tisdag 27 april 2010

Webbplats SDS -andra uppdateringen

http://www.sydsvenskan.se/digitalt-och-teknik/article644926/Sydsvenskanse-byter-skepnad.html

Mitt första intryck av den nya designen på er webbsida www.sydsvenskan.se

var inte positivt.

Så här ser det ut, nästan kemiskt fritt från bilder. Detta kommer inte att överleva, tror jag.
clip_image002

Min omedelbara reaktion var: Var finns bilderna?

Jag lade inte ens märke till att utrikesnyheter saknades.

Men jag gratulerade er vid förra ändringen,
och jag gratulerar är ännu en gång för att ni vågar experimentera!

Det är inte givet hur en dagstidnings kompletterande webbplats ska se ut.
En annan sak jag lade märke till är

clip_image004
Detta är snarast infantilt.
Den första frågan om en artikel är om den är informativ, om den bidrager till ett ökat vetande.
Det finns en skala inbyggd i ovanstående kategorier, där glad och arg är motpoler.
Sen blandar man in en ny dimension: nyfikenhet – likgiltighet.
Detta kommer inte att överleva, tror jag

Men jag väntar med mitt omdöme ett tag!

Uppdatering 2 2010-04-27
Jag är nu klar med mitt omdöme.
Jag drar mig för att starta upp SDS, för jag får ingen översikt.
Jag är tvungen att hoppa mellan första sidan och världen.

Problemet är inte avsaknad av bilder – Washington Post har samma upplägg. men jag hade uppskattat bilder…

Det är lätt att rulla en sida – tycker jag. Och här vill jag ha åtminstone trettio nyheter.

Men att kommendera fram olika avdelningar bryter flödet, om jag tillåts uttrycka mig så.

Kommentatorsfunktionen, dvs Disqus, fungerar inte – eller så är jag för dum för att begripa den! Ärligt talat tror jag inte att jag är så dum... Men Disqus är artfrämmande, och det är svårt att
förstå deras anvisningar.

Jag uppmanades förnya denna möjlighet, men gav upp efter en timme

Uppdatering 1

1.1 Hur du kan se SDS nyheter från hela världen

clip_image006

Om du klickar på Allt innehåll, rött ovan, ser du bl annat Världen

clip_image008

Många av de övriga kategorierna hör knappast hemma här.
Mitt omdöme är att det inte är genomtänkt.

Har ni testat en övre kategorirad,
som genom ”hovring” ger olika nya underkategorirader?
Denna lösning ser man ofta.

1.2 Kommentarsfunktionen

Jag tyckte omedelbart om att se mitt namn, mailadress och bloggadress.
Att kommentera som gäst tilltalar mig inte – tar för lång tid.

Det radikala är att registrera sig på Disqus. Men det var jobbigt. Jag provade säkert tio gånger innan jag lyckades.
Det är bland annat å, ä. ö som spökar. Det är inte säkert att Disqus erkänner dessa som alfanumeriska tecken – det är ju en amerikansk webbtjänst.
Jag blev vilseledd av kravet på att lösenordet – password – skulle avslutas med en alfabetisk karaktär. Det har jag aldrig sett tidigare.
Så det vore på sin plats att göra registreringsfunktionen mera lättbegriplig –översätta till europeiska förhållanden.
Tyvärr kan jag inte hjälpa er, jag är nöjd med att ha lyckats registrera mig.
Jag kan inte återge exakt hur jag gjorde

Inga kommentarer: