måndag 29 mars 2010

Lagstiftning – bloggen Politiskt Inkorrekt


Helsingborgs Dagblad har en artikel med rubriken ”Tre år för sex med ung elev”
På nätet blir det så här ”Skärpt straff för sexbrott mot…

http://hd.se/inrikes/2010/03/29/skarpt-straff-for-sexbrott-mot/

Jag riktar ingen kritik mot Helsingborgs Dagblad.(Utom min lilla försmädlighet att
de inte kan citera sig själva rätt).
Dessutom har Helsingborgs Dagblad fått texten av TT…

Googlar vi, finner vi Bloggen ”Politiskt Inkorrekt”, som har mer material om domen.
Här är den dömde ”uthängd” med namn, födelsedata och målsnummer i Skaraborgs Tingsrätt.
Bloggen har tagit in åttiofem (85) kommentarer.
Jag finner att de flesta av kommentarerna är ”mobbing”. dvs förtal och ärekränkning – glöm inte att den dömde är publicerad på Internet av samma blogg!

Alla kommentarerna är anonyma…

-Ja, är man pedofil så är väl lärare ett yrke man ska söka sig till.

-Lås in och kasta bort nyckeln!!

-Det som gör allt så extra stört[Jag gissar att det ska vara ”stort]
är att hans egna barn är i samma ålder som tjejerna han har besudlat.
Hans son går väl t.o.m. i en av dessa tjejers klass?
Hoppas att hans karriär som lärare är körd för all framtid.
-- Detta är den klassiska skvallerkommentaren… Det är kanske och väl hela vägen
Lägg märke till det viktorianska(i Sverige oscarianska) epitetet ”besudlat”

Jag avhåller mig från fler exempel.
Detta är mobbing. Det är visserligen mobbing av en redan dömd person.
Men det är mobbing!
Och hur stoppar vi just denna form av mobbing?
Genom att omöjliggöra, eller i varje fall försvåra anonyma kommentarer…
Så, mot bakgrund av ”Linnea” fallet i Bjästa, där man diskuterat hur mobbing ska
stävjas, så finner jag bara en handlingsväg: Lagstiftning!
Att en blogg tillåts publicera 85 anonyma, kränkande kommentarer är verkligen mycket
förvånande.

http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/11/20/larare-pa-helenaskolan-i-skovde-haktad-for-valdtakt-av-barn/

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ingenting som bloggen politiskt inkorrekt gör förvånar mig längre.
Jag överväger starkt att polisanmäla dom är för underlåtelse att ta bort kommentarer som är starkt rasistiska. Lagen om ansvar för elktroniska anslagstavlor är glasklar på den punkten.

Lars Jönsson sa...

Tack Janne, för din kommentar.
Jag är kluven beträffande bloggen "Politiskt Inkorrekt"
Å ena sidan avskyr jag den sedvanliga "Politiska korrektheten", å andra sidan tycker jag illa om att man hänger ut människor.
Naturligtvis anser jag att bloggen "Politiskt Inkorrekt" i detta fall gått ett steg för långt.

Anonym sa...

"Genom att omöjliggöra, eller i varje fall försvåra anonyma kommentarer"

För att ökar benägenheten till konformistiskt beteende?