lördag 20 mars 2010

Unga brottslingar - smålänningar?

http://sydsvenskan.se/malmo/article639851/Tre-ranade-kiosk-med-kniv.html

Tre unga män satte en kniv mot halsen på kioskbiträdet och tvingade till sig kassan.

Halv fem på lördagseftermiddagen rånades en kiosk på Rådmansgatan. Det var tre unga män i mörka kläder som med kniv hotade det ensamma kioskbiträdet. Rånarna lyckades få med sig dagskassan.

Rånarna flydde springande från platsen, mot Möllan. Ingen har ännu gripits för rånet.

Tekniker är på plats och polisen har förhört kioskpersonalen, som chockades men i övrigt klarade sig oskadd.

Tidpunkt: 2010-03-20 kl 16:30
Plats: Kiosk, Rådmansgatan, Malmö – inte Rådmansgatan i Stockholm..
Gärningsbeskrivning: En, två eller tre av gärningsmännen satte en kniv mot halsen på ett ensamt kioskbiträde.
Och tillskansade sig dagskassan. Polisen har förhört kioskpersonalen – kan det varit många som blev ”knivrånade”?
Gärningsmän: Tre män. Får man förmoda att ”män” betyder ”äldre än 18 år”?
Ålder: Unga. Får man förmoda att uppgiften är svävande?
Klädsel: Mörka kläder. Kan det ha varit badkläder? Fritidskläder? Eller eventuellt ytterplagg?
Etnicitet: Icke ett ord. Ändå avslöjar ansikte och språk omedelbart gärningsmännens ursprung.
Jag bryr mig inte om det är smålänningar eller andra illgärningsmän som varit framme – alla som läst ”Röde Orm” förstår vad jag menar.

Men jag vill veta vem man ska hålla utkik efter!

Journalisterna sviker oss på det grövsta när de fördöljer den enda intressanta nyheten.

Tillsvidare får vi med Frans G Bengtsson tro att alla gärningsmän är smålänningar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Klockrent!

Lars Jönsson sa...

Anonym
Tack för din kommentar. Ja, jag tycker inte om att tidningarna mörkar det uppenbara.
Du skulle kunna hjälpa till om du inte uppträdde anomymt

Anonym sa...

Du, Lars, vi vet hur stor/liten sannolikheten är för att det skulle vara en äktsmålänning eller äktskåning som begått detta brott, eller hur?

Vi som är upplysta och inte stoppar huvudet under något gammalt vet utan att någon tidning behöver upplysa oss om fakta, eller hur?

Vi som bor i Malmö vet hur förövare ser ut - om vi inte bor på en gräddhylla i stan, med skygglappar och öronproppar, vill säga.

Vi som dagligen håller oss ájour genom att läsa Politiskt Inkorrekt och Fria Nyheter på nätet får oftast tillräcklig info.

Och inte faen är de där brottslingarna några smålänningar - själva anser de sig vara det nya herrefolket i Sverige. Den som lever om 20 år får själv se ...

Maja Dacke

Lars Jönsson sa...

Anonym 2-Maja Dacke
Någonstans i Röde Orm skriver Frans G Bengtsson någonting i stil med "Skäller du mig för smålänning och illgärningsman"? Naturligtvis hittar jag inte stället nu...Därför min rubrik, som är avsedd att dra uppmärksamheten till sig.
Men det är skillnad mellan att tro och veta!
Jag har naturligtvis stött på Fria nyheter och Politiskt inkorrekt, men jag läser dem inte, såvida jag inte snubblar över dem.
Nog kan du väl hålla med om att det är tidningarnas sak att hålla oss informerade? Så vi inte ska behöva tro att det i själva verket var smålänningar?