattar INTE hela inlägg. Jag utgår ifrån att du omedelbart raderar merparten av den text jag skrivit. Det är en klar överträdelse av upphovsrätten.

Dessutom är det osnyggt att försöka flytta en diskussion från en annan blogg till sin egen.

Du hade givetvis kunnat kommentera texten där den var skriven och inte helt fräckt kopiera den.

Det är MYCKET irriterande att stöta på folk som vare sig respekterar lagregler eller ammänt hyfs!

Ska du kommentera "Jinge.se" ska du göra det där. Men innan du gör det så bör du läsa igenom de kommentarsregler som jag tillämpar.

/ Jinge

Anonym sa...

Klantigt!

Anonym sa...

Bra Jönsson!
Det går inte att debattera på Jignes sida om man inte har ungefär samma åsikt som han själv har. Har själv försökt.

Lars Jönsson sa...

Tack, Jinge, för din kommentar.Faktiskt tänkte jag inte på citaträtt eller upphovsrätt när jag bestämde mig för att kommentera ditt inlägg på det sätt jag valde. Jag har naturligtvis efterkommit din begäran och avsevärt beskurit ditt ursprungliga inlägg. Jag beklagar det obehag du känt. Men min tanke var naturligtvis inte att kopiera ditt inlägg,(som om jag ville stjäla det) utan att kommentera det i sitt sammanhang.

Lars Jönsson sa...

Tack, Anonym 1 för din kommentar.
Efter Jinges avhyvling känns det verkligen som att jag klantat till det...

Lars Jönsson sa...

Tack, SJSD, för din kommentar. jag har aldrig tidigare debatterat med någon bloggskribent. Jag valde att kommentera Jinge eftersom han i mitt tycke stod för en moderat vänsterlinje. Jag hade väntat mig ett svar, inte en attack på grund av brott mot citatregler.
Jag tror inte längre att Jinge är en snäll och timid äldre herre som bara klappar katten...