söndag 19 april 2009

Använda Twingly i Blogger

Detta är ett gammalt inlägg från min blogg Jönsson experimenterar. Men den har fortfarande relevans

 


Bredvid ser du en artikel i Dagens Nyheter 2008-10-13.
Det är denna artikel vi vill "pinga" med Twingly. Vi har först övertygat oss om att artiklen har en Twingly-ikon, annars kan vi inte pinga den med Twingly. Allra överst ser du artiklens webbadress, markerad med gul färg. Det kan verka inkonsekvent att använda gul färg när jag använder röd färg för att markera ett begrepp. Men detta är ju bara mitt första försök att förklara hur du med Twingly kan "pinga" en artikel, så att ditt inlägg blir tillgängligt. Jag kommer kanske  att rätta till det senare.


Här har du ditt inlägg. Inläggets webbadress är gulmarkerat.
Nu har vi de två grundläggande begreppen avklarade. De är artiklens webbadress, och inläggets webbadress.





Först går du till artiklen. Där kopierar du 
artiklens webbadress. Sen går du tillbaka till ditt inlägg,
markerar t ex
artikel i Dagens Nyheter(Det har du skrivit tidigare)
och klickar på ikonen, som du ser ovan, och som vi lämpligen bör kalla länkikonen
En ruta öppnas, och där klistrar du in artiklens webbadress.
Du avslutar detta steg med att klicka på Publicera inlägg.

I ett andra steg ska du nu gå till artiklen och Twingly-pinga ditt inlägg.
Men först går du till ditt inlägg, klickar på dess rubrik och ser då överst inläggets webbadress.
Kopiera den, och gå till artiklen. Klicka på Twingly-ikonen:
Du kommer till Twinglys sida.
Här väljer du alternativet Ping your blog.
En ruta dyker upp:
Här klistrar du in inläggets webbadress.
Klicka sen på knappen ping.

Klart! Fast det kan ta en fem minuter innan ditt inlägg
finns på plats.



2 kommentarer:

Martin Källström sa...

Hej, bra inlägg!

// Martin, Twingly

Lars Jönsson sa...

Tack för din vänliga kommentar.

Själv tycker jag inte att mitt inlägg är bra.

Jag började blogga på hösten 2008, och hade naturligtvis svårigheter. Jag var tvungen att göra experiment, för att kolla hur bloggning med blogspot(Blogger, dvs Googles Blogger) fungerade. Detta gjorde att jag lade upp ännu en blogg "Jönsson experimenterar", men den fick aldrig någon framgång, och i dag underhåller jag den inte.

Jag tycker fortfarande att det behövs en manual för hur man bloggar - och "Jönsson experimenterar" var tänkt att bli en manual.