onsdag 4 februari 2009

Kriget i Gaza - backspegel och framtid

Artikel HD
Artikel SvD

Nu kommer flera blogginlägg och artiklar som jag vill kalla en backspegel. Men fortfarande ser jag mycket litet om vägen framåt.

Backspegel
Carl Bildt har intervjuats av TT/HD, och ondgör sig över förstörelsen av företag i Gaza. Vad som inte framgår är när förstörelsen inträffade. Det är uppenbart, att Israel här anklagas för  ekonomisk krigföring.

fim, FRED I MELLANÖSTERN, en som jag bedömmer Israelvänlig blog - kanske tom propagandablogg, vill revidera anfallet på en UNWRA-skola i Jabaliya. Deras källa är GlobeAndMail, Canada. Jag kollade upp GlobeAndMail på Wikipedia, och kunde inte där finna några israeliska kopplingar. Så jag tror att UNWRA har överdrivit.

fim har slutklämmen:
När kommer TT, UNICEF och alla de svenska medier som publicerade UNRWA:s falska information publicera organisationens erkännande och dementi?

Nå, jag tror inte att detta debatterande av vad som hänt kommer att leda till något. Backspegel i all ära, det kan lära oss något, och är naturligtvis grundvalen för historia - men i den aktuella situationen är det i varje fall inte min första prioritet. Och jag kommer inte fortsättningvis att ta upp vem som hade rätt eller fel i propagandakriget, eller vad som överhuvudtaget hände.

Fredsprocessen

Mitt intresse är uteslutande inriktat på fredsprocessen, som jag skrivit om tidigare. Vad kommer att hända, vad bör hända - på kort eller lång sikt? Min lösning är en fredskonferens.
Men var finns denna debatt? Jag kan inte finna den...

Inga kommentarer: