söndag 11 april 2010

SDS - åtgärder mot mobbing

http://sydsvenskan.se/opinion/pertohlssonkronika/article648378/Natets-marodorer.html

Publicerad 2010-04-11

Per T Ohlsson(politisk krönikör och utrikeskorrespondent vid Sydsvenska Dagbladet) skriver, starkt sammandraget:

Två förfärande episoder i Sverige har de senaste veckorna satt det så kallade näthatet i blixtbelysning:

- Bjästa och Landskrona.

Att stoppa nätmobben är omöjligt, men det finns metoder som åtminstone skulle kunna dämpa en del excesser, till exempel att seriösa hemsidor och [dito seriösa?] bloggar kraftigt begränsar sina kommentarfunktioner.

De har blivit tummelplatser för hatiska och anonyma tyckare som skriver och tänker så illa att ingen ansvarskännande publicist ens hade övervägt att sätta deras svammel på pränt.


Att de tänker illa – vad nu det ska betyda – kan vara sin sak. Att de[ofta]skriver illa är ett faktum. Men här har vi ett problem: Skall den illitterate utestängas från kommentarer på Internet?
Mitt svar är ett absolut nej!  Många kommentarer är skrivna på dålig svenska –ibland verkligt dålig svenska. Detsamma gäller några bloggar av politisk karaktär. Personligen vill jag inte utesluta de som skriver illa.


http://joenssontycker.blogspot.com/2010/03/lagstiftning-bloggen-politiskt.html

Publicerad 2010-03-29

Jag är lika upprörd som Per T Ohlsson av de anonyma kommentarerna, men jag reagerade nästan två veckor före honom. Vad nu det kan vara värt - det visar i alla fall att bloggare kan reagera på missbruk av anonymitet. Och jag är förvisso inte den ende...

Min lösning är lagstiftning, Per T Ohlsson:s lösning en frivillig begränsning av kommentarer.

När jag såg de publicerade uppgifterna om gärningsmannen i Bjästa – som ska ha funnits på FaceBook - hittade jag bloggen "Politiskt Inkorrekt". En kommentar där hänvisade mig till ”Flashback” som källa. Jag fann källan, men kunde inte komma vidare.
Naturligtvis skrev jag omedelbart ett inlägg, där jag klandrade
Politiskt Inkorrekt. Något svar från "Politiskt Inkorrekt" har jag inte fått.


Det är troligt att uppgifterna har gått från ”Flashback” till ”Politiskt inkorrekt” och sedan till Facebook.
I
Bloggen ”Politiskt Inkorrekt” är den dömde ”uthängd” med namn, födelsedata och målsnummer i Skaraborgs Tingsrätt. 
Politiskt Inkorrekt har tagit in åttiofem (85) kommentarer. 

Jag fann att de flesta av kommentarerna var”mobbing”. dvs förtal och ärekränkning – glöm inte att den dömde är publicerad på Internet av samma blogg! 
Detta är mobbing. Det är visserligen mobbing av en redan dömd person. 
Men det är mobbing!

Och hur stoppar vi just denna form av mobbing? 
Genom att omöjliggöra, eller i varje fall försvåra anonyma kommentarer… 
Så, mot bakgrund av ”Linnea” fallet i Bjästa, där man diskuterat hur mobbing ska stävjas, så finner jag bara en handlingsväg:

Lagstiftning!


Hur denna lagstiftning ska se ut vet jag inte.

Ett problem är att att ”servrarna”, som bloggarna/webbplatserna ligger på ofta befinner sig i utlandet.

Så är t.ex fallet med Facebook, som finns i Kalifornien.
Vi har därmed ett problem med olika jurisdiktioner.

Kalifornisk lag – ja, kalifornisk lag – inte amerikansk lag.

USA tillåter sina delstater att ha olika lagar.
Detta är inte ett oöverstigligt problem.
Det behövs bara ett beslut i den amerikanska kongressen,
för att likrikta delstatslagarna avseende Internet.

Nästa amerikanska lag som krävs är att material, som riktar sig mot ett visst land, skall lagföras i detta land.
Detta kräver i sin tur en internationell konvention om Internet i stil med Internationella Teleunionen.

Inga av dessa lagstiftningsåtgärder är omöjliga, men de kommer att ta tid.

Att man skulle kunna tvinga fram att ”anonyma” inlägg alltid publiceras med en IP-adress anser jag vara både enkelt och följdriktligt, alternativt att utgivaren sparar dessa uppgifter, som på begäran av polisen ska lämnas ut.

Det ska då inte vara tal om brottslighet över en viss nivå, som t ex ½ års fängelse.
Det mest väsentliga är att de
som avger anonyma kommentarer aldrig har ett anonymitetsskydd!

Inga kommentarer: