torsdag 1 april 2010

Landskrona - mord på parkeringsplats. Åtgärd?

http://hd.se/landskrona/2010/03/31/kommunalraden-bestorta/

Om inte denna ”bestörtning” från kommunalt håll ska tolkas som en läpparnas bekännelse, vill det till att kommun och polis gör någonting.

En ringa åtgärd vore att skicka ut ett så detaljerat signalement som möjligt. Det räcker inte med ”mörkhårig”. De kanske hade kläder? Det är ganska vanligt vid denna årstid…

Vidare kunde man fotografera (och publicera) bilder av bilar av den typ som figurerat på plats, dvs på parkeringsplatsen.
( En liten, röd, japansk bil , troligen en Mazda 323 eller en Toyota Celica av äldre modell. Enligt en uppgift skulle bilen ha ”uppsvängbara” framlyktor)

På så vis skulle ”detektiven allmänheten” få en chans att bidra.
Jag upprepar:
Signalement och autentiska bilder från parkeringsplatsen!

2 kommentarer:

Johannes Forsblom sa...

Ett år och nio månader. Det blev straffet för P-plats dådet i Landskrona. Så mycket är ett människoliv värt i Sverige.

Motsvarande straff för vållande till annans död eller dråp i USA kan ge uppemot 30 år.

Det kan inte bli tydligare än så här att Sverige och USA har totalt olika människosyn och en helt annan värdering när det gäller människoliv.

I USA står den personliga friheten och den personliga integriteten högt i kurs. I vissa stater, exempelvis i Colorado, är det tillåtet att avvärja en inkräktare i hemmet med dödligt våld om så krävs.

I Sverige kan du bli åtalad och sättas i fängelse och bli skadeståndskyldig om din hund skulle bita en inkräktare.

Läs resten av artikeln och mer om mina tokiga tankar här:

http://darenpagatan.blogspot.com/2010/05/manniskovardet-star-inte-hogt-i-kurs-i.html

Lars Jönsson sa...

Tack, Johannes Forsblom för din kommentar. Jag blev förvånad över straffet. Dock tror jag att det var ett år och 10 månader...men det har föga betydelse.
Jag försökte kommentera domen, men misslyckades. Det var problem med Twingly och Disqus i de tidningar jag vanligen publicerar mig:SDS, SvD, HD, DN.
Jag hade hoppats på minst tre år. Tingsrätten sade att straffvärdet var två år. Jag trodde att det var maximalt sex år.
Jag kom mig aldrig för att undersöka om gärningsmannnen dömdes för grovt vållande eller bara vållande till annans död. Det är deprimerande när kommunikationen inte fungerar(Twingly, Disqus)och jag gav tyvärr upp.