söndag 21 mars 2010

Omelett - hur man kan laga den

Omelett har jag alltid älskat.

När jag var barn – i varje fall gick jag i skolan – åt jag ofta omelett.
Tyvärr lärde jag mig inte att laga omelett, och min hustru var lika okunnig.
Hon kunde laga ugnsomelett. Fast det är inte riktigt samma sak som vanlig omelett…
Innan jag pensionerades arbetade jag på kommunhuset i Bjuv,
och där åt vi på Smedjan i Billesholm.
Jag fann snabbt att de varje måndag hade omelett på menyn,
till samma pris som en vanlig dagens. Så varje måndag blev det omelett…

Nu har jag lärt mig laga omelett!
Man behöver ett omelettjärn och en gaffel eller liknande i plast(egentligen nylon) för att röra med.
Man kan även använda träredskap, men det förefaller ohygieniskt.

Det första jag lärde mig var hur ett omelettjärn såg ut:

clip_image001

Tyvärr är omelettjärn i metall mycket dyra. De kostar 700-1000 kr
Men det intressanta var, att denna utformning ar sidorna
uppenbarligen tillåter att man låter omeletten till hälften ”rinna” över kanten på järnet till tallriken och sedan med en knyck lägger resten av omeletten ( den som finns kvar i pannan) över på den på tallriken upprunna omelettdelen.
Rimligen var detta vad som avsågs med ”omelettjärn”, tyckte jag.

På ICA Maxi i Hyllinge fann jag av en ren händelse ett ”stekjärn” som skulle kunna fungera som omelettjärn.

Märke ”Euroshopper Frying pan 22 cm”
Köpställe: ICA Maxi Hyllinge 2010-03-10
Pris: 79:-
Jag köpte det omedelbart – att göra ett experiment för 79:-
- är mera tilltalande än att investera 1000:-

clip_image003

Det inköpta omelettjärnet ser ut så här, och har en planslipad botten på 16 cm diameter. Ovansidans diameter är 22 cm, höjden är 3,5 cm.

Bruksanvisningen föreskriver

  1. Värm aldrig pannan när den är tom!
  2. Handdiskas, ej maskindisk.
  3. Plast- eller träredskap!

Jag köpte även en sked – inte gaffel, för det fanns ingen gaffel på inköpsstället – för att röra om i äggsmeten.
OBS! Cigarettpaketet är bara för att ge skala – det är inte en ingrediens...

clip_image005

Omrörningssked, märke ”Gastromax”.

Inköpskälla: ICA Supermarket i Bjuv, ”Allivs”
http://www.gastromax.se/sortimentplast.php

Mina första omeletter såg ut så här

Omelett nr 5

clip_image007

Omelett nr 6

clip_image009

Lägg märke till hur pass väl jag lyckats stjälpa den andra omelettänden över den första…jag har inte missat med mer än en centimeter.

Tekniken i ”övervältringen” framgår av nedanstående video:

http://www.5min.com/Video/how-to-cook-an-omelette-3922
Videon är uppenbarligen amerikansk, och kocken är mycket skicklig – mycket skickligare än jag!

I mitten av videon slänger han upp omeletten i luften och fångar den i stekpannan!
Varför han gör det förstår jag inte - varför grädda en omelett på båda sidorna?

Hopvikning ger ju samma resultat!

Och jag tycker det verkar kladdigt! Han spiller, det syns tydligt!
Hur mycket måste man öva innan detta konststycke ”sitter” där?

När han stjälper över omeletten tar han en bred ”Spatula” (Stekspade) till hjälp.
Jag har inte behövt detta hjälpmedel.
Jag börjar tro – jag har nu sett säkert 50 amerikanska videos om omelettberedning -
att det finns en särskild ”American Cooking School”. Jag tror att man utgår ifrån ett antal
”naturliga teser” som vi finner obegripliga.
Därmed inte sagt att amerikansk kokkonst skulle vara sämre än europeisk – den är bara obegriplig!

1 Recept på omelett

1.1 Utensilier

Omelettjärn, se ovan

Omrörningssked, se ovan

Visp, typ spiralvisp

clip_image010

Fig. Spiralvisp

1.2 Ingredienser

Ingrediens, Mängd/Typ, Kommentar

Ägg

3 styck

Jag använder ägg av storleken 63-73 gram, dvs Large. Vill du använda storleken 53-63 gram, bör du nog ta 4 st. Ju större ägg, desto dyrare per kg. Det finns ingen skillnad i smak.

Kryddor

Salt och grovmalen peppar är standard. Sen förhöjer det smaken med lite örtkryddor: mejram, basilika, dragon, körvel. Mejram använder jag mest.

Vätska

Vatten

Jag kranar i en skvätt vatten, kanske 2-3 matskedar. Men riktigt hur mycket vet jag inte. Vatten ska göra omeletten ”fluffig”, enligt mångas åsikt. Mjölk eller grädde används i många recept – vad det ska vara bra för vet jag inte

Fyllning

Jag använder ost i tub, men även djupfrysta skalade räkor. Osten är viktigare än räkorna…
Många andra fyllningar, t. ex svamp är möjliga.
Men någon annan fyllning än ost i tub behövs inte.

Matfett

Bregott

Jag använder normalsaltat Bregott i 300 grams förpackning, eftersom det tål rumstemperatur i minst en vecka. Andra fasta matfetter utom kanske Flora är inte bredbara när de tas ut från kylskåpet. Bregott ger en tydlig signal på när omelettsmeten ska hällas i pannan – skumningen har upphört. Det är nog inte fel att experimentera med t.ex olivolja

1.3 Beredning

Nr, Åtgärd, Kommentar

1

Vrid på plattan till högsta värme(6)

De flesta spisar har en snabbplatta – vanligen ytterst och till höger. Min spis är lite egendomlig – det tar 11 minuter innan två ägg kokar upp. Kan inte vara standard!

2

Matfett

Klicka ner Bregott i omelettjärnet. Det behövs inte mycket…En klick från en smörkniv räcker.

3

Knäck ägg

Jag använder RubberMaids förvaringskärl 0,5 l att knäcka och vispa i. Naturligtvis kan vilken annan skål som helst användas.

4

Tillsätt kryddor i skålen

Peppat och salt är obligatoriska, och ofta använder jag bara mejram som tillsatt örtkrydda.

5

Vispa

Jag använder en spiralvisp i metall i RubberMaids förvaringskärl 0,5 l. Förvånansvärt nog tål kärlet denna intensiva behandling…

6

Omelettjärnet sätts på plattan

Mitt omelettjärn ska inte sätta ”tomt” på en varm platta, det föreskriver bruksanvisningen, och det verkar vara vettigt för ett stekjärn belagd med teflon eller dylikt.

7

Kontrollera matfettet

När skumningen upphört börjar matfettet brynas, och det är dags att hälla omelettsmeten i stekjärnet. Man har ca 20- 30 sekunder på sig, annars går bryningen för långt, och det ger en vidbränd smak. Kom ihåg att plattan fortfarande står på högsta!

8

Starta tiduret på 4 minuter och rör om

Under de två - tre första minuterna ”rör” jag om i omelettsmeten. Egentligen består omrörningen i att jag ”öppnar” omeletten för att den flytande smeten ska komma i kontakt med det heta järnet. Det är snarast ett slags punktvis uppskärning av omeletten. Omrörningsskeden är mycket lämpad för detta

9

När en minut återstår – tillsätt fyllning

Min fyllning består av ost i tub, men tinade räkor kan tillsättas i detta läge. Vill du tillsätta tinade räkor lägger du in upptiningen vid punkt 1. Och naturligtvis gäller detta även annan fyllning…
Hitintills har jag bara ”fyllt” den ena sidan av omeletten.

10

Stjälp över omeletten på en tallrik

Detta var för mig det spännande momentet!

Hade jag gissat rätt? Gick det att vika omeletten i detta moment?
Ja, det fungerade alldeles utmärkt! Barnsligt enkelt!

Du ser tekniken i slutet av denna videolänk på ca tre minuter:
http://www.5min.com/Video/how-to-cook-an-omelette-3922

Inga kommentarer: