lördag 2 maj 2009

Nya influensan - fakta

Artikel SvD http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2811989.svd

Sista uppdatering 2009-05-08 (081319)
Den nya inflensan har nått Sverige, den drabbade var redan på bättringsvägen.
WHO varnar för att upp till 2 miljarder kan smittas: Men hälften av dem kommer inte att få några symptom, säger John Oxford, professor i virologi vid S:t Barts och Royal London Hospital. Därmed har vi en "normal" influensaepedemi, som inte tidigare bekymrat någon.

Uppdaterad 2009-05-02 kl 18.15 (021815)

Smittskyddsinstitutet rapporterar nu en dödlighet på 2.7%, inklusive fortfarande överdrivna siffror från Mexico. Inga har blivit smittade utanför Mexico. Det står klart att WHO, som flera andra FN-organisationer har gjort en tavla.

Uppdaterad 2009-04-30 kl 15:23 (301523)
Jag har nu övergivit de svenska tidningarna, för de låter gamla artiklar vara kvar, och uppdaterar dem inte. Typiskt är fallet med den mexikanske pojken, vars dödsfall inträffade i USA, fast han uppenbarligen smittats i Mexico.

Uppdaterad 2009-04-29 kl 23 :59 (292359)

WHO har nu ökat varningen till grad 5 i en 6-gradig skala. Det verkar högst överdrivet. Senaste pandemin - en världsomspännande epidemi -  var Spanska sjukan för 60 år sen, då ca 40 miljoner  dog. Det motsvarar kanske 100 miljoner i dag. Inte ens detta är en katastrof. Jordens befolkning är ca 8000 miljoner. Skulle 100 av dessa 8000 avlida motsvarar det lite mer än 1% av  befolkningen. Under Digerdöden på 1300-talet dog upp till 70% av befolkningen i vissa områden. Men inte ens detta var en katastrof. Det tog ett hundratal år att återhämta sig.

Så när WHO nu satt in näst högst larmgraden undrar jag om de har  fjärmat sig från resten av mänskligheten. Katastrof - är det 50 % chans att  1 % av  nuvarande befolkning dör? 
Inte i min värld - det kalla kriget var värre!
Då rörde det sig om kanske 10 % chans för 75 % dödsoffer i en befolkning på ca 6000 miljoner
Jag vet inte vad WHO har för skala för katastrofer - och jag betvivlar att de har skala -
men det här är enbart löjligt.


Originalinlägg.
Jag har sammanfattat läget som det såg ut vid middagstid 2009-04-29, och delat upp det i tre kategorier. Jag har inte för avsikt att skrämma folk - jag tror att just denna epidemi är ganska ofarlig. Varför jag engagerar mig? Förr eller senare får vi en epidemi på halsen, något i stil med Spanska sjukan för ca 60 år sen. Det kan ta många år, men den kan även komma i morgon. Beredskap är nyckelordet!

1 Läget

Läget enligt SvD

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2811989.svd

Läget enligt Helsingborgs Dagblad

MEXICO CITY 14:08.( troligen 291408) Svininfluensan har krävt sitt första offer utanför Mexiko. Ett 23 månader gammalt barn har avlidit i Texas, USA, enligt en tjänsteman. Antalet döda i svininfluensa i Mexiko har stigit till 159.
301523 Mexikanskt barn avled i Huston, Texas
Det har visat sig, att det avlidna barnet i USA i själva verket var från Mexiko, och sannolikt blivit infekterat där! Detta gör att antalet dödsfall i USA är 0 (Noll)
Källa: http://www.nytimes.com/2009/04/30/health/30flu.html

http://hd.se/utrikes/2009/04/29/mexiko-rapporterar-159/

SvD rapporterar vettigt, medan HD lutar sig mot TT och anger tveksamma fakta. 169 döda!

301523 Hur allvarligt är det?

World health officials are very concerned about the potential for large numbers of fatalities globally from the mutated virus, to which most people will have limited or no immunity, even though the epidemic so far has resulted in mild illness in many of those infected, and claimed only a confirmed eight lives in Mexico and one in the United States.

Roughly 170 deaths are suspected of having been caused by the virus in Mexico.

http://www.nytimes.com/2009/05/01/health/01flu.html?ref=global-home

Läget är inte alls allvarligt, som jag ser det. Jag kan tillåta mig att sabla ner WHO, det kan inte ansvarsfulla tidningar göra, de gör klokt i vara politiskt korrekta. Det behöver inte jag vara. Och tidningarna vill inte avstå från de orimliga siffrorna på mexikanska dödsfall - det är ju en primus motor i deras försäljning. Jag behöver inte tänka på några försäljningssiffror - jag bedriver inte någon försäljning. Det enda jag tänker på är min trovärdighet!
NYT konstaterar, se ovan, att ca 10 personer dött av ca 200 infekterade. Då ropar man inte att "Vargen är lös", i synnerhet inte om spridningsmönstret verkar peka på ett enda land som ursprungsland

1.1 Problem med läget

Mexico

Enligt Mexikos regering har cirka 2500 smittats och 159 dött – men WHO listar bara 26 smittade och 7 dödsfall. Siffrorna kommer troligen fortsätta att vara oklara eftersom en del döda redan har kremerats och inte är möjliga att utreda. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2811989.svd
Men det kan väl alla förstå, att det första land som drabbades inte har full koll på sina siffror?. Rimligen är det WHO´s siffror som gäller. Att TT pumpar ut siffror, som HD upprepar är typiskt för en småtidning. Jag är ledsen, HD, men i detta sammanhang är ni en nullitet.

2 Övervakande organisationer

WHO(Allmänt)

http://sv.wikipedia.org/wiki/WHO

WHO´s rapport

http://www.who.int/csr/disease/swineflu/en/index.html

Svenska smittskyddsinstitutet(Allmänt)

http://www.smittskyddsinstitutet.se/

Svenska Smittskyddsinstitutets rapport

http://www.smittskyddsinstitutet.se/svininfluensa/aktuellt/den-nya-influensan-i-varlden/
Det är till dessa organisatoner du bör vända dig om du vill ha fakta. Men de är otroligt långsamma - de har inte förstått Internet med 24/7, dvs ständig bevakning, varje timme, varje dygn. Uppdatering en gång per dygn är för långsamt. Fyra gånger per dygn hade varit lite bättre

3 Kuriosa

Egypten

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2815045.svd

Google har en karta ( som i mitt tycke är sämre än värdelös), 301523, men många, både tidningar och bloggare hänvisar till den. Högst oansvarigt!

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&t=p&msa=0&msid=106484775090296685271.0004681a37b713f6b5950&source=embed&ll=25.085599,-105.029297&spn=23.745574,35.15625

301523 Det finns en, i mitt tycke, bättre karta samt data över spridningen av swH1N1

http://www.nytimes.com/interactive/2009/04/27/us/20090427-flu-update-graphic.html


Egypten är ett tråkigt fall - man ska slakta alla grisdjur. De är ju, i vilket fall som helst orena djur, tyckte jag mig se i deras kommentar. Man gör detta för att lugna sin befolkning. Inte vackert.  Men Egypten är, nåja, jag vill inte förolämpa någon, men låt oss säga att det finns en klyfta mellan vad som är gångbart i Egypten och gångbart i Europa.

Google har en karta över spridningen av den nya influensan. Men man lägger samman bekräftade och sannolika fall i en kategori - och resultatet blir förödande.

4 kommentarer:

Calle sa...

Bra skrivet, håller helt med dig!
Tror att egypten utnyttjar läget som en ursäkt för att få göra sig av med djuren som de ändå anser är orena.

Lars Jönsson sa...

Tack, Calle för dn kommentar.Jag var mycket försiktig när jag lade in detta, för jag vill inte förolämpa någon. Egyptens respons visar på nackdelarna med att kalla "Den nya influensan" för "Svininfluensa"! 400.000 grisar måste dö för att tillfredställa okunniga människor...

David sa...

Tack för en bra infosida. Mer om svininfluensans framfart på www.svininfluensan.com

Lars Jönsson sa...

Tack David, för din vänliga kommentar. Mitt budskap var att den så kallade "svininfluensan" alls inte var så farlig som FN ville göra gällande. Jag hoppas att jag hade rätt...