fredag 2 januari 2009

Första nyfödda barnen 2009

Artikel SDS, om sitt förstfödda barn i Skåne

Samtidigt skriver bloggaren "Per Westberg - kyrkoordnaren

Löjligt att skriva om årets första bebisar

När jag idag plöjt igenom en massa landsortstidningar på nätet kan jag konstatera att man ska presentera 2009 års försfödda på orten eller i länet. Ack så tråkigt och förutsägbart. Det är trevligare att skriva om nyfödda lamm...

Ja, det må vara löjligt att skriva om årets förstfödda barn.
Men samtidigt är jag övertygad om att vi behöver en påminnelse om att någon kommer efter oss - inte minst i jultiden. Det ger oss (i varje fall mig) en känsla av kontinuitet, att något nytt och bättre kan ta över vår förvaltning av världen.
Jönsson tycker inte att allt ska förlöjligas, även om man kan höja på ögonbrynen...

2 kommentarer:

Per Westberg sa...

Jag håller med om att vi ska påminnas om de som kommer efter oss. Det är då roligt att konstatera att SCB räknat med att 109 000 barn ska se dagens ljus 2008. Detta är en ökning med 2 000 jämfört med förra året. Då 90 000 beräknas avlida, vilket är avsevärt lägre än antalet födda, kommer vi att ha ett födelseöverskott på 19 000 personer.

Men mitt viktigaste budskap var nog att webbsajten "Hela Gotland" går mot strömmen och skriver om årets första lammungar.

Lars Jönsson sa...

Tack för din kommentar. Men du skriver i ditt inlägg att det är löjligt, tråkigt och förutsägbart. Förvisso är det tråkigt och förutsägbart, men löjligt? Nej, där har vi olika uppfattningar. Att du sen uppskattar variation, och vill se artiklar om nyfödda lamm, har jag ingen uppfattning om. De gustibus non disputandum est.