lördag 27 mars 2010

Bjästa - sanningen

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjastaborna-kraver-upprattelse-1.1068835

En mycket olustig historia, detta med det sexuella övergreppet på ”Linnea”.

Våldtäkt? Lagstiftaren har skärpt sin uppfattning genom åren, och åtminstone jag vill inte instämma. Det är illa nog som det är.
Missförstå mig rätt! ”Linnea” har utsatts för ett sexuellt övergrepp – om det är våldtäkt är ointressant. Hon har uppenbart flörtat med killen – det ursäktar inte övergreppet!
Hon har inte skrikit, vilket en kvinna i detta läge kanske borde göra. Men hon har sagt nej flera gånger, och därmed är det ett övergrepp. Så tolkar jag rättsläget.
Hon är 14 år, och därmed inte ett ”barn”. Men Lagstiftaren har i sin vishet förordnat, att man är ”barn” till 18 års ålder, sen blir man vuxen. En fullständigt horribel doktrin!

Vad har vi här?
En tjej, 14 år utsätts för ”våldtäkt”. Hon vänder sig till sina kompisar – vilket inte var vettigt, men förståeligt. Killen nekar men erkänner till slut.
Killens moder och broder sätter igång en förtalskampanj/försvarskampanj.
Skolan ”flummar till det” och pratar om neutralitet. De har inte möjlighet att kolla upp ryktesspridningen på bl a Facebook, tycker dom.
Prästen som har hand om skolavslutningen inbjuder/tillåter killen att närvara. Killen möts av applåder från främst de deltagande flickorna.
”Linnea” reser bort från sin norrlandskommun
”Uppdrag Granskning” gör en utredning
Helvetet bryter ut.

Innan allt primärmaterial raderats från nätet, kan du se en del genom nedanstående länkar och bilda dig en egen uppfattning innan media tar över helt.

FB ”Fria Dennis”

http://www.facebook.com/group.php?v=wall&ref=search&gid=250561127029

En annan ”blogg”
http://74.125.77.132/search?q=cache:http://friadennis.se/

Mer

http://varjager.wordpress.com/2010/03/25/valdtaktsman-hyllad-i-kyrkan/

Förundersökningsprotokollen

https://www.flashback.org/showpost.php?p=21029383&postcount=14

Förundersökningsprotokoll 1

http://data.fuskbugg.se/skalman01/fup_1.pdf

6 kommentarer:

Elisabet sa...

Jag kan inte annat än reagera negativt på det du skriver om definition av våldtäkt och sexuellt övergrepp, och nämligen därför att du tycker det är viktigt att definiera styrkegraden i våldet. Varför det? Du verkar förutse protester och ber därför att man ska missförstå dig rätt. Och du har helt rätt i detta: det är viktigt att inte med flit missförstå, utan istället visa en vilja att förstå hur det kan komma sig att en annan människa har en uppriktig uppfattning långt ifrån sin egen.

Jag söker förklaringen i de två skilda beskrivningar av verkligheten, i detta specifika fall, sexualiteten, som flickor och pojkar växer upp i. Vi vet att rent biologiskt reagerar inte kvinnor på synintryck som män gör. Flickor pratar och ritar symboler, bearbetar och djuplodar i sina känslor. Män vill se och därför producerars bilder och filmer för och av män för att stimulera seendet. Och här finns det en viktig illusion att ta död på - på tal om de värdegrunder som skolorna behöver undervisa i.

Nämligen att dessa filmer funkar bara för män, heterosexuella som homosexuella. De funkar inte för kvinnor. Nu menar jag inte erotiska filmer, eller en stripteasedansare, som även kan uppfattas som positivt erotiskt laddad för en kvinna. Nej, jag pratar om porrfilmer, som lätt kann definieras och skiljas från andra genrer genom att det finns inslag av våld mot kvinnan i dessa filmer. Du menar kanske att det finns porrfilmer utan våldinslag mot kvinnan? Nej det finns det definitivt inte! Det kan vara att mannen trycker sitt ollon in i hennes mun, samtidigt som han trycker mot hennes bakhuvud, det kann vara att han drar henne i håret, eller daskar på skinkan, välter omkull henne lite ovarsamt, vilket får henne att stöna högre. Men av vad? Av smärta eller njutning? Och spelar det någon roll?! Varför är ett inslag av hennes smärta nödvändigt? Kan någon försöka ge ett ärligt svar på det?


Min fråga ut i etern är om ni män mer eller mindre medvetet tror på att en kvinna njuter av att suga av en kuk medan hon rycks i håret, njuter av att svälja satsen, njuter av att sprutas full med sperma i ansiktet, njuter av att få smällar? Det är nämligen en bild som säljs så regelbundet och repetitivt så det skulle inte vara konstigt att män i kollektiv anda trodde på det. Vi är alla en produkt av det samhälle vi växt upp i, av de bilder och föreställningar som regelbundet upprepas tills det bara "måste vara sant". En bra exempel är det vanliga argumentet att Gud "måste" finnas fär annars skulle väl inte så många människor i hela världen vara troende.

Efter samma logik resonerar prästen i Bjästa när han menar att så många skulle väl inte ha stött "Oskar" om han varit skyldig, och därför fick det gälla som bevis för att han var oskyldig.

Och igen efter samma logik undrar jag om inte “Oskar“ egentligen trodde att så många bilder av kvinnor som stönar av njutning när de får en sats i ansiktet kan väl inte finnas om det inte verkligen vore sant - och bara i efterhand kände han själv i magen att det var helt fel. – Katastrofen är att han tydligen inte bekräftades i denna känsla av den omgivande vuxenvärlden!

Varför kvinnokollektivet inte ger en motbild, och en sannare egen bild av sin sexualitet är ett problem. Kanske tror vi på det manliga porrfilmsidealet själva, dvs „även om jag personligen aldrig skulle svälja sperma så är det väl bara för att jag är långtråkig och alla andra kvinnor verkar ju gärna göra det“. Vi måste alla hjälpas åt att slå hål på dessa myter, till gagn för alla. Något annat vore verkligen ett svek mot nästa generation.

Anonym sa...

gränsen för när sexuellt tvång kallas våldtäkt går vid 15 år, inte 18. är offret under 15 kallas det våldtäkt. men jag ¨tror nog det skulle blivit våldtäkt även om hon varit över 15 år, det hör man ju när förövaren beskriver hur han satt på hennes armar och tvingade upp hennes mun. om inte det är våldtäkt undrar jag var gränsen går.

Anonym sa...

Hon är i laga mening vid 14 års ålder ett barn, sex med minderårig är med ny lagstiftning per definition våldtäkt. Om de har sex med medgivande från båda parter och den ena är 15 och den andra 14 är dock praxis att inte döma för våldtäkt eftersom de är nära i åldrarna. I det här fallet är det en synnerligen solklar våldtäkt då hon sagt nej och blev nertryckt för att han skulle få njutning - med stora blåmärken som följd.

din syn på vad våldtäkt är och vad en kvinna ska göra och hur de ska agera verkar synnerligen... gammal...

//Tinky

Lars Jönsson sa...

Elisabet, tack för din kommentar!
Du följer två linjer, tycker jag. Den första är att kritisera min uppfattning om grad av övergrepp. Naturligtvis får du kritisera mig, det är bara nyttigt för alla.
Din andra linje är att diskutera porrfilmer. Mitt inlägg handlar inte om porrfilmer, så din uppfattning om porrfilmer vill jag inte diskutera.

Lars Jönsson sa...

Anonym 1, tack för din kommentar! Jag diskuterar inte "byxmyndihetsålder"(15 år), utan det i mitt tycke horribla i att man är barn till 18 års ålder. I övrigt anser jag att begreppet "våldtäkt" utsatts för inflation

Lars Jönsson sa...

Anonym 2, tack för din kommentar!
Förvisso är gärningen enligt gällande rätt våldtäkt. Men jag säger klart att i mitt tycke har Lagstiftaren gått för långt! Allt är inte våldtäkt, vissa gärningar är sexuellt utnyttjande men inte våldtäkt.
Det finns gradskillnader i olika former av sexuella övergrepp, i varje fall tycker jag det.
Du tycker att min syn på våldtäkt och vad en kvinna ska göra är "gammal". Det har du rätt i. Men så är jag ju också fruktansvärt gammal, född 1942.