onsdag 16 februari 2011

VC Söderåsen - en skandal?

http://hd.se/bjuv/2011/02/16/turbulent-for-vardcentralens/

Sen gammalt finns en vårdcentral i Bjuv – den heter nu
”Vårdcentralen Söderåsen”och drivs av Region Skåne, dvs Landstinget för Skåne län.
Nu ska en ny vårdcentral i Bjuv bildas i privat regi av
Anette Andersson samt Marie-Christine Martinsson, båda före detta chefer inom Region Skåne.
De två driver sedan någon tid en vårdcentral i Örkelljunga, ”Solljungahälsan”.
Starten i Bjuv beräknas till måndagen 2 maj 2011, i fd bibliotekets lokaler.

Den 3:e och 4:e februari besökta jag min sjuksköterska, och fick klart för mig att
hon var lite ”skärrad”. Hon var en av dem som sannolikt ”headhuntats”
till den nya, privata vårdcentralen. Det var väl bara positivt, tyckte jag.
När jag sökte henne 12:e febr. fick jag besked om att hon slutat.
Jag har inte närmare luskat i hennes historia.

Däremot insåg jag omedelbart att vi här - på vardcentalen Soderasen i Bjuv
hade en trolig arbetsrättslig skandal.

Och ja, jag har undervisat i Arbetsrätt,
och är på ett ytligt plan expert i ämnet.
Omplacering är i grunden en åtgärd, som arbetsgivaren ska överväga
innan uppsägning pga arbetsbrist får ske.
Rättsfallet ”Bastubadaren” klargör, bl a, att omplacering inte får ske som repressalieåtgärd.

I fallet vardcentalen Soderasen har vi de klassiska ingredienserna till en ny AD dom

  1. En okunnig personalansvarig - Maria Olsson, verksamhetschef på vardcentralen Soderasen
  2. Hennes överordnade i ”Förvaltningen”
  3. Samt troligen den fackliga motparten

Maria säger :
Olämpligt att vara kvar på arbetsplatsen då de övergår i konkurrerande verksamhet.
På frågan ”varför (sluta) så abrupt?” svarar Maria med rent nonsens.

Vad kan ligga bakom omplaceringarna?
Konkurrensskäl, som Maria anför är inte hållbart.
Däremot skulle det kunna finnas en risk att
patienter följer med ”sin” nyrekryterade vårdpersonal.

Jag tror att den egentliga anledningen är,
att personalen på vardcentralen Soderasen blivit ilskna på de nyrekryterade,
som därför nu omplaceras.

Detta skulle kunna vara ett giltigt skäl för en omplacering under den korta tid som återstår
innan den nya vårdcentralen öppnar i maj. Men prejudikat saknas inom arbetsrätten.
Tråkigt att ”läkarfacket” inte instämde Region Skåne till AD.
Men sannolikt blev det inte ens en förhandling med ”läkarfacket”

Inga kommentarer: