tisdag 18 januari 2011

Vilks - kvinnlig terrorist

http://hd.se/skane/2011/01/17/goteborgskvinna-hotade-lars-vilks/

Av Maria Berkmo, Helsingborgs Dagblad

Maria Berkmo menar att en 40-årig kvinna från Göteborg har hotat Lars Vilks till livet.
Sanningen är närmast den att en islamisk kvinna hotat Lars Vilks.
Och jag lägger märke till att Maria Berkmo stavar ”Gud” i detta sammanhang som ”gud”.
Maria Berkmo har säkert någon avsikt med dessa konstigheter om Göteborg och gud…

Den attackerande kvinnan åberopar sig på Sharialagarna.

Hon har uppenbarligen ännu något att lära om vad Islam säger om deras trosbekännares förhållande till ”lokal” lagstiftning.

Lars Vilks anses vara en konstnär. I själva verket är Lars Vilks självlärd som konstnär,men akademiskt utbildad som konstteoretiker. I blygsammare stunder anser hansin faktiska hantverksskicklighet som måttlig  (bland annat har han sagt att han "inte klarade fågelholken i träslöjden). Han har alltid varit en ”provokativ konstnär”, detta är, om jag rätt förstår Wikipedia, en riktning inom samtida konst(igheter).

 

Vill man vara elak – och det kan ha en pedagogisk poäng - kan man säga att hans förhållande till konsten är som hos en kock som inte kan laga mat, men som gärna är ”provokativ” om kokböcker.

Som att t.ex tillsätta jordgubbssylt i alla recept.

 

Jag tycker nu att någon klok person borde förklara varför kvinnans åberopande av Sharialagarna är fel!

Helsingborgs Dagblad har inte brytt sig om den diskussionen.
Själv är jag tyvärr inte så klok, men jag är ganska säker på att Islam inte godkänner hennes argument.

Inga kommentarer: