söndag 21 mars 2010

Folkmördarna - fyra borgerliga förrädare

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hundratals-i-protest-mot-folkmordsbeslut_4456659.svd

Det lär finnas två folkpartistiska politiker som
röstat med oppositionen om ”erkännande av folkmord på armenier”
Det lär även finnas fyra kristdemokratiska politiker som röstat med oppositionen, men detta har jag inte undersökt.
Det var inte så – det var bara en Kristdemokrat och en fd moderat…

Folkpartiet är det klassiska förrädarpartiet, med Ture Königson i spetsen.
Felet med folkpartiet är att de vill göra inbrytningar, och inte kontrollerar vad det är för folk de tar in.
Königson är det klassiska misstaget, och det ledde till ATP. Alla vet idag att ATP var en vänsterbluff.

clip_image002

Gulan Avci, född 1977 i Kurdistan.

Ordförande i Liberala Invandrarförbundet

Önskar mest: Självständigt Kurdistan
Gulan Avci har klart deklarerat att hennes största önskan är ett självständigt ”Kurdistan”
Ett vettigt parti kan inte utse en sådan representant.

-----------------------------------------------

clip_image003

Agneta Berliner.

Folkpartiet

Nedan finns mitt anförande i Kammaren om varför jag tog ställning för att
erkänna folkmordet på kristna i det Osmanska riket.

Ledande forskare inom historia och internationell rätt har kommit fram till
att övergreppen mot kristna minoriteter i det Osmanska riket utgör
folkmord enligt de kriterier som FN har ställt upp.
Sveriges Riksdag ska inte döma några skyldiga.
Sveriges Riksdag ska inte pröva detta juridiskt.
Nej, det ska vi inte. Och det är inte heller det vi talar om idag.
Vi talar om att erkänna att Folkmordet har ägt rum.
Jag förstår inte hennes resonemang, det verkat förvirrat.
Hon vill erkänna att ett folkmord ägt rum i Osmanska riket år 1915.
Hon vill även att den svenska riksdagen,
med henne, ska erkänna detta dåtida folkmord.

Det är inte ens teoretiskt möjligt att Sveriges riksdag skulle kunna erkänna att

en främmande nation begått folkmord.
Riksdagen kan på sin höjd anse, att det är mer eller mindre säkert att
den främmande nationen har begått folkmord.


Riksdagen har inte kompetens att ”döma” en främmande nation till att ha begått folkmord.
Detta har naturligtvis inte bekymrat den nuvarande oppositionen.
Agneta Berliners ställningstagande är en gåta…

Annelie Enochson, Kristdemokrat

clip_image004

A Enochson är medlem i baptist-kyrkan Tabernaklet.
”Upplever att vi är en väldigt ekumenisk familj och trivs i olika kyrkor där vi upplever att det finns en Gudsnärvaro.”
Så kan man naturligtvis skriva… Vilka är vi – den väldigt ekumeniska familjen? Rimligen Tabernaklet! Och detta samfund trivs i olika kyrkor – rimligen andra frikyrkor. Ty där upplever vi att det finns en ”Gudsnärvaro” Detta är det gamla vanliga från frikyrkor, heligare än ni. Jag kallar det dogmatism…

Tabernaklet
Smyrnakyrkan
Svenska Evangeliska Frikyrkan
Svenska Evangeliska Alliansen
ett bättre namn vore Evangelikala Alliansen

Jag är personligen mest böjd för att anse frikyrkomedlemmar som möjliga kristna, men de har alltid ett drag av
sekterism over sig. Många av dem är fundamentalister.
Att de skulle ha en kyrka ligger utanför min fattningsförmåga.

- Varför är det så viktigt för mig att få ett erkännande av detta folkmord i kammaren i dag? Först och främst för att det är ett folkmord. Antingen är det ett folkmord, eller så är det inte det – det finns inget mitt emellan. Mycket inom politiken kan vara antingen eller, men detta är helt klart ett folkmord och ska erkännas som ett sådant, om än det hände för 95 år sedan. Det är moraliskt rätt att erkänna folkmordet, och den lämpliga tidpunkten är nu eftersom folkmord aldrig kan preskriberas. (???)
Det är också viktigt för en försoningsprocess inom ett land att göra upp med sin historia. Att Turkiet också erkänner att det var ett folkmord och att man gör upp med denna sorgliga del av sin historia kommer att göra att landet försonas med sin minoritets- och ursprungsbefolkning.

Erkännandet av sanningen om folkmordet 1915 är inte enbart en viktig fråga för de berörda minoriteterna utan även ett rätt steg i demokratiarbetet i ett Turkiet som vill bli medlem i EU. Det är också viktigt att Sverige som ett internationellt ansett land i fråga om demokrati och kamp för mänskliga rättigheter ska värna om sanningen i stället för att förneka den.
Hennes skäl är moraliska, kanske fundamentalistiskt kristna. Hon värnar om Turkiet, hon värnar om dess minoritetsbefolkning, hon värnar om sanningen. Logik och kompetensfrågor bryr hon sig inte om.
Vem ska erkänna ett folkmord? Rimligen den som begått gärningen. Hur kan man ens tänka sig att Sverige erkänner detta folkmord – Det finns bara en som kan erkänna, och det är Turkiet.
Hennes argument är inte hållbara…

clip_image005

Göran Thingwall, politisk vilde, fd moderat

- Jag är lite galen och gör roliga saker, säger riksdagsledamoten och läkaren Göran Thingwall när Politikerbloggen träffar honom.

Han medger själv att han “flera gånger” fått tillsägelser av partiledningen.

Men även andra har rättat honom.

I samband med en riksdagsdebatt om yrkeshögskolan den 25 februari i år ursäktade sig Thingwall först med att han kanske lät lite konstig på rösten:
- Fru talman! Först bara en liten förklaring till att jag låter som jag gör. Jag är förkyld, och därför låter jag lite bedagad. Jag har inte varit ute och slarvat i går kväll eller något sånt där. Jag har varit hemma och sovit faktiskt.

- Men först vill jag ta tillfället i akt och gratta Victoria och Daniel till sin förlovning. Jag tycker det är jätteroligt med en positiv händelse i detta finanskrisens tidevarv. Ett litet tips bara till Victoria och Daniel. Välj inte den femte juni nästa år om ni vill ha glans och festivitas kring ert bröllop, och jag tror att ni vill ha det… För då tänker min dotter gifta sig, och konkurrera inte med henne.

Man kunde lika gärna ha valt in Lars Vilks…

Allt tyder på att det är ”udda” och obalanserade människor som hoppat över till den rödgröna sidan.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Allt tyder på att det är ”udda” och obalanserade människor som hoppat över till den rödgröna sidan


jaha så man är helt plötsligt en udda och obalanserad person för att man står upp för rättvisan och sanningen?. De udda och obalanserade bland oss, är de som vägrar stå upp för rättvisan och förnekar sanningen!

Anonym sa...

En Oxfordproffessor som skriver att det inte var folkmord.

(Ta bort " " före och efter webadressen)

"http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/columnists/guest_contributors/article7053138.ece"

Anonym sa...

"Turkiet fruktar både ekonomiska krav på kompensation och framtida territoriella krav från republiken Armenien som aldrig erkänt sin gräns med Turkiet."
Av Svante CORNELL
http://www.silkroadstudies.org/new/docs/publications/2007/0710UTRBL.htm

Anonym sa...

Så fort det är kritik mot islam så är (S) mycket rädda att förlora röster. Socialdemokraterna är det mest maktlystna partiet av alla. S är i dag det ledande nazist/antisemitiska/islamistpartiet i Sverige.
Se på Ilmar Reepalus agerande i Malmö som är helt förkastligt. Total röstmaximering. Vi går mot ett tredje världskrig. Återigen kommer nazisterna, denna gång klädda i ilamistiska, kläder att stå för judutrotningarna. Ett hot mot kunskapsamhället. Jossan

Lars Jönsson sa...

Jag ogillar i allra högsta grad att alla kommentarer är anonyma! Jag har en generös kommentarspolitik, men överväger nu att inte godkänna anonyma kommentarer efter årsskiftet 2010/2011. De som vill vara anonyma kan kanske hålla sig till tidningarnas kommentarer...

Anonym 1 Jag påstår att de fyra förräddarna är udda och obalanserade.
Den fd detta moderaten behöver vi inte diskutera. Den kristdemokratiska kvinnan ser det som angeläget att fullfölja en mission sen flera år, men hon betänker inte vanskligheten i ett ologiskt "erkännande" av ett folkmord. Den i "Kurdistan" födda kvinnan skulle aldrig släppts in i riksdagen, hon är en levande krutdurk. Kvinnan Berliner förstår jag inte.

Och är detta sanning och rättvisa?
Den svenska riksdagen ska inte votera om sanning - då sträcker den sig utanför sitt kompetensområde. Och den är inte heller en domstol...

Anonym 2 Jag har skumläst den artikel du refererar till. Det visar att sista ordet om folkmord ännu inte har sagts. Som läget är nu, lutar jag åt att det var en etnisk rensning eller något dylikt. Kanske folkmord. Jag har inte studerat ämnet.

Anonym 3 Din länk fungerar inte, även om jag tar bort tecknet ":" i slutet. www.silkroadstudies.org fungerar, men det finns för många artiklar där av Svante E Cornell. Du är välkommen tillbaka med en säkrare URL.

Anonym 4 Jag betvivlar inte att (S) skulle ha missat möjligheten att vinna röster genom invandringen. Vad (S) gjorde med ATP visar vad de är kapabla till.
Därför glädjer det mig att en turkisk (S)-förening beslutat utträda ur (S). Men att skylla (S)för att vara ett nazistiskt/antisemitiskt/islamistparti tycker jag är att gå alldeles för långt. Dessutom är det ganska barnsligt!
Det i mitt tycke farligaste partiet i Sverige är Miljöpartiet. De tycker inget. De värnar om miljön. Som gjort för förstagångsväljare!

Berra sa...

Oxfordprofessor? Wow! "Norman Stone is Professor Emeritus of Modern History at the University of Oxford and head of the Russian-Turkish Institute at Bilkent University, Ankara". Han befinner sig just nu i Turkiet, Ankara. Vilket sammanträffande! http://www.news.harvard.edu/gazette/2003/11.06/19-warcrimes.html Där har du professorer från Harvard och Princeton som inte håller med dig. De är dessutom inte anknutna till något armeniskt universitet eller institut, så någorlunda objektiva är de nog. Här är en annan Harvardprofessor som säger att det var ett folkmord: http://www.law.harvard.edu/news/2006/12/13_fried.php Vad vinner jag?

Lars Jönsson: Vad menas med att sista ordet inte har sagts? Det finns forskare som trots allt förnekar förintelsen, betyder det att förintelsen kanske inte var ett folkmord. "Anonym" har lyft fram en enskild forskare (som är affilierad med turkiska institut, om du följer länken - således inte helt objektiv). Det finns fler av honom. Det vettiga människor gör är att inte lyssna på en eller tio forskare. Det vettiga människor gör är att kolla på vad forskarsamfundet i stort säger. Vad är konsensus? Följande foruminlägg har en länksamling till vad olika folkmordsforskargrupper säger om armeniska folkmordet: http://forum.japantoday.com/viewtopic.php?p=1075245#p1075245

Lars Jönsson sa...

Berra: Mitt inlägg handlar inte om huruvida ett folkmord begåtts,det handlar om avhoppare från en politisk norm. Jag har inte studerat frågan om folkmord, så därför kan jag inte kommentera ditt inlägg.