måndag 12 april 2010

Rondellkonst - Saudiarabien leder!

http://hd.se/helsingborg/2010/04/12/helsingborgs-rondeller-ar-trista/

Det kom ett brev till Helsingborgs Dagblads redaktion.
Efter att ha tillbringat nästan två år i femmiljonersstaden Jedda i Saudiarabien
med sina fantasifullt utsmyckade rotationsplatser har
Marlene Granlund i Helsingborg börjat fundera på
varför de svenska ser ut som de gör.
Visserligen är rondeller mest till för att skapa ordning i trafiken
men måste de tvunget vara så fula?

— I alla rondeller, stora som små, har man i Jedda uppfört konstverk,
som exempelvis en rondell med en jättestor cykel i
och en annan med en stor upplyst jordglob.
Varför kan man inte tänka likadant här?
Våra rondeller här hemma är ovanligt trista.

Två av bilderna på rondellkonstverken väckte min nyfikenhet.
Jag började googla. Ja, mycket riktigt, dessa två bör nog heta ”Solen, månen och Jorden” samt ”Geometri”.
Jag avslöjar inte vilka namn de fått i HD.
Det är ju i alla fall föga intressant om namnen inte är helt korrekta?

Men vad jag inte visste, var att rondellkonsten i Jedda är världsberömd.
Inte heller hade jag en aning om att så mycket skaparkraft lagts ner på dessa rondellkonstverk.
Jag trodde att konstverk i det konservativa
Saudiarabien skulle vara islamitiska.
Mycket nyttig information – ibland får man sig en tankeställare!

Inga kommentarer: