fredag 13 mars 2009

Skitjobb - källsortering

HD Artikel

Information om källsortering - hur får man det?

Det enkla svaret är att du går in på Google och letar efter "källsortering". Resultat: 573 eller 522 svar från kommuner, aktörer, säljare, bostadsrättsföreningar och jag vet inte vad.
Ansvaret för källsortering har överlåtits på kommunerna!
Detta är förödande. Det saknas samordning, och framförallt saknas en vettig guide för hur man källsorterar.

För att i dag få information om källsortering ska du vända dig till din kommun.

Jag besparar er alla de mödor det innebär att navigera till rätt plats hos den aktuella kommunen. För det är jobbigt! Nedan finner ni anvisningar för Bjuv samt Helsingborg:

Bjuv: http://www.nsr.se/Default.aspx?ID=178
Gå sen in under Källsorterarens A-Ö

Helsingborg: http://www.helsingborg.se/templates/StandardPage.aspx?id=38508&epslanguage=SV

Om du går in på Helsingborgslänken, ser du ingenting om böcker. Går du in på Bjuvslänken, ser du däremot vad som gäller för böcker.
Detta visar hur förödande det är att överlämna ett ansvar till kommunerna. Varje kommun tolkar anvisningarna på sitt sätt!
Bjuvs kommuns anvisningar är skapade av NSR, och deras anvisningar är de bästa jag sett.

Se gärna min mitt tidigare inlägg om källsortering under min rubrik Avfallshantering

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lars!

Jag har inte din mejladress, så jag försöker nå dig på detta sätt istället.
Jag hann inte säga adjö till dig innan du flyttade. Trodde du var kvar i huset på söndagen, men då var du redan borta.
Hur gick det med flyttningen och var finns du nu?

Hälsningar
Göte
(gote@rehn.eu)

Lars Jönsson sa...

Hej Göte! Det var vänligt av dig att försöka få tag på mig... Det är lite ovanligt att ta kontakt på det här viset,via min bloggsida, men varför inte? Mig gör det inget!
Jag flyttade ut från Aspgatan lördagen den 28 februari och flyttade då in på Höganäs Vandrarhem.
Köpebrevet för Aspgatan undertecknades den 2 mars, och den 3 mars överlämnade jag alla nycklarna. Det fanns således ännu något att avlägsna från Aspgatan, och detta var klart först den 3 mars kl 15:05. Köparna disponerade då fastigheten tillfullo. Den juridiska avflyttningen skedde således 2-3 mars, med varierande grader av besittningstagande.
Den 27 februari hyrde jag en hyreslägenhet på Storgatan 52, med inflyttningsdatum 15 mars.
15 mars beställde jag flyttning av telefon och bredband,och 20 mars fungerade den fasta telefonen, bredbandet först den 6 april.
16 mars skedde inflyttning på Storgatan 52, och denna inflyttning pågår ännu.

Men jag vill återkomma till din fråga: Den 20 mars befann jag mig på Storgatan 52 med fungerande fast telefon sedan ca kl 12:00. Bredbandet (Internet) fungerade inte. Sedan lång tid har jag min mobiltelefon kopplad till min fasta telefon: ringer man 042-765 29 kopplas samtalet till mobiltelefonen efter 4 signaler, och låter man ytterligare signaler gå fram kan jag uppfatta att ett samtal är inkommande. Missar jag detta samtal, ser jag det på mobiltelefonen.
Min koppling till mobiltelefonen har fungerat hela tiden från det jag den 28 februari "flyttade ut" från Aspgatan och intill denna dag 2009-04-09. För att nå mig - slå bara mitt ordinarie telefonnummer 042-765 29

Men du ville nå mig via mail - fullt förståeligt. Själv ringer jag sällan, jag föredrar mail, för då vet man vad man gjort.

Telia har lång leveranstid vid flyttning.
Jag förstår inte varför det ska ta tiden från 15 mars till 6 april med att se till att Internet(Bredband) fungerar efter en anmäld flyttning.