tisdag 20 april 2010

Vulkanflyg - riskfritt?

http://www.sydsvenskan.se/varlden/vulkan/article749585/Normal-flygtrafik-fran-torsdag.html


1 Sammanfattning

Att detta är en kris kan alla vara överens om.
Då tänker jag inte på man inte hunnit till statsmöten, inte ens på att många blivit strandsatta.
Jag tänker på fraktflyget. Naturligtvis är det en bagatell att omdirigera detta till landtransporter – men det kommer att kosta pengar.

Krisinformationen - vi har en statlig sådan i Sverige - är inte bättre än före Tsunamin.
Alla myndigheter vill vara med. Vettig information kräver en vettig avsändare, inte en
oöverskådlig radda av myndigheter.

En person borde ha informationsansvaret, tycker jag.
Som det nu är, ser det ut som en myndigheternas insändarsida.
Tidningarna hänvisar inte till Krisinformationen – vilket otroligt nederlag för den offentliga Krisinformationen!

2 Flygtrafik inställd – ingen vet hur länge

Hur länge är nog den intressanta frågan!

2.1 Har vulkanutbrott tidigare lett till inställd flygtrafik?

Detta har jag ingen aning om – medge att det är intressant!
Jag har studerat detta, och kan hänvisa till ett förhör inför amerikanska senaten.

http://www.cusvo.org/docs/volcanichazards031606.pdf

Den slutsats jag drar av denna rapport är att under åren 1991 -2006 inträffade 80 incidenter,
varav sju allvarliga, innebärande förlust av motor. Inga olyckor. Inga rapporter om inställda flyg.

2.2 Är det något särskilt med detta isländska vulkanutbrott?

Det kan det vara – det kan vara så att eld och is ger upphov till
”elaka” askmoln, som förhindrar flygplan från att passera utan skador.
Sannolikt kan även vulkaner som har ett kraftigt utbrott – dock utan inblandning av vatten -
slunga upp ”elaka” partiklar till 10 000 meter eller högre.
Detta kan förklara en incident i Indonesien.
Jag skriver avsiktligt ”elaka” partiklar eller ”elaka” askmoln,
för jag är övertygad om att det varken är aska eller moln.
Det är små partiklar – närmast glasliknande -
som vid lågenergiutbrott transporteras av vattenmoln till höga höjder.
Vad som händer vid kraftigare utbrott vet jag inte

2.3 Under hur lång tid kommer flygtrafiken att vara begränsad?

Jag fäster mig vid att alla – alla utan undantag – koncentrerar sig på de närmaste dagarna.
Men det kan bli mer långvarigt än så för det nordeuropeiska luftrummet.

Detta är inte en seriös behandling av risker.
Kommer detta att pågå i ännu en vecka, en månad eller ett år?
Mitt tips är en månad…

2.4 Är prognoserna underbyggda?
Det verkar inte vara så.
Å ena siden har vi det finländska experimentet – där alla stridsplanen skadades!
Å andra sidan har vi flera testflygningar utan skador.
Det har påståtts, att prognoserna enbart bygger på datorsimulering av luftrörelser,
men detta tror jag inte på.
Man använder sig av sattelitobservationer.
Hur prognoserna framskrivs via datainsamling och prognostisering vet jag inte.

3 Hur hanteras detta i media?

Jag frapperas av att varken SvD eller DN länkar till Krisinformationen.
De kanske tycker att de själva kan hantera krisen bättre?
Eller tycker de – som jag – att krisinformationens information är usel?
Vad ska man säga om pressens egen behandling?
Jag skulle inte skriva denna inlaga om jag var nöjd med pressens behandling.

4 Hur hanteras detta i Krisinformationen?


Krisinformationen finner du under denna länk:
http://www.krisinformation.se/web/StartPage____34783.aspx
Fredagen den 16 april 2010 träffades återigen berörda myndigheter för att samordna sina åtgärder. Regeringskansliet följer läget och står i ständig kontakt med ansvariga myndigheter.
Din kommun och länsstyrelse kan svara på frågor om läget där du bor.

Krisberedskap
http://www2.bjuv.se/Raddning--Sakerhet/Krisberedskap/
Publicerad/ändrad: 2008-01-23
Ingenting, absolut ingenting… Bjuvs kommun berörs inte…

http://www.lansstyrelsen.se/skane
Enligt uppgift från SMHI kommer Västeuropa att fortsättningsvis påverkas av askmolnet under helgen och möjligtvis även under inledningen av nästa vecka.
Detta förutsatt att inga meterologiska faktorer eller mängden aska förändras.
Luftfartsverket meddelade att viss trafik i norra Norrland nu tillåts,
men att flygplatserna i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att hållas stängda åtminstone tills imorgon. Luftfartsverket gör en ny bedömning av läget var sjätte timme tillsammans med den europeiska luftfartsmyndigheten Eurocontrol.
http://www.eurocontrol.int/corporate/public/subsite_homepage/index.html

16 Apr 2010

clip_image002

clip_image002[1]

EUROCONTROL expects around between 10,000 and 11,000 flights to take place today in European airspace. On a normal day, we would expect 28,000. Yesterday, 15 April, there were 20,334 flights.

clip_image002[2]

clip_image002[3]

clip_image002[4]

Airspace is currently not available for operation of civilian aircraft in the following countries/areas: most part of the UK (excluding Scotland), Belgium, the Netherlands, Denmark, southern parts of Sweden and Norway, Finland, Estonia, the north of France including all Paris airports, most parts of Germany, parts of Poland including Warsaw airport and the Czech Republic. Geneva and Vienna will also be closing later on today.
Approximately 600 trans-Atlantic flights take place each day, 300 in each direction. Of the 300 flights that would usually arrive in Europe, today between 100 and 120 arrived in Europe.
Forecasts suggest that the cloud of volcanic ash is continuing to move east and south-east and that the impact will continue for at least the next 24 hours (view map).
Map:

http://www.eurocontrol.int/corporate/gallery/content/public/news/meteo-map-100416-1812.pdf
clip_image004
Om jag inte tagit helt fel, så indikerar de röda och de gröna, streckade begränsningslinjerna utbredningen för olika höjder.
Röd ring avser: Marken upp till ca 6000 m höjd Grön ring: ca 6000 – 11000 m höjd Prognoserna uppdateras var 6:e timma. Dessa kartor visar att det under fredagen främst är södra Skandinavien, England, Finland samt norra delen av kontinenten och nordvästligaste delen av Ryssland som berörs av askmolnet.
Vi ser att hela Nordeuropa berörs.
En annan sak: 17/0600Z betyder 17:e april, kl 06:00 UTC. UTC är det som tidigare kallades GMT.


5 Vilka risker diskuteras mest?

Det som ligger människor närmast, dvs om det finns en fara i att andas in luften från
ett askmoln. Detta är en aning primitivt.

Nog måste väl information gått ut om att askmolnen (i varje fall i Sverige) ligger på hög höjd?
Sedan diskuteras det hur man ska komma hem från utlandet.
Taxi är det man mest diskuterar.
Det stora problemet – hur länge skall detta vara? Och om det kommer att upprepas – diskuteras inte alls.

Inga kommentarer: