tisdag 12 maj 2009

Hyllinge Center - dålig marknadsföring

1 Tre köpcentra från Malmö norrut

Center Syd http://www.centersyd.se/se/default.aspx

Väla Centrum http://www.vala.com/
samt

Hyllinge Center: Det hittar man inte på Google. Det medför, att Hyllinge Center i viss mening inte finns. Förutom i folkmun, där det kan skvallras om det är billigt eller dyrt. Information är det inte!

Att man inte hittar Hyllinge Center kan bero på två saker:

  1. Ibland kallas det Hyllinge storcenter.
  2. Och detta storcenter är beläget i olika byggnader, vilket inte är fallet med Center Syd eller Väla Centrum. Kanske lag eller handelsbruk hindrar marknadsföringen?

Likväl är det ett köpcentrum.
Man åker dit i bil, handlar, men kan bli tvungen att åka bil inom köpcentrumet ännu en gång för att handla. Detta är i dag fallet på Väla.

2 Hyllinge Center eller Hyllinge Storcenter

Det ska naturligtvis kallas Köpcentrum, precis som Center Syd och Väla Centrum bör kallas Köpcentra.
Storcentrum är enbart förvirrande.
Oavsett vad det kallas bör en portal skapas, i likhet med Center syd och Väla centrum.

3 Kartor

Hyllinge 1

Hyllinge 2

4 Affärer

EM. Ett möbelvaruhus. Man blir inte klok på om Härliga Hem ingår... Sortimentet presenteras som om det vore likartat i alla deras affärer - vem tror på sådant? Inte bra. Men har bra service, och är bra på el och gardiner.

Bauhaus. Vad är Bauhaus? Nå, det är inte det ursprungliga Bauhaus från 1900-talets början. Har en urusel presentation, samma problem som EM. Men det finns i affären en sortimentskarta(ofta felstavad med danska inslag), den kunde visas. Ganska dyra. Hyfsad service.

Ica Maxi. Stor "lanthandel"(nu var jag stygg!), som även säljer konfektion av enkelt slag. Har faktiskt presentation av sin affär i Hyllinge, men glömmer att berätta att de även säljer pocketböcker.

Familia. Den enda affär som är professionell. Men namnet är en mindre lyckat, det är en galleria. Jag levde länge i tron att det var en efterföljare till Bergendahls "EKO", vilket inte tilltalade mig.

City Gross. Ägs av Bergendahls. Marknadsför sig med flygblad. Sortimentet har man ingen aning om. Bra sortiment inom livsmedel och låga priser, men säljer inte riktigt bröd.  Har tidigare sålt pumpernickel, som är riktigt bröd.


Jag rekapitulerar:
Det är viktigt att veta i förväg vilket sortiment en affär erbjuder. Är det överhuvudtaget lönt att uppsöka affären - eller köpcentret?  Internet är som klippt och skuret för denna typ av information. Alla ovan nämnda affärer - även City Gross - har denna information, men den publiceras sällan.


Marknadsföring är i mitt tycke information och persuasion - dvs övertalning, ja ofta vilseledning. Typexemplet är "satsa på ditt hem - så är varje krona hemma"! 

I botten ligger dock INFORMATION.

Inga kommentarer: