onsdag 15 april 2009

IPRED-lagen - vad den egentligen heter

Artikel: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2739749.svd

Jag har flyttat, och det har blivit ett uppehåll i bloggandet. Men, som det heter "Wenn jemand eine Reise tut, so kann er was verzählen"  Matthias Claudius, 1740-1815. Och jag återkommer med en reseberättelse, om Telia, om förberedelser, om mina misstag. Verzählen är inte ett misstag, det verkar heta så på äldre tyska. I dag heter det erzählen.

 

Stora saker har hänt. President Obama har skaffat sig en hund, en portugisisk vattenhund. En intressant hundras!

IPRED-lagen har beslutats i Riksdagen och offentliggjorts.
IPRED-lagen? Nä, så heter den inte, utom i lättviktsmedia. Jag hoppas att du ser hur jag fnyser åt sådan nyhetsförmedling...
Går du in under
http://62.95.69.3/SFSdoc/09/090109.PDF, så ser du vad den heter. SFS 2009:109 var namnet!
Vill du läsa lagrådsremissen, se
http://www.regeringen.se/sb/d/10024/a/113181

Själv har jag inte följt debatten mer än ytligt, ej heller gjort några inlägg. Vänsterpartiet och Miljöpartiet versus Alliansen med visst stöd från Socialdemokraterna. Jag blir inte klok på argumentationen: vill man verkligen ägna sig åt stöld?
Jag tycker det är samma sak som att tränga sig in på en biograf, men vägra betala biljett...
Det finns ett inslag av integritetsdebatt, som påminner om 1970-talet. Varken då eller nu förstår jag argumentationen. Men jag begriper att påföljderna måste vara anpassade till brottet, och jag begriper även att företag inte ska ha polisiära bemyndiganden. Om nu detta skulle bli en följd av SFS 2009:109!

Inga kommentarer: